Professional improvement of the family doctor for the promotion of health in older adults with hip fracture

Authors

  • Eraclio Delgado Rifa Hospital General Docente Ernesto Guevara
  • Blanca Nieve Martínez Rubio Universidad de Las Tunas
  • Elvira Alonso Hernández Universidad de Las Tunas

Abstract

The high incidence of hip fracture in the elderly as a result of population aging is a health problem that calls for adequate and responsible performance of primary health care specialists. This research tries to promote care for the elderly with hip fracture in primary health care, through the professional improvement of specialists at this level of care and their preparation for quality health promotion in this social group. The contribution to the theory consists of a model of professional improvement, based on the postulates of the socio-humanistic approach of medical teaching and oriented to the preparation of family doctors, so that they overcome the insufficiencies that limit their actions in terms of health promotion, whose specificity lies in the identification and satisfaction of learning needs on the management of the elderly with hip fracture. The practical contribution consists of a professional improvement strategy for family doctors and a self-help book for the management of the elderly with hip fracture, as a guiding instrument and mediator of the strategy. The model and strategy were submitted to the criteria of experts to validate their implementation. The desired transformations were achieved in the preparation of family doctors to carry out quality health promotion actions in the elderly with hip fracture.

Author Biographies

Blanca Nieve Martínez Rubio, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Psicología-Pedagogía. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular.

Elvira Alonso Hernández, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Psicología-Pedagogía. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular.

References

Álvarez de Zayas, CM. (1989). Fundamentos teóricos de la dirección del proceso docente educativo en la educación superior cubana. Editorial ENPES.

Arencibia, V. et. al. (2005). La formación continua a distancia de los profesionales de la educación. Evaluación de su impacto. Dirección Ciencia y Técnica del Ministerio de Educación. Curso 17 Pedagogía.

Candelaria Brito, J.C., Ferro González, B., Gutiérrez Gutiérrez, C. y Alonso Ayala, O. (2021). Estrategia de superación sobre Nefrogeriatría para el mejoramiento del desempeño profesional del médico de familia. EDUMECENTRO, 13(3).

Hurtado, L.C. (2018). Estrategia educativa para el mejoramiento del desempeño profesional del médico de familia en la detección temprana de la lepra. [Tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana.

Lescaille, N. (2017). Estrategia de superación para el mejoramiento del desempeño profesional del Licenciado en Imagenología y Radiofísica Médica, en la técnica de ultrasonido diagnóstico. [Tesis]. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana.

López Espinosa, G., Lemus Lago, E., y Cañizares Luna, O. (2016). La superación profesional del médico de familia para la atención al trabajador. Acta Médica del Centro, 10(3), 73-77.

López, D.I. (2018). Estrategia educativa para el mejoramiento del desempeño de médicos y enfermeras de la familia en el manejo de la rabia. [Tesis]. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana.

López Espinosa, G.J., Valcárcel Izquierdo, N., Lemus Lago, E.R., Yera Alós, I.B., González Ramírez, E.E., Quintana Mugica, R. (2021). Estrategia de superación profesional para la atención médica integral a la salud del trabajador. EDUMECENTRO, 13(3).

Mora, K.M., Santiesteban, Y. y Gamboa, M.E. (2020). El modo de actuación profesional médico del estudiante de medicina en formación inicial. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(6), 271-295.

Ochoa González, M., Borroto Pérez, M. (2015). Estrategia de superación profesional para fortalecer la formación ambiental de los profesores de la disciplina Medicina General Integral (MGI). Educación y Sociedad [Internet]. http://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/viewFile/126/pdf_2

Otero Ramos, I. (2018). Programa de superación profesional psicopedagógica para docentes de la carrera de medicina en Villa Clara. Repositorio Internacional. http://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/9432?show=full

Rodríguez Leonard, Z., y Vásquez García, B. (2015). La promoción de salud como contenido de la superación profesional del médico de la familia. Revista Conrado, 11(50), 57-61.

Ruiz Díaz, A. (2010). Sistema de acciones de superación para la dirección pedagógica del aprender a estudiar. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 2(12), 1-17.

Sandrino Sánchez, M., Hernández Rodríguez, I.M., Pérez Martín, M.M., Silva Borroto, M., Hernández Suárez, N., Hernández Castillo, L.Y. (2020). Regularidades de la superación profesional sobre fibrilación auricular en la Atención Primaria de Salud. MediSur, 18(6), 1084-1094.

Torres Montes de Oca, A. y Cuadréns Villalón, A.M. (2021). Fundamentos teóricos que sustentan la superación y el desempeño profesional de cirujanos generales en la atención preoperatoria. Rev cuba anestesiol reanim, 20(1), 1-10.

Published

2022-07-13

How to Cite

Delgado Rifa, E., Martínez Rubio, B. N. ., & Alonso Hernández, E. . (2022). Professional improvement of the family doctor for the promotion of health in older adults with hip fracture. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(3), 270–298. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1421

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)