DYNAMICS OF THE PHYSICAL EDUCATION IN THE AGRONOMY’S ENGINEER PROFESSIONAL FORMATION
Keywords:
professional's formation, Physical Education, Agronomist, DynamicsAbstract
For the professional's formation needed by society in this XXI century, we do emphasize in a professional that stands out as person and a reflexive being in his technical, cultural and physical training, hence, in this article, attention is focused in Physical Education as an essential condition to achieve professionals integral formation. In diagnostic studies accomplished in the formation of the Agronomy's Engineer at Las Tunas University, insufficiencies in their integral formation from Physical Education were identified, because its dynamics has not being enough deepened, because it is still conceived from a traditional approach, so as to evidence that potentialities of Physical Education are not enough taken into account in the professionals´ formation process. Thus, it is considered here that it is necessary to continue deepening into the specificities of each professional profile and, specially, in the profile of the Agronomist to be able to introduce the necessary changes in the dynamics of the formation process from Professional Physical Education.
References
Bueno H. y Charchabal D. (2006): “Las capacidades físicas profesiones, integradas al modo de actuación del profesional en la carrera de Ingeniería en Geología”, Disponible en: http:www.efdeportes.com> [Consulta: nov. 2011]. Coll,C. (1987). Psicología y Curriculum. Editorial Laia, Barcelona, España. MENDOZA L. (2001) Modelo para la Dinámica de la Motivación en el Proceso Docente Educativo. Tesis Presentada en Opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Fuentes H. (1997) Modelo holístico de los procesos universitarios. Conferencia, documentos CeeS "M. F. Gran". Universidad de Oriente. Fuentes H. (1998a) Modelo holístico configuracional de la didáctica de la educación superior. Monografía. CeeS “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente. Fuentes H. (2009) Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior. González J. (2003) Del Diseño al desarrollo curricular en Educación Física. Disponible en: http:www.efdeportes.com> [Consulta: nov. 2011]. González O. (1994) Currículo: Diseño, práctica y evaluación. Ramírez Luís (2002) “El diseño curricular y la Educación Física y el Deporte.” Revista Cubana de Educación Superior No. 3 vol. XXII pág. 104-113. Rodriguez Leyva D. y coautores. (2008). La preparación física profesional. Editorial Pueblo y Educación. Cuba. Pág. 1-2. Programa de la disciplina Educación Física del MES (2005) Fuentes H. y Matos E. (2006). La Teoría Holístico Configuracional. CeeS "M.F. Gran". (p.66), Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba. Matos E y Cruz L. (2011). La Práctica Investigativa, Una Experiencia en la Formación Doctoral en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.(p.9-10)
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 José Manuel Benítez García, Eneida Catalina Matos Hernández, Bernardo Jeffers Duarte, Lorna Cruz Rizo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.