Model of pedagogical professional orientation towards the major Bachelor in Education, Mathematics specialty in preuniversity
Keywords:
pedagogical professional orientation, pedagogical model, professional motivation, professional interestsAbstract
This article is the result of a doctoral thesis (under construction) that addresses the issue of professional pedagogical orientation towards the Bachelor of Education career. Mathematics, given the need to raise the professional interests of students in this career. In the investigation, methods of the theoretical and empirical level of knowledge were used, such as analysis-synthesis, inductive-deductive and modeling. From a logical construction and abstraction of the educational reality, a Pedagogical Model of pedagogical professional orientation is provided, innovative, with a systemic approach deriving a new relationship, cognitive-affective-motivational, applied in the Pre-university Educational Level of the territory.
References
Addine, F. (2002). Principios para la dirección del proceso pedagógico. En Colectivo de autores (Ed), Compendio de Pedagogía (pp. 80-101). Pueblo y Educación.
Álvarez, M., Almeida, B. y Villegas, E. V. (2004) El proceso de enseñanza- aprendizaje de la Matemática. Pueblo y Educación.
D’Angelo, O. (2002). Cuba y los retos de la complejidad. Subjetividad social y desarrollo. Revista Temas, 28, 50–55.
Gamboa, M.E. (2019). Axiología en los contenidos como organizador de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(6), 195-211.
Gamboa, M.E. (2020). Escala estadística y software para evaluar coherencia didáctica en procesos de enseñanza-aprendizaje de Matemáticas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(1), 140-165.
Gamboa, M. E. (2022). La enseñanza de las matemáticas y el desarrollo del pensamiento en la Educación Básica. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 4(1). https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/3038
González, M. V, (1989). Niveles de integración de la motivación profesional [Tesis doctoral, Universidad de la Habana].
González, M. V. (2000). La Orientación Profesional como metodología educativa para el desarrollo de valores en estudiantes universitarios. Biblioteca digital. Web OEI.
González, V. (1993). Los niveles de integración de la motivación profesional. Revista Cubana de Psicología, 10(2).
Martínez, Y., Otero, C. y Álvarez, M. (2015). Programas. Ciencias Exactas. Educación Preuniversitaria. Pueblo y Educación.
Noguera, J. L, (2013). La motivación profesional pedagógica en estudiantes de las escuelas de instructores de arte. [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío de Granma], Matemática-Física, Manzanillo.
Sierra, R. (2008). La estrategia pedagógica. Su diseño e implementación. Pueblo y Educación.
Valle, A. (2012). La investigación pedagógica. Otra mirada. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Ciudad de la Habana, Cuba.
Downloads
Published
Versions
- 2023-01-30 (2)
- 2023-01-27 (1)
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Yadisbel Saiz Silvera, Wilfredo Urquiza Humara, Euliser Fernández Martínez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.