PEDAGOGICAL FEELINGS IN THE PERFORMANCE OF TEACHERS OF THE EDUCATION ECUADORIAN SYSTEM
Keywords:
pedagogic feelings, pedagogic errors, pedagogic empathy, holistic formation and transformation, educational activitiesAbstract
Human being´s integral formation is a decisive factor that determines the relationships and interactions of man´s social and natural world; therefore, the educational institutions take on the challenge of making this training in terms of quality and warmth, to ensure its relevance and effectiveness. This research shows us the educational errors in the teachers´ performance in the Ecuadorian context. These are own errors of traditional education, they haven´t been exceeded yet. Among them we mentioned the following: poor social relations between teachers and students, lacking knowledge of teaching subjects, insufficient group work how learning means, inadequate application of teaching method, excess severity of assessment and poor communication skill in the classroom. This situation weakens significantly the quality of the training processes of students, in function socio-cultural transformation; in consequence it contemplates the appropriation of pedagogical feelings, based on the development emotional competences according to the professional education, it arises how an alternative to correct the problematic and make sure an education in agreement with the social demands of the contemporary world.
References
Bisquerra, R. (2008), Educación para la ciudadanía y convivencia, el enfoque de la Educación Emocional, Educación emocional y en valores, Woltrs Kluwer, España S.A. Fuentes, H., Álvarez, V., Matos I. (2004), La Teoría Holístico – Configuracional en los procesos sociales, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba. Informe de Progreso Educativo Ecuador, (2006), Calidad con equidad: Desafío de la Educación Ecuatoriana, PREAL, Fundación Ecuador, Contrato Social por la Educación y Grupo FARO. Jurado C. (2009), La inteligencia emocional en el aula, C/Recogidas N° 45 - 6° A. Granada, ISSN 1988-6047, N° 21. Larrosa, F. (2010), Vocación docente versus profesión docente en las organizaciones educativas. REIFOP, 13 (4). López - Goñi I., Goñi Zabalza J. (2012), La competencia emocional en los currículos de formación inicial de los docentes. Un estudio comparativo, Revista de Educación, 357. Palomera, R., Pablo, F., Berrocal, M., Brackett, A. (2008), La inteligencia emocional como una competencia básica en la formación inicial de los docentes: algunas evidencias. Rosetree, R. (2008), El poder de la empatía, Descubre 25 formas distintas de valorar el espíritu, Editorial Sirio. Santos M. (2007), Arqueología de los sentimientos en la escuela, 3ra. Edic., Buenos Aires. Vaillan D., Carlos M. (2009), Desarrollo profesional Docente, NARCEA S.A. Ediciones, España. Zarzar C. (2003), La formación integral del alumno: ¿Qué es y cómo propiciarla?, Fondo de Cultura Económica, Carretera Picacho – Ajusco, México.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Marcelo Remigio Castillo Bustos, Jorge Montoya Rivera, Liana Fuentes Seisdedos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.