THE JURIDICAL EDUCATION IN ADOLESCENTS. A THEORETICAL AND METHODOLOGICAL PURPOSE TO FAVOR IT IN JUNIOR HIGH SCHOOL EDUCATION
Keywords:
Juridical education; adolescents; citizen formation; juridical norms.Abstract
This article respond to necesity of favoring juridical education in adolescents like educative components for integral formation in Junior high school education since citizen formation process. It´s describe the development of a metodology for the solution of this problems in a group of 9th grade of Junior high school Batalla Copo del Chato in Jesús Menéndez municipality. It´s critical valoration, it departs from the pedagogic experiencie vivencial and other methods and techniques employes , that problems determined the social transformations, that reflect in adolescents conduct in different educations roles, expressed in learning motivation of juridical norms, the asimilation of content and the employement of that in the solution of natural and social problems
References
Astor, L., Gledon, M. A y Alford, W. P. (2020). Legal education, Encyclopaedia Britannica. Recuperado de https://www.britannica.com/topic/legal-education
Bayuelo, P. A. (2015). La educación y el Derecho en torno a un nuevo paradigma transformador. Revista Justicia, 20(27), pp. 167-184. Recuperado de http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/justicia/article/view/812
Consejo de Estado. (2019). Constitución de la República de Cuba. La Habana, Cuba: Editora Política.
Coy, E. y Martínez, M. (2003). Desviación social: Una aproximación a la teoría y la intervención. La Habana: Editorial Félix Varela.
De Armas, N. y Valle, A. (2011). Resultados Científicos en la investigación Educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Fernández, J. (2002). Teoría del Estado y del Derecho. La Habana: Editorial Félix Varela.
Garbey, D. (2015). La cultura jurídica en el profesional de la educación. Maestro y Sociedad, Vol. 13(1), pp. 31-41. Recuperado de http://www.revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/999/1146
Hernández, M. Á. (2020). La otra educación moral. Boletín Redipe, 9(5), pp. 18-23. Recuperado de https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/970
Infante, Y. (2008). Concepción didáctica para el tratamiento a la Historia de las Mujeres en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia de Cuba en la Secundaria Básica (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico Pepito Tey. Las Tunas, Cuba.
León, A. (2018). El régimen postcapitalista. Eslabón perdido en la evolución política de la humanidad. La Habana: Editorial Ciencias Sociales.
López, L. R., de Armas, A. y Porto, M. (2009). Por una nueva Ética. La Habana: Editorial Félix Varela.
López, M. (2013). La Educación Moral desde la asignatura Educación Cívica para favorecer la formación ciudadana en los escolares de la Educación Primaria (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey, Las Tunas, Cuba.
Ministerio de Educación. (2008). Modelo de la Escuela Secundaria Básica. La Habana: Editorial: Pueblo y Educación.
Montoya, D. y Del Río, M. A. (2019). Fundamentos sociojurídicos del proyecto socialista cubano en el período de 1976 a 1990. Villa Clara, Cuba: Editorial Samuel Feijóo.
Ocón, L. A. (2019). Educación, conocimiento y poder: debates lógicos-epistemológicos y enfoques alternativos respecto a la naturaleza humana. Anacronismo e Irrupción, Vol.9 (16), pp. 113-147.
Ortega, P. (2020). Otra educación moral. Boletín Redipe, Vol. 9(5), pp. 24-35. Recuperado de https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/972
Partido Comunista de Cuba. (2017). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el periodo 2016-2021. Recuperado de https://www.google.com
Pérez, E. (2012). Psicología. Derecho Penal y Criminología. La Habana: Ediciones ONBC.
Pérez, L. (2018). Retos del funcionamiento judicial en la sociedad cubana. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
Pérez, L. A. (2017). Derecho de resistencia y revolución en Cuba. La Habana: Editorial Oriente.
Pérez, R. (2016). Reformar la educación jurídica ¿tarea para Sísifo? Revista Pedagogía y Didáctica Del Derecho, Vol.1(3), pp. 3-27. Recuperado de https://pedagogiaderecho.uchile.cl/index.php/RPUD/article/view/41911
Pupo, R. (2019). Fundamentos epistemológicos de la educación jurídica en la Educación Secundaria Básica. Ciencia e Innovación Tecnológica, Vol (lll).
_______. (2020). La educación jurídica en los adolescentes de Secundaria Básica desde la relación escuela-familia-comunidad.
Quintero, M. L., Duque, D. A. y Duque, S. P. (2016). La popularización del Derecho en la educación jurídica. Advocatus, 13 (26), pp. 59-75. Recuperado de http://www.unilibrebaq.edu.co/ojsinvestigacion/index.php/advocatus/article/view/663
Ramírez, D. A., Ferrás, L. M., y Varona, M. L. (2019). La convivencia escolar en la sociedad actual. ROCA. 15, pp. 112- 123
Ráquira, M. Y. (2019). Relación entre cultura ciudadana y ambiente escolar en Educación Básica Primaria. Experiencias Investigativas y Significativas, 5(5), pp. 275 – 292.
Rodríguez, J. A y García N. E. (2017). Una contribución a la cultura ciudadana: La educación jurídica. Revista Varela, 17 (46), pp. 58-67. Recuperado de: http://revistavarela. uclv.edu.cu
Velázquez, E. (2019). El sistema educativo cubano y los objetivos de desarrollo sostenible. La Habana: Sello Editorial Educación cubana.
Viamontes, E., Caraballo, L. y Hernández, V. (2007). Derecho ambiental cubano. La Habana: Editorial Félix Varela.
Viera, M. C. (1987). Criminología. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 Reynier Pupo Parra, Juana López Toranzo, Yoenia Olivia Infante Cabrera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.