PROFILE BASED COMPETENCE TO THE MASTER’S DEGREE IN EDUCATION AT UNIVERSIDAD DE ORIENTE, VENEZUELA

Authors

  • José Gregorio Acosta Jiménez

Keywords:

Competence Profile, Master of Education, Physics Education.

Abstract

The main purpose of this research is to establish the profile of competence required of graduates of the Master of Education at the Universidad de Oriente, particularly the mention of the Teaching of Physics. For this reason, research was developed through the methodology of action research-participation, where strata of informants were administered two instruments (survey and interview) and formed a working group to establish the competency profile of graduate. The results presented six generic and specific competences twelve, the analysis of these results support the conclusion that the competency profile helps advance the definition of knowledge, skills and values that must appropriate the graduate of the Master to address so his most important and relevant educational work.

Author Biography

José Gregorio Acosta Jiménez

Departamento Higiene y Seguridad LaboralPuesto: DocenteGrupo de Investigación: Formación y Transformación Universitaria

References

Abdón, I. (2003). Aprendizaje y desarrollo de las competencias. Colombia: Magisterio. Balbi, A. (2002). El postgrado en Educación de la UNEG. En: Universidad y Transformación de la Acción Educativa, Memorias. Ediciones UNEG. Universidad Experimental de Guayana, Venezuela. Barnett, R. (2001). Los límites de la competencia: El conocimiento, la educación superior y la sociedad. España: Gedisa. Becerra, O. (1999). La Universidad y el Postgrado en Iberoamérica ante la fuerza actual del valor económico del conocimiento. Revista Educación y Sociedad. Año 1 N° 2. UPEL IPM. Monagas, Venezuela. Cázares, L. y Cueva, J. (2007). Planeación y Evaluación basadas en Competencias. México: Trillas. Coello, Y. (2007). Perfil de Competencias: Una construcción intersubjetiva e innovadora. Ediciones Universidad Nacional Experimental Francisco de Miranda, Venezuela. Gambara, H. (2002). Métodos de Investigación en Psicología y Educación. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España. Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. España: Paidós. Inciarte, A. (2002). La formación de postgrado en Venezuela. En Revista Venezolana de Gerencia. Año 7, No 17 de enero-marzo. Universidad del Zulia, Maracaibo. Venezuela. Inciarte, A. y Canquiz, R. (2006). Desarrollo de perfiles académico-profesionales basados en competencias. Ponencia presentada en el Taller Diseño Instruccional y Currículo por Competencias. Universidad del Zulia, Maracaibo. Venezuela. Lafourcade, P. (1974). Planeamiento, Conducta y Evaluación en la Enseñanza Superior. Argentina: Kapeluz. Márquez, A. (2007). Evaluación del perfil del egresado de la Maestría en Educación Mención Enseñanza de la Física de la Universidad de Oriente. Trabajo de grado de Maestría no publicado. Universidad de Oriente, Cumaná.

Marval, E. y Acosta, I. (2004). Transdisciplinariedad y transversalidad en los estudios de postgrado de la Universidad Nacional Experimental “Rafael María Baralt”. Revista: ANALES de la Universidad Metropolitana. Vol. 4, No 2: 63-81. Venezuela. Morles, V. (2004). La educación de postgrado en Venezuela, panorama y perspectivas. IESALC-UNESCO. Oliveros, L. (2006). Identificación de competencias: una estrategia para la formación en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Complutense de Educación. Vol. 17. España. Ramírez, A. (2005). Sugerencias didácticas para el desarrollo de competencias en secundaria. México: Trillas. Salcedo, H. (1980). Una Evaluación de Objetivos Institucionales a Nivel de Educación Superior. Trabajo presentado para Ascender a la categoría de Profesor Asociado. Universidad Central de Venezuela. Caracas. Tobón, S. (2008). La formación basada en competencias en la educación superior: el enfoque complejo. Editorial Universidad Autónoma de Guadalajara, México. Tuning América Latina. (2007). Informe Final. España: Universidad de Deusto. Tuning Educational Structures in Europe. (2003). Informe Final, Fase Uno. España: Universidad de Deusto. UNESCO (1998). Reporte mundial sobre educación. París, Ediciones UNESCO.

Published

2013-01-20

How to Cite

Acosta Jiménez, J. G. . (2013). PROFILE BASED COMPETENCE TO THE MASTER’S DEGREE IN EDUCATION AT UNIVERSIDAD DE ORIENTE, VENEZUELA. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(1), 101–116. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/157

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.