THE DEVELOPMENT OF THE ESTHETIC SENSIBILITY THROUGH THE SUBJECT HISTORY OF CUBA

Authors

  • Martha María Casas-Rodríguez
  • Gerardo Quintero Pupo

Keywords:

Aesthetics, history, learning.

Abstract

The work presented herein is a synthesis of an important pedagogical investigation for the aesthetic education of the art student in the elementary level. It was developed and validated in practice at Luis Casas Romero primary school. The objective is to reveal the relationship between the historical contents and aesthetics through a pedagogical model for the development of the aesthetic expression in the learning of Cuban History. It offers a pedagogical alternative for the aesthetic development in the teaching learning process of Cuban History. A relationship between intituitive and rational learning associated with affective and volitive processes, for the development of aesthetic expression is established.

Author Biographies

Martha María Casas-Rodríguez

Profesora Auxiliar. Asesora de Superación e Investigación. Escuela Vocacional de Arte “Luis Casas Romero”. Camagüey

Gerardo Quintero Pupo

Profesor Titular de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí” de Camagüey, Cuba.

References

Acebo Meireles, W. (1991). Apuntes para una metodología de la enseñanza de la historia local (pp.15-22). La Habana. Álvarez Llano, J. (2000). La enseñanza de la Historia al final del milenio. En: DEBATES AMERICANOS No. 9 / enero – junio. (pp. 103 – 109). La Habana.

Arenas Weibel, E. (1998). La motivación en el conocimiento de la historia. En: DESAFÍO ESCOLAR. Año 2. 1ra. Edición Especial / febrero. (pp. 17 – 19). La Habana.

Baxter Pérez, E. (2003). La educación en valores: Tarea principal de la escuela, la familia y la sociedad. Conferencia Central Congreso de Pedagogía. La Habana. Belinski, V. G. (1953). Nada sobre nada. En OBRAS COMPLETAS, T. II, (p.102). Moscú. Díaz Pendás, H. (1997). En pos de un encuentro cercano a Clio. En: DESAFÍO ESCOLAR. Año 1. Vol 3 / nov. – dic. La Habana. Díaz Pendás, H. (1978). Metodología de la Enseñanza de la Historia I. La Habana. Fabelo, J.R. (1996). La crisis de valores: conocimiento, causas y estrategias de Superación. En: LA FORMACIÓN DE VALORES EN LAS NUEVAS GENERACIONES. La Habana. González Maura, V y otros. (1995). Psicología para educadores. La Habana. Guerra Sánchez, R. (1993). La defensa nacional y la escuela. La Habana. Le Reverend, J. (1982). Desde la Historia provincial y local en sus relaciones con la Historia General de Cuba. En: SANTIAGO. ( pp. 121 – 136). La Habana. Leal García, H. “y otros” (1991). Metodología de la enseñanza de la Historia de Cuba para la enseñanza primaria. La Habana. Leal García, H. (2000). Pensar, reflexionar y sentir en las clases de Historia. La Habana. Martí, J. (1884). Maestros ambulantes. E. Obras Completas. T. 8. (pp. 288- 292) Moravski, S. (1977). ¿Qué es la obra de arte? En: Fundamentos de Estética. Barcelona. Read H. (s. f). Educación por el arte. En soporte magnético. Rico Montero, P. (2000). Hacia el perfeccionamiento de la escuela primaria. La Habana. Rico Montero, P. (2003). Proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador en la escuela primaria. Teoría y práctica. En soporte magnético. Vygotski, L.S. (1987). Imaginación y Creatividad. En soporte magnético. Vitier, C. (1990). Ese sol del mundo moral. La Habana.

Published

2012-10-24

How to Cite

Casas-Rodríguez, M. M., & Quintero Pupo, G. (2012). THE DEVELOPMENT OF THE ESTHETIC SENSIBILITY THROUGH THE SUBJECT HISTORY OF CUBA. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 3(4), 43–54. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/112

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.