GUIDES FOR THE ORGANIC CHEMISTRY STYDY FROM ITS LINK WITH LIFE

QUÍMICA ORGÁNICA EN VÍCULO CON LA VIDA

Authors

  • Andrés Israel Yera Quintana Universidad de Ciego de Ávila
  • Erismelkys Espinosa Castillo Universidad de Ciego de Ávila
  • Gerardo Martínez Jiménez Universidad de Ciego de Ávila

Keywords:

organic chemistry, learning, teaching resources; daily life

Abstract

The purpose of the article is to communicate, in a synthetic manner, the results of the process of elaboration and implementation of a system of lab practices guides (8), for research extra-class work (7), and didactic videos watching (15), which were selected and organized as a way to contribute to the study of Organic Chemistry contents, particularly physical-chemistry-physiological substances and processes of interest for life, which are studied in the majors Bachelors of Education in Chemistry and Biology. Different research methods such as the analytic-synthetic, inductive-deductive, systemic approach, modeling, document analysis, interview and the observation were used in the selection and organization of the videos as well as in the design of study guides for research extra-class work and lab practices. The system of guides and videos alike give answer to a partial result of the non-associated research project: ¨The link of the teaching-learning process of natural sciences with the community¨ which is implemented at the Department of Natural Sciences of Ciego de Ávila University. The aforementioned guides have been used for two consecutive academic years in the teaching-learning process of Chemistry in the referred Bachelors of Education and their impact has been assessed in the performance of teachers and students. The results attained corroborate pertinence, acceptance and frequent use of guides and videos by students along with more interest towards studying, durability and applicability of knowledge, and improvement of the evaluations they achieve.

Author Biographies

Andrés Israel Yera Quintana, Universidad de Ciego de Ávila

Licenciado en Educación, especialidad Química. Máster en Didáctica de la Química. Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular. Departamento de Ciencias Naturales.

Erismelkys Espinosa Castillo, Universidad de Ciego de Ávila

Licenciado en Educación Profesor General Integral de Secundaria Básica. Master en Ciencias de la Educación Superior, Profesor Auxiliar. Departamento de Ciencias Naturales.

Gerardo Martínez Jiménez, Universidad de Ciego de Ávila

 Ingeniero Químico. Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular. Departamento de Ciencias Naturales.

References

Arteaga, E., Armada, L., y Del Sol, J. L. (2016). La enseñanza de las ciencias en el nuevo milenio. Retos y sugerencias. Revista Universidad y Sociedad [seriada en línea], 8 (1), 169-176. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/

Banasco, J., Pérez, C., Pérez, M., Hernández, J., Caballero, C., Cuétara, R.,… Enrique., A. (2013). Ciencias Naturales: una didáctica para su enseñanza y aprendizaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Busquets, T., Silva, M. y Larrosa, P. (2016). Reflexiones sobre el aprendizaje de las ciencias naturales. Nuevas aproximaciones y desafíos. Estudios Pedagógicos, Número Especial 40 años, 117-135.

Castellanos, D., Castellanos, B., Llivina, M., Silverio, M., Reinoso, C. y García, C. (2002). Aprender y Enseñar en la escuela. Una concepción desarrolladora. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Cruz, M., Rodríguez, G., Castillo, M., Cárdenas, J. R., Yera, A. I., Pérez, I.,…Rodríguez, L. (2019). El perfeccionamiento del proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias naturales. Informe final de proyecto de investigación. (Inédito). Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez.

Díaz, L. (2018). Aprendizaje de nomenclatura orgánica con un ambiente hibrido en el Liceo Nacional José Joaquín Casas. Trabajo de grado para optar el título de Magister en Ambientes Educativos Mediados por TIC. Tunja, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Furlani, M., Palma, S., Rebechi, S. y Salsi, M. S. (2016). Apertura al conocimiento en ciencias naturales a través de la experimentación. Revista +E versión digital, (6), 352-359.

González, G. A., y Martínez, L. M. (2019). Las ciencias naturales desde la perspectiva ciencia, tecnología, sociedad y ambiente: una propuesta reflexiva para el aprendizaje de la Química. Revista Conrado, 15(67), 205-212. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado

Hedesa, Y. (2013). Didáctica de la Química. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (Sexta Edición). Recuperado de https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

Jaramillo, L. (2019). Las ciencias naturales como un saber integrador. Sophia: Colección de la Educación, 26(1), 199-221. http://doi.org/10.17163/soph.n26.2019.06

Ministerio de Educación Superior. (2016a). Programa de Disciplina Biología Molecular y Celular. Modelo del Profesional. Plan de Estudio “E”. Licenciatura en Educación. Biología. La Habana, Cuba: MES

Ministerio de Educación Superior. (2016b). Programa de Disciplina Química Orgánica. Modelo del Profesional. Plan de Estudio “E”. Licenciatura en Educación. Química. La Habana, Cuba: MES

Morales, M. M. (2017). Compuestos orgánicos. Salud y medio ambiente. La Habana: Editorial Científico Técnica.

Ramos, J., Rhea, B., Pla., y Abreu, O. (2016). La sistematización como metodología, método y resultado científico investigativo en la práctica educativa. Ibarra, Ecuador: Editorial Universitaria UTN.

Rodríguez, R., Hernández, L., Fernández, A., Otero, C. E., Machín, C. M., Ortiz, M.,… Hernández, J. L. (2015). Orientaciones Metodológicas para la realización de las prácticas de laboratorio. Educación Preuniversitaria. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Rojas, C., García, L. y Álvarez, A. (1990). Metodología de la enseñanza de la Química II. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Valdez, R. (2012). Materiales educativos y recursos didácticos de apoyo para la educación en ciencias. En E. Flores (Ed.), La enseñanza de la ciencia en la educación básica en México, (pp. 93-112). México, DF, México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE).

Vidal, R. (2012). La actividad práctico experimental de contenidos de Química con el apoyo de los software educativos en la formación inicial de profesores de Biología–Química de la Educación Media. Una estrategia didáctica. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana.

Yera, A. I., Castillo, M., Cárdenas, J. R., Rodríguez, G., Cruz, M., Carrillo, H.,…Rodríguez, L. (2020). El proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias naturales en vínculo con la localidad. Informe de resultado parcial de proyecto de investigación. (Inédito). Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez.

Yera, A., Castillo, M., Pérez, I. y Espinosa, E. (2018). Resultados de la implementación del proyecto La formación práctico-experimental en las Ciencias Naturales. Actualidades Investigativas en Educación. 18(3), 1-30.

Zaragoza, E., Orozco, L., Macías, J., Núñez, M., Gutiérrez, R., Hernández, D.,…Pérez, K. (2016). Estrategias didácticas en la enseñanza-aprendizaje: lúdica en el estudio de la nomenclatura química orgánica en los alumnos de la Escuela Preparatoria Regional Atotonilco. Educación Química, 27, 43-51. http://dx.doi.org/10.1016/j.eq.2015.09.005

Published

2021-11-29 — Updated on 2021-11-29

Versions

How to Cite

Yera Quintana, A. I. ., Espinosa Castillo, E. ., & Martínez Jiménez, G. . (2021). GUIDES FOR THE ORGANIC CHEMISTRY STYDY FROM ITS LINK WITH LIFE: QUÍMICA ORGÁNICA EN VÍCULO CON LA VIDA. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(5), 129–148. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1237

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos