“LIUSANLEXT PROJECT” TO DEVELOP THE ARTISTIC AND CULTURAL COMPETENCE IN FOREIGN LANGUAGES
LA COMPETENCIA CULTURAL Y ARTÍSTICA EN LENGUAS EXTRANJERAS
Keywords:
LiusanLext project; Artistic and cultural competence; Content; Pedagogical professional communicative competenceAbstract
We share the experience of a task from the LiusanLext project to implement the artistic and cultural competence as content of the pedagogical professional communicative competence, through a didactic conception of the artistic and cultural competence with creative and vivid features in Foreign Language career at the University of Las Tunas. The project takes the following paintings as departure point; for transferring these paintings’ content to visual arts through Body Art and Performance. Where tutees create an oral presentation and a performance to talk about nature and environment. This proposal will favor the tutees’ limitations to develop the artistic and cultural competence. The objective of the article is to share this project scientific advance for the tutees to transfer, from appreciating to creating, the artistic- cultural and linguistic- communicative texts. The Task Based Learning approach was implemented; where Body Art and Performance allow the tutees and pupils become art creators due to these art expressions’ high conceptual level features. This favors the completion of developmental, creative, participatory, collaborative and of personal implication tasks, which make the tutees and pupils transfer comprehension levels from the artistic and cultural content to creation, through shared vividness for talking about their creations related to the communicative function.
References
Arteaga F. (2021). Martí’s Thought in Philosophy of Education. ISBN 978-0-3110-0013- 5. Editorial tecnocientífica Americana. DOI: https://doi.org/10.51736/ETA2021ECS1
Aryabkina et al. (2019). Formation of cultural and aesthetic competence of the student of the University Culture and arts: philosophical and methodological approaches. ISSN 2322 - 6307. Recuperado de: http://www.udla.edu.co/revistas/index.php/amazoniainvestiga
Bajardi A. (2015). B- Learning y arte contemporáneo en educación artística: construyendo identidades personales y profesionales. Universidad de Granada. Tesis Doctoral. ISBN 978-84-9125-427-0 URI: http://hdl.handle.net/10481/41757
Barbero J. (2008). Las Competencias Básicas en el Área de Lengua Extranjera. En cuadernos de educación de Cantabria. (Ed.), Consejería de Educación. Cuaderno número 6. (pp. 4-98). Cantabria, España: Recuperado de: http://consejeriadeeducacion 2008.consejeriadeeducacion.org
Cárdenas, R. E. y Troncoso, A. (2014). Importancia de las artes visuales en la educación: Un desafío para la formación docente. Revista Electrónica Educare, 18(3), pp. 191-202. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.18-3.11
Corpas R. C. & Ramírez G. A. (2015). Competencia cultural y artística, autopercepción del alumnado de sexto de primaria. En AIDIPE (Ed.), Investigar con y para la sociedad (Vol. 2, pp. 705-719). Cádiz, España: Recuperado de: http://aidipe2015.aidipe.org
Enríquez I., et al. (2016). Disciplina: Práctica Integral de la Lengua Inglesa. Plan E. La Habana: MES
Ferrales D. (2009). Actividades para fortalecer la motivación por la pintura de los instructores de arte en formación desde la asignatura inglés. Tesis de maestría en Ciencias de la Educación, Las Tunas, 2009.
Giráldez A. y Pimentel L. (2011). Educación artística, cultura y ciudadanía de la teoría a la práctica (coord.). Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI) C/ Bravo Murillo, 3828015 Madrid, ISBN: 978-84-7666-231-1España www.oei.org.es
James A. W. (2019). La lectura de cuadros. Hyperborea. Revista de ensayo y creación 2 (2019): 1-25. http://www.hyperborea-labtis.org/es/paper/la-lectura-de-cuadros-128
Más, P. (2008). La formación de la competencia profesional pedagógica comunicativa en el transcurso de la formación inicial del personal docente en las condiciones de la universalización. Tesis doctoral en Ciencias Pedagógicas, Las Tunas, 2008.
Medina y Tejeda, et al. (2018). Practicum and research tasks for foreign language trainee teachers in Cuba. La Habana: Editorial Félix Varela.
Morgan y Limonta, et al. (2019). La enseñanza del idioma extranjero y la formación artística de los estudiantes de la carrera lenguas extranjeras (inglés con segunda lengua) Opuntia Brava, vol. 11. Monográfico Especial. Febrero 2019.
Pérez, A. (2010). Las Competencias Básicas en el Área de Lengua Extranjera para Educación primaria. En AUTODIDACTA (Ed.), Revista de Educación en Extremadura (pp. 45-54). Extremadura, España: Recuperado de: http://autodidacta2010.autodidacta.org
Rubio. (2009). Aprendiendo inglés a través del arte. EDUMECENTRO 2009; 1(3). Pp. 26-29 COMUNICACIÓN URL:http://www.edumecentro.sld.cu
Sánchez M. D. (2017). Estudio de una intervención educativa interculturalista liderada por la competencia cultural y artística: una propuesta defendida desde el eclecticismo cultural. Universidad de Málaga. Tesis Doctoral. http://orcid.org/0000-0003-4239-0652 riuma.uma.es
Tejeda, I. (2018). Reunión Docente Metodológica “Los contenidos de la disciplina de PILI en los diferentes años para cumplir con las exigencias del Plan de Estudio E”. Las Tunas, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 Daniuska Ferrales López, Islaura Tejeda Arencibia, Frank Arteaga Pupo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.