Approximations to historical foundations for the teaching of History

Authors

  • Eduardo Garcés Fernández Universidad Las Tunas
  • Claudina Quintero Díaz Universidad de Las Tunas

Abstract

The aim is to provide teachers who teach History in universities and other teachings, with theoretical foundations that allow a better understanding of the historical development, as well as the potentialities of some topics and themes to enrich the teaching-learning process of History, mainly from the Universal History subject, although some are applicable to other subjects. The adjustment to the truth, the science-subject relationship, interdisciplinary relationships, eurocentrism and historiographic criticism, among others, are among the topics of the work.

Author Biography

Claudina Quintero Díaz, Universidad de Las Tunas

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Licenciada en Educación.

References

Benvenuto, S. (1994). Lecturas sobre Historia de la Edad Media. Editorial Nacional de Cuba.

De Bois, G. (1996). Debates Americanos No 2 La Habana julio-diciembre 1996. pp 36- 43. Entrevista a Guy de Bois.

Engels, F. (1981). El Origen de la Familia, la Propiedad Privada y el Estado. En relación con las investigaciones de L. Morgan. Editorial Progreso. Moscú.

Engels, F. (1975). Anti-Dühring. Editorial Pueblo y Educación.

Garcés, E., Quintero, C. y Reyes, J.I. (2017). Algunos problemas teóricos acerca de la desintegración de las comunidades gentilicias, el tránsito hacia las sociedades divididas en clases sociales y el surgimiento del Estado. Opuntia Brava, 9(2).

Lenin, V. (1990). Materialismo y Empiriocriticismo. Editorial Pueblo y Educación.

Marx, C. y Engels, F. (1983). Obras Fundamentales Vol, I. Marx. Escritos de Juventud, Ed. FCE.

Mencía, M. (1996). Historia e historiografía de la fase insurreccional (1952- 1958) de la última etapa por la liberación definitiva. Conferencia pronunciada el 28 de noviembre de 1996, en la sesión inaugural de XIII Encuentro Nacional de Historiadores Locales en Santiago de Cuba.

Morgan, L H. (1966). La Sociedad Antigua. Editorial Venceremos.

Mshvenieradze, V. (1988). Filosofía, política, hombre. En Revista Ciencias Sociales 2.

Prus, B. (2001). Faraón. Editorial Arte y Literatura.

Ribeiro, D. (1992). El Proceso Civilizatorio. Editorial Ciencias Sociales.

Vega, R. (2005) Teoría Marxista de la Historia, 2005. En WWW archivochile.com

Published

2022-04-24

How to Cite

Garcés Fernández, E., & Quintero Díaz, C. . (2022). Approximations to historical foundations for the teaching of History. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(2), 126–142. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1325

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK