Development of creativity and the use of information and communication technologies

Authors

  • Yadir Santiesteban Ramírez Dirección Municipal de Educación. Colombia, Las Tunas
  • Ermis González Pérez Centro Universitario Municipal Colombia. Universidad de Las Tunas
  • Luís Noel García Estévez Centro Universitario Municipal Colombia. Universidad de Las Tunas

Keywords:

creativity, information technology and communications, teaching task, didactic suggestions

Abstract

The article addresses the problem of the development of creativity in Primary Education, through the use of information and communication technologies. It starts from a theoretical positioning of the creativity category and analyzes how it should be treated in the classroom. In a particular way, the possibilities offered by technologies for the development of creativity in the teaching-learning process are discussed and didactic suggestions are offered to achieve it. In addition, example of teaching task that contribute to the development of creativity through the use of information and communication technologies are presented.

Author Biographies

Yadir Santiesteban Ramírez, Dirección Municipal de Educación. Colombia, Las Tunas

Licenciado en Educación Primaria. Profesor Asistente.

Ermis González Pérez, Centro Universitario Municipal Colombia. Universidad de Las Tunas

Licenciado en Física y Electrónica. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

Luís Noel García Estévez, Centro Universitario Municipal Colombia. Universidad de Las Tunas

Licenciado en Cultura Física. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar.

References

Barriga, F. (2008). Educación y Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación: ¿hacia un paradigma educativo innovador? Revista Electrónica Sinéctica,. 30. https://www.redalyc.org/pdf/998/99819167004.pdf

Del Moral, M.E. (1999). Tecnologías de la información y la comunicación TIC: creatividad y educación. Educar, 25, 33-52. http://educar.uab.cat/issue/view/v25

Gamboa, M.E. y Borrero, R.Y. (2016). Influencia de la realidad contextual en la planificación de una educación equitativa, inclusiva y de calidad. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7(1).

Gamboa, M.E. (2019). La Zona de Desarrollo Próximo como base de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(4), 30-50.

García, L. J. (Ed.) (2008). La creatividad en la Educación. Pueblo y Educación.

Martínez, M. (2003). Calidad de la educación, actividad pedagógica y creatividad. Academia.

Partido Comunista de Cuba. (2017). Lineamientos de la política económica y social del partido y la Revolución. La Habana.

Rico et. al. (2000). Exigencias del Modelo de escuela primaria para la dirección por el maestro de los procesos de educación, enseñanza y aprendizaje. Pueblo y Educación.

Sánchez, M. (2019). El desarrollo de la creatividad de los actores del proceso de enseñanza aprendizaje de la Historia en la Educación Secundaria Básica. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Las Tunas.

Sarmiento, M. (2011). El desarrollo de la creatividad a través del proceso docente como problema social. Cuaderno Educación y Desarrollo. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6372773

Verlee W. L. (1986). Estrategias y modos de pensamiento visual-metafórico y multisensorial. Madrid. http://files.estrategias2010.webnode.es/200000137-093410a2d7/APRENDER%.pdf

Published

2022-12-16

How to Cite

Santiesteban Ramírez, Y. ., González Pérez, E., & García Estévez, L. N. . (2022). Development of creativity and the use of information and communication technologies. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(6), 202–216. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1549

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK