Model of pedagogical professional orientation towards the major Bachelor in Education, Mathematics specialty in preuniversity

Authors

  • Yadisbel Saiz Silvera IPU “Guillermo González Polanco”. Guisa. Granma.
  • Wilfredo Urquiza Humara Universidad de Granma
  • Euliser Fernández Martínez Centro Universitario Municipal de Guisa. Universidad de Granma

Keywords:

pedagogical professional orientation, pedagogical model, professional motivation, professional interests

Abstract

This article is the result of a doctoral thesis (under construction) that addresses the issue of professional pedagogical orientation towards the Bachelor of Education career. Mathematics, given the need to raise the professional interests of students in this career. In the investigation, methods of the theoretical and empirical level of knowledge were used, such as analysis-synthesis, inductive-deductive and modeling. From a logical construction and abstraction of the educational reality, a Pedagogical Model of pedagogical professional orientation is provided, innovative, with a systemic approach deriving a new relationship, cognitive-affective-motivational, applied in the Pre-university Educational Level of the territory.

Author Biographies

Yadisbel Saiz Silvera, IPU “Guillermo González Polanco”. Guisa. Granma.

Licenciada en Educación, especialidad Matemática. Instructor. 

Wilfredo Urquiza Humara, Universidad de Granma

Licenciado en Educación, especialidad Física. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

Euliser Fernández Martínez, Centro Universitario Municipal de Guisa. Universidad de Granma

Licenciado en Educación, especialidad Matemática. Profesor Auxiliar.

References

Addine, F. (2002). Principios para la dirección del proceso pedagógico. En Colectivo de autores (Ed), Compendio de Pedagogía (pp. 80-101). Pueblo y Educación.

Álvarez, M., Almeida, B. y Villegas, E. V. (2004) El proceso de enseñanza- aprendizaje de la Matemática. Pueblo y Educación.

D’Angelo, O. (2002). Cuba y los retos de la complejidad. Subjetividad social y desarrollo. Revista Temas, 28, 50–55.

Gamboa, M.E. (2019). Axiología en los contenidos como organizador de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(6), 195-211.

Gamboa, M.E. (2020). Escala estadística y software para evaluar coherencia didáctica en procesos de enseñanza-aprendizaje de Matemáticas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(1), 140-165.

Gamboa, M. E. (2022). La enseñanza de las matemáticas y el desarrollo del pensamiento en la Educación Básica. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 4(1). https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/3038

González, M. V, (1989). Niveles de integración de la motivación profesional [Tesis doctoral, Universidad de la Habana].

González, M. V. (2000). La Orientación Profesional como metodología educativa para el desarrollo de valores en estudiantes universitarios. Biblioteca digital. Web OEI.

González, V. (1993). Los niveles de integración de la motivación profesional. Revista Cubana de Psicología, 10(2).

Martínez, Y., Otero, C. y Álvarez, M. (2015). Programas. Ciencias Exactas. Educación Preuniversitaria. Pueblo y Educación.

Noguera, J. L, (2013). La motivación profesional pedagógica en estudiantes de las escuelas de instructores de arte. [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío de Granma], Matemática-Física, Manzanillo.

Sierra, R. (2008). La estrategia pedagógica. Su diseño e implementación. Pueblo y Educación.

Valle, A. (2012). La investigación pedagógica. Otra mirada. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Ciudad de la Habana, Cuba.

Published

2023-01-27 — Updated on 2023-01-30

Versions

How to Cite

Saiz Silvera, Y., Urquiza Humara, W. ., & Fernández Martínez, E. . (2023). Model of pedagogical professional orientation towards the major Bachelor in Education, Mathematics specialty in preuniversity. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(1), 378–395. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1590 (Original work published January 27, 2023)

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.