Learning the population content from the subject Cuban Geography in ninth grade

Authors

  • Yolapsi Hernández Ruiz Dirección Municipal de Educación Primero de Enero, Ciego de Ávila
  • Gerardo Martinez Jimenez Universidad de Ciego de Ávila

Keywords:

learning, contained population, Geography of Cuba, ninth degree

Abstract

This investigation has as starting point, the initial diagnosis that reflects the existent deficiencies in the students of ninth degree of the Urban Basic high school Carlos Juan Finlay of the First municipality of January in relation to the knowledge on the populational pyramid of Cuba in different historical-social stages, as well as in the development of abilities for the explanation of the main demographic indicators that you/they sustain the quality of the Cuban population's life. The objective of the investigation is to propose a system of activities that contributes to the contained population's learning in the students of ninth degree from the Unit 4 Social Development with the use of charts, graphics and maps. For the realization of the investigation methods of the theoretical level were used as the historical one logical, the systemic-structural-functional one, the analytic-synthetic one and the inductive-deductive one and of the empiric level: the observation, surveys, tests of knowledge and the approach of specialists. The results reached once implemented they evidenced positive transformations in the contained population's learning in the students of ninth degree.

Author Biographies

Yolapsi Hernández Ruiz , Dirección Municipal de Educación Primero de Enero, Ciego de Ávila

Licenciada en Educación. Maestrante de Didáctica de las Ciencias Naturales. 

Gerardo Martinez Jimenez, Universidad de Ciego de Ávila

Ingeniero Químico. Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular. Departamento de Ciencias Naturales.

References

Aja, A., y Hernández, W. (2019). Dinámica de la población y sus interrelaciones en Cuba y sus territorios. Recomendaciones para la acción. CEDEM/Novedades en población, 29, 56-75.

Batista, Y., Pardo, O., Fernández, N., Valenciano, E., y Miranda, M. C. (2019). Didáctica de la Geografía para escuelas pedagógicas. Pueblo y Educación.

Becerra, E. (2017). El estudio de los cambios geo-demográficos y sociales a partir de las líneas de vida y del análisis longitudinal. Una propuesta didáctica. [Tesis de Maestría]. Universidad de Cantabria.

Castellanos, D., Castellanos, B., Llivina, M. J., Silverio, M., y Reinoso, C. (2005). Aprender y enseñar en la escuela, una concepción desarrolladora Pueblo y Educación.

Centro de Estudios Demográficos de la Universidad de La Habana (2018). Dinámicas de la población, territorio y desarrollo local en Cuba. Fundación Friedrich Ebert (FES).

Chapé, R. (2012). El desarrollo de la Geografía de Cuba en la educación secundaria básica. Varona, Revista Científico-Metodológica, 55, 56-61.

Cuba. Ministerio de Educación. (2020). Adaptaciones curriculares para el curso escolar 2020-2021. Educación Secundaria Básica. Pueblo y Educación.

Gutiérrez, J. (2011). Geografía Económica y Social. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

López, A. (2021). Los tipos de resultados de investigación en las ciencias de la educación. Revista Conrado, 17(S3), 53-61.

Ramírez, S., y Souto, X. M. (2016). El estudio geográfico de la población en educación primaria. Revista UNES, 1, 98-118.

Reques, P. (2011). Geodemografía: Fundamentos conceptuales y metodológicos. Santander: PubliCan Ediciones (2ª ed.).

Ribes, A. M. (2016). Impugnar el concepto de población activa en la enseñanza de la geografía. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 82, 67-71.

Rodríguez, L. (2020). Desarrollo de las habilidades nombrar y formular sustancias químicas inorgánicas en noveno grado. [Tesis de Maestría]. Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez.

Rodríguez, A., Castañeda, I., Álvarez, L., & Gálvez, A. M. (2011). Las tendencias de la población cubana y la situación económica y social actual. Escuela Nacional de Salud Pública. Habana.

Rodríguez, A., Gálvez, A. M., & Álvarez, L. (2018). Aspectos económicos del envejecimiento demográfico y su importancia para la toma de decisiones en el sector salud. El caso Cuba. INFODIR, 28(1), 13-27.

Rodríguez, O., Mola, E. L., Pérez, G., García, M. E., y Mirabal, I. (2017). Geografía económica y social. Pueblo y Educación.

Zenobi, V. (2015). La geografía para comprender y explicar el mundo actual. En: Gómez, S. E.; Lapena, J. E.; García, M.C (Compiladores). Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia. Investigación, prácticas y experiencias. 1ra. Jornada Regional de Docencia y Prácticas en Geografía, Historia y Ciencias Sociales.

Published

2024-01-23

How to Cite

Hernández Ruiz , Y. ., & Martinez Jimenez, G. (2024). Learning the population content from the subject Cuban Geography in ninth grade. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(1), 30–47. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1629

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.