INTERDISCIPLINARITY AND HEALTH CULTURE IN THE TEACHING-LEARNING OF THE HISTORY OF CUBA IN THE MEDICINE CAREER

Authors

  • Maritza Rodríguez Peña
  • Sarvelio Guerra Gómez

Keywords:

Interdisciplinarity; teaching-learning; content; health culture.

Abstract

The article, interdisciplinarity and health culture in the teaching-learning of the History of Cuba in the Medicine career, has the objective of assessing the significance of this and refers to the relationship of this topic with the preparation of the student for the solution of medical professional problems in the performance of their duties. The need to intentionally relate the disciplines History of Cuba and General Medicine from the health culture, is a synthesis of the results of the collaboration in several research projects that are developed at the University of Las Tunas and the University of Medical Sciences, also from Las Tunas. The interdisciplinary qualitative evaluations of essential aspects in the preparation of the student to provide a quality service that integrates the relationship of the biological, the psychological and the social in the context of a complex health situation characterized by the presence of economic and political problems , social and environmental that threaten human survival. The use of methods such as experiential pedagogical experience and critical reflection and collective construction from the empirical and theoretical levels, served as the basis for the analysis of complex problems that affect the health of the population that must be integrated by the student in their preparation for the profession. You learn with a disciplinary approach, but professional medical problems require interdisciplinarity.

Author Biographies

Maritza Rodríguez Peña

Licenciada en Educación, especialidad Marxismo e Historia, Máster en Ciencias, Profesora Auxiliar de la Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas

Sarvelio Guerra Gómez

Licenciado en Educación, especialidad Historia, Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular de la Universidad de Las Tunas

References

Aguilera, A. (2016). La enseñanza de la historia y las ciencias sociales hoy: contrasentidos y posibilidades. En FOLIOS. Segunda época 46 Segundo semestre de 2017 pp.15-27.

Fiallo, J. (2004). La interdisciplinariedad: un concepto muy conocido. En La interdisciplinariedad. Una aproximación desde la enseñanza-aprendizaje de la ciencia. Compilación Álvarez, M. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Fernández, R. (2017). Un acercamiento a la antropologización del contenido histórico en la disciplina Historia de Cuba en la Educación Superior Pedagógica. Revista Cognosis, 2(4). doi: https://doi.org/10.33936/cognosis.v2i4.1085

López, G. J. (2013). El tratamiento a la temporalidad y la espacialidad históricas en la educación preuniversitaria. [Disertación doctoral no publicada]. Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey, Las Tunas, Cuba.

Menéndez, F. (2018). Interdisciplinariedad y multidisciplinariedad En salud mental Rev. Asoc. Esp. Neuropsiq., 2018, vol. XVIII(65), pp. 145-150.

Quintero, C. (2008). Modelo didáctico para desarrollar la dimensión ambiental de los contenidos históricos desde la formación inicial del Profesor General Integral de Secundaria Básica. [Disertación doctoral no publicada]. Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín, Cuba.

Reyes, J. I. (2018). La introducción de los resultados científicos en la formación inicial y permanente de profesores de Historia. Roca. Revista Científica Educacional de la provincia Granma, 14(2), pp. 88-101. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/233

Reyes, J. I. (2017). Una mirada crítica a la didáctica de la historia social integral [Folleto]. (ICT, Dirección General 3), Archivos de la Universidad de Las Tunas, Las Tunas, Cuba.

Rodríguez, M., Guerra, S. & Rodríguez, N. (2020). La cultura de salud en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia de Cuba en la carrera de Medicina. Opuntia Brava, 12(2), pp. 165-177. https://doi.org/https://doi.org/10.35195/ob.v9i4.219

Rodríguez, N. (2013). Metodología para la enseñanza-aprendizaje de la historia de las personalidades médicas nacionales y locales como parte de la Historia de Cuba en la carrera de Medicina. [Tesis de maestría no publicada]. Universidad Vladimir Ilich Lenin, Las Tunas, Cuba.

Published

2020-12-30

How to Cite

Rodríguez Peña, M. ., & Guerra Gómez, S. . (2020). INTERDISCIPLINARITY AND HEALTH CULTURE IN THE TEACHING-LEARNING OF THE HISTORY OF CUBA IN THE MEDICINE CAREER. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(6), 296–308. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1118

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.