Research training. Contexts and priorities

Authors

  • Idania Matos Calzadilla
  • Prudencio Alberto Leyva Figueredo Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Holguín
  • Laura Leticia Mendoza Tauler Centro de Estudios en Ciencias de la Educación. Universidad de Holguín

Abstract

An experience is presented in the training of professionals from the advancement of science, technology and innovation in the professionalization process to turn education into a source of human improvement and a dynamic condition for sustainable development in the context of an innovative university. . Experiences are exposed for the improvement of social practice where a strategy for monitoring the introduction, generalization and evaluation of the impact of the results of the investigations, their indicators and the codes to interpret the results are addressed. The proposal starts from experiential experiences in order to offer an education for life towards a contemporary pedagogical practice in the solution of problems as a social condition for the satisfaction of needs and interests of professionals in the socialization of knowledge

Author Biographies

Idania Matos Calzadilla

Licenciado en Educación, Profesor del MININT

Prudencio Alberto Leyva Figueredo, Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Holguín

Licenciado en Educación, Profesor Emérito y Titular de Metodología de Investigación. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Laura Leticia Mendoza Tauler, Centro de Estudios en Ciencias de la Educación. Universidad de Holguín

Licenciada en Educación. Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular  

References

Águila, V. (2005). El concepto calidad en la educación universitaria: clave para el logro de la competitividad institucional. Revista Iberoamericana de Educación, 35(5). www.rieoei.org/calidad7.htm

Álvarez de Zayas, C. M., (1995). Metodología de la Investigación Científica. Santiago de Cuba. (soporte digital).

Álvarez de Zayas, C. M., et al., (1999). La investigación científica en la sociedad del conocimiento. Santiago de Cuba, (s/a). (soporte digital).

Borrero, R.Y. y Gamboa, M.E. (2015). La formación laboral en la carrera de los profesionales de la Educación. Boletín Redipe, 4(2), 22-32.

Castellanos Simons, B., et al., (2003). La gestión de la actividad de ciencia e innovación tecnológica y la competencia investigativa del profesional de la educación. Curso 18. Evento Internacional Pedagogía 2003. La Habana.

Castellanos Simons, B., et al., (2005a). Aproximación a un marco conceptual para la investigación educativa. En: Metodología de la Investigación Educacional. Desafíos y polémicas actuales. pp. 49-67. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Castellanos Simons, B., et al., (2005b). Esquema conceptual, referencial y operativo sobre la investigación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Collazo Delgado, B., et al. La orientación en la actividad pedagógica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 2001.

García Batista, G., et al. (2004). La formación investigativa del docente. Un reto del nuevo milenio. En: Profesionalidad y práctica pedagógica. 59-70. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

García Batista, G., et al. (2009). La investigación educativa ante las exigencias de la formación de educadores en la actualidad. En: Selección de lecturas de Metodología de la Investigación Educativa. Págs.: 149-159. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

García Batista, G., et al. (2007). Profesionalidad y actividad investigativa del docente. La Habana, (s/a). (soporte digital).

García Batista, G., et al. (2007). Programa de la Disciplina Metodología de la Investigación Educativa. La Habana, (soporte digital).

García Inza, M. L. (1991). Maestro investigador. La Habana. (soporte digital).

Iesalc-Unesco, (2008). Declaración de la Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe. Cartagena de Indias, Colombia. http://unesco.org.ve/docs/wrt/declaracioncresespanol.pdf

López Hurtado, J. et al., (1994). Metodología de la Investigación Pedagógica. La Habana. En (soporte digital).

Martínez González, M.E.; Urritia Aguilar, A.I.; Martínez Franco; Ponce-Rosas, R. y Gil Miguel, A. (2002). Perfil del estudiante de posgrado con éxito académico en la UNAM. Tarbiya. Revista de Investigación e Innovación Educativa 32, 133-145. Instituto Universitario de Ciencias de la Educación. Universidad Autónoma de Madrid. www.facmed.unam.mx/sem/pdf/.../PerfilEstudiantePosgrado.pdf

Unesco, (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI. Congreso Mundial de la Educación Superior, París. http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm#declaracion

Unesco, (2009). Declaración Congreso Mundial de la Educación Superior, París. http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm#declaracion

Valledor Estevill, R. F., et al., (2009). Caracterización y estructura de la investigación educacional en el pregrado. En: Selección de lecturas de Metodología de la Investigación Educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Valledor Estevill, R. F., et al., (2008). El estudio histórico contextual en la investigación educacional. http://www/cep.ltu.rimed.cu. 20 de noviembre de 2008

Valledor Estevill, R. F., et al., (2004). Estrategia para el perfeccionamiento de la actividad científico investigativa de los estudiantes de los institutos superiores pedagógicos. Informe final del Proyecto Ramal “Perfeccionamiento de la actividad científico investigativa de los estudiantes de los institutos superiores pedagógicos”. Las Tunas, 2004. (soporte digital).

Published

2022-07-13

How to Cite

Matos Calzadilla, I. ., Leyva Figueredo, P. A. ., & Mendoza Tauler, L. L. . (2022). Research training. Contexts and priorities. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(3), 359–378. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1469

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>