THE JURIDICAL EDUCATION IN ADOLESCENTS. A THEORETICAL AND METHODOLOGICAL PURPOSE TO FAVOR IT IN JUNIOR HIGH SCHOOL EDUCATION

Authors

  • Reynier Pupo Parra
  • Juana López Toranzo Universidad de Las Tunas.
  • Yoenia Olivia Infante Cabrera Universidad de Las Tunas

Keywords:

Juridical education; adolescents; citizen formation; juridical norms.

Abstract

This article respond to necesity of favoring juridical education in adolescents like educative components for integral formation in Junior high school education since citizen formation process. It´s describe the development of a metodology for the solution of this problems in a group of 9th grade of Junior high school Batalla Copo del Chato in Jesús Menéndez municipality. It´s critical valoration, it departs from the pedagogic experiencie vivencial and other methods and techniques employes , that problems determined the social transformations, that reflect in adolescents conduct in different educations roles, expressed in learning motivation of juridical norms, the asimilation of content and the employement of that in the solution of natural and social problems

Author Biographies

Reynier Pupo Parra

Licenciado en Educación, especialidades Biología, Química y Geografía. Inspector Integral de Educación, Jesús Menéndez, Las Tunas

Juana López Toranzo, Universidad de Las Tunas.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Profesora del Departamento de Química.

Yoenia Olivia Infante Cabrera, Universidad de Las Tunas

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Profesora del Centro de Estudios Pedagógicos.

References

Astor, L., Gledon, M. A y Alford, W. P. (2020). Legal education, Encyclopaedia Britannica. Recuperado de https://www.britannica.com/topic/legal-education

Bayuelo, P. A. (2015). La educación y el Derecho en torno a un nuevo paradigma transformador. Revista Justicia, 20(27), pp. 167-184. Recuperado de http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/justicia/article/view/812

Consejo de Estado. (2019). Constitución de la República de Cuba. La Habana, Cuba: Editora Política.

Coy, E. y Martínez, M. (2003). Desviación social: Una aproximación a la teoría y la intervención. La Habana: Editorial Félix Varela.

De Armas, N. y Valle, A. (2011). Resultados Científicos en la investigación Educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Fernández, J. (2002). Teoría del Estado y del Derecho. La Habana: Editorial Félix Varela.

Garbey, D. (2015). La cultura jurídica en el profesional de la educación. Maestro y Sociedad, Vol. 13(1), pp. 31-41. Recuperado de http://www.revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/999/1146

Hernández, M. Á. (2020). La otra educación moral. Boletín Redipe, 9(5), pp. 18-23. Recuperado de https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/970

Infante, Y. (2008). Concepción didáctica para el tratamiento a la Historia de las Mujeres en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia de Cuba en la Secundaria Básica (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico Pepito Tey. Las Tunas, Cuba.

León, A. (2018). El régimen postcapitalista. Eslabón perdido en la evolución política de la humanidad. La Habana: Editorial Ciencias Sociales.

López, L. R., de Armas, A. y Porto, M. (2009). Por una nueva Ética. La Habana: Editorial Félix Varela.

López, M. (2013). La Educación Moral desde la asignatura Educación Cívica para favorecer la formación ciudadana en los escolares de la Educación Primaria (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey, Las Tunas, Cuba.

Ministerio de Educación. (2008). Modelo de la Escuela Secundaria Básica. La Habana: Editorial: Pueblo y Educación.

Montoya, D. y Del Río, M. A. (2019). Fundamentos sociojurídicos del proyecto socialista cubano en el período de 1976 a 1990. Villa Clara, Cuba: Editorial Samuel Feijóo.

Ocón, L. A. (2019). Educación, conocimiento y poder: debates lógicos-epistemológicos y enfoques alternativos respecto a la naturaleza humana. Anacronismo e Irrupción, Vol.9 (16), pp. 113-147.

Ortega, P. (2020). Otra educación moral. Boletín Redipe, Vol. 9(5), pp. 24-35. Recuperado de https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/972

Partido Comunista de Cuba. (2017). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el periodo 2016-2021. Recuperado de https://www.google.com

Pérez, E. (2012). Psicología. Derecho Penal y Criminología. La Habana: Ediciones ONBC.

Pérez, L. (2018). Retos del funcionamiento judicial en la sociedad cubana. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.

Pérez, L. A. (2017). Derecho de resistencia y revolución en Cuba. La Habana: Editorial Oriente.

Pérez, R. (2016). Reformar la educación jurídica ¿tarea para Sísifo? Revista Pedagogía y Didáctica Del Derecho, Vol.1(3), pp. 3-27. Recuperado de https://pedagogiaderecho.uchile.cl/index.php/RPUD/article/view/41911

Pupo, R. (2019). Fundamentos epistemológicos de la educación jurídica en la Educación Secundaria Básica. Ciencia e Innovación Tecnológica, Vol (lll).

_______. (2020). La educación jurídica en los adolescentes de Secundaria Básica desde la relación escuela-familia-comunidad.

Quintero, M. L., Duque, D. A. y Duque, S. P. (2016). La popularización del Derecho en la educación jurídica. Advocatus, 13 (26), pp. 59-75. Recuperado de http://www.unilibrebaq.edu.co/ojsinvestigacion/index.php/advocatus/article/view/663

Ramírez, D. A., Ferrás, L. M., y Varona, M. L. (2019). La convivencia escolar en la sociedad actual. ROCA. 15, pp. 112- 123

Ráquira, M. Y. (2019). Relación entre cultura ciudadana y ambiente escolar en Educación Básica Primaria. Experiencias Investigativas y Significativas, 5(5), pp. 275 – 292.

Rodríguez, J. A y García N. E. (2017). Una contribución a la cultura ciudadana: La educación jurídica. Revista Varela, 17 (46), pp. 58-67. Recuperado de: http://revistavarela. uclv.edu.cu

Velázquez, E. (2019). El sistema educativo cubano y los objetivos de desarrollo sostenible. La Habana: Sello Editorial Educación cubana.

Viamontes, E., Caraballo, L. y Hernández, V. (2007). Derecho ambiental cubano. La Habana: Editorial Félix Varela.

Viera, M. C. (1987). Criminología. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2020-12-30

How to Cite

Pupo Parra, R. ., López Toranzo, J. ., & Infante Cabrera, Y. O. . (2020). THE JURIDICAL EDUCATION IN ADOLESCENTS. A THEORETICAL AND METHODOLOGICAL PURPOSE TO FAVOR IT IN JUNIOR HIGH SCHOOL EDUCATION . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(6), 27–41. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1100

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Most read articles by the same author(s)