Learning the population content from the subject Cuban Geography in ninth grade
Keywords:
learning, contained population, Geography of Cuba, ninth degreeAbstract
This investigation has as starting point, the initial diagnosis that reflects the existent deficiencies in the students of ninth degree of the Urban Basic high school Carlos Juan Finlay of the First municipality of January in relation to the knowledge on the populational pyramid of Cuba in different historical-social stages, as well as in the development of abilities for the explanation of the main demographic indicators that you/they sustain the quality of the Cuban population's life. The objective of the investigation is to propose a system of activities that contributes to the contained population's learning in the students of ninth degree from the Unit 4 Social Development with the use of charts, graphics and maps. For the realization of the investigation methods of the theoretical level were used as the historical one logical, the systemic-structural-functional one, the analytic-synthetic one and the inductive-deductive one and of the empiric level: the observation, surveys, tests of knowledge and the approach of specialists. The results reached once implemented they evidenced positive transformations in the contained population's learning in the students of ninth degree.
References
Aja, A., y Hernández, W. (2019). Dinámica de la población y sus interrelaciones en Cuba y sus territorios. Recomendaciones para la acción. CEDEM/Novedades en población, 29, 56-75.
Batista, Y., Pardo, O., Fernández, N., Valenciano, E., y Miranda, M. C. (2019). Didáctica de la Geografía para escuelas pedagógicas. Pueblo y Educación.
Becerra, E. (2017). El estudio de los cambios geo-demográficos y sociales a partir de las líneas de vida y del análisis longitudinal. Una propuesta didáctica. [Tesis de Maestría]. Universidad de Cantabria.
Castellanos, D., Castellanos, B., Llivina, M. J., Silverio, M., y Reinoso, C. (2005). Aprender y enseñar en la escuela, una concepción desarrolladora Pueblo y Educación.
Centro de Estudios Demográficos de la Universidad de La Habana (2018). Dinámicas de la población, territorio y desarrollo local en Cuba. Fundación Friedrich Ebert (FES).
Chapé, R. (2012). El desarrollo de la Geografía de Cuba en la educación secundaria básica. Varona, Revista Científico-Metodológica, 55, 56-61.
Cuba. Ministerio de Educación. (2020). Adaptaciones curriculares para el curso escolar 2020-2021. Educación Secundaria Básica. Pueblo y Educación.
Gutiérrez, J. (2011). Geografía Económica y Social. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
López, A. (2021). Los tipos de resultados de investigación en las ciencias de la educación. Revista Conrado, 17(S3), 53-61.
Ramírez, S., y Souto, X. M. (2016). El estudio geográfico de la población en educación primaria. Revista UNES, 1, 98-118.
Reques, P. (2011). Geodemografía: Fundamentos conceptuales y metodológicos. Santander: PubliCan Ediciones (2ª ed.).
Ribes, A. M. (2016). Impugnar el concepto de población activa en la enseñanza de la geografía. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 82, 67-71.
Rodríguez, L. (2020). Desarrollo de las habilidades nombrar y formular sustancias químicas inorgánicas en noveno grado. [Tesis de Maestría]. Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez.
Rodríguez, A., Castañeda, I., Álvarez, L., & Gálvez, A. M. (2011). Las tendencias de la población cubana y la situación económica y social actual. Escuela Nacional de Salud Pública. Habana.
Rodríguez, A., Gálvez, A. M., & Álvarez, L. (2018). Aspectos económicos del envejecimiento demográfico y su importancia para la toma de decisiones en el sector salud. El caso Cuba. INFODIR, 28(1), 13-27.
Rodríguez, O., Mola, E. L., Pérez, G., García, M. E., y Mirabal, I. (2017). Geografía económica y social. Pueblo y Educación.
Zenobi, V. (2015). La geografía para comprender y explicar el mundo actual. En: Gómez, S. E.; Lapena, J. E.; García, M.C (Compiladores). Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia. Investigación, prácticas y experiencias. 1ra. Jornada Regional de Docencia y Prácticas en Geografía, Historia y Ciencias Sociales.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2024 Yolapsi Hernández Ruiz , Gerardo Martinez Jimenez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.