THE DEVELOPMENT OF THE ESTHETIC SENSIBILITY THROUGH THE SUBJECT HISTORY OF CUBA
Keywords:
Aesthetics, history, learning.Abstract
The work presented herein is a synthesis of an important pedagogical investigation for the aesthetic education of the art student in the elementary level. It was developed and validated in practice at Luis Casas Romero primary school. The objective is to reveal the relationship between the historical contents and aesthetics through a pedagogical model for the development of the aesthetic expression in the learning of Cuban History. It offers a pedagogical alternative for the aesthetic development in the teaching learning process of Cuban History. A relationship between intituitive and rational learning associated with affective and volitive processes, for the development of aesthetic expression is established.
References
Acebo Meireles, W. (1991). Apuntes para una metodología de la enseñanza de la historia local (pp.15-22). La Habana. Álvarez Llano, J. (2000). La enseñanza de la Historia al final del milenio. En: DEBATES AMERICANOS No. 9 / enero – junio. (pp. 103 – 109). La Habana.
Arenas Weibel, E. (1998). La motivación en el conocimiento de la historia. En: DESAFÍO ESCOLAR. Año 2. 1ra. Edición Especial / febrero. (pp. 17 – 19). La Habana.
Baxter Pérez, E. (2003). La educación en valores: Tarea principal de la escuela, la familia y la sociedad. Conferencia Central Congreso de Pedagogía. La Habana. Belinski, V. G. (1953). Nada sobre nada. En OBRAS COMPLETAS, T. II, (p.102). Moscú. Díaz Pendás, H. (1997). En pos de un encuentro cercano a Clio. En: DESAFÍO ESCOLAR. Año 1. Vol 3 / nov. – dic. La Habana. Díaz Pendás, H. (1978). Metodología de la Enseñanza de la Historia I. La Habana. Fabelo, J.R. (1996). La crisis de valores: conocimiento, causas y estrategias de Superación. En: LA FORMACIÓN DE VALORES EN LAS NUEVAS GENERACIONES. La Habana. González Maura, V y otros. (1995). Psicología para educadores. La Habana. Guerra Sánchez, R. (1993). La defensa nacional y la escuela. La Habana. Le Reverend, J. (1982). Desde la Historia provincial y local en sus relaciones con la Historia General de Cuba. En: SANTIAGO. ( pp. 121 – 136). La Habana. Leal García, H. “y otros” (1991). Metodología de la enseñanza de la Historia de Cuba para la enseñanza primaria. La Habana. Leal García, H. (2000). Pensar, reflexionar y sentir en las clases de Historia. La Habana. Martí, J. (1884). Maestros ambulantes. E. Obras Completas. T. 8. (pp. 288- 292) Moravski, S. (1977). ¿Qué es la obra de arte? En: Fundamentos de Estética. Barcelona. Read H. (s. f). Educación por el arte. En soporte magnético. Rico Montero, P. (2000). Hacia el perfeccionamiento de la escuela primaria. La Habana. Rico Montero, P. (2003). Proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador en la escuela primaria. Teoría y práctica. En soporte magnético. Vygotski, L.S. (1987). Imaginación y Creatividad. En soporte magnético. Vitier, C. (1990). Ese sol del mundo moral. La Habana.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Martha María Casas-Rodríguez, Gerardo Quintero Pupo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.