LEARNING ASSESMENT IN THE SUBJECT SPANISH LANGUAGE SINCE THE INTEGRATION OF THE LINGUISTIC COMPONENTS

Authors

  • Juaniyarmis Díaz de la Cruz Universidad de Ciencias Pedagógicas de Guantánamo
  • Cristina Savón Leyva Universidad de Ciencias Pedagógicas de Guantánamo
  • Humberto Marrero Silva Universidad de Ciencias Pedagógicas de Holguín

Keywords:

Linguistic components, evaluation, evaluation from the integration of linguistic components.

Abstract

One of the most recognizable components to manage the quality of education is evaluation, which objects in the field of education, have expanded considerably. Learning assessment is the component that allows knowing achievements and shortcomings, as well as to value judgments that permit accurate decisions to transform the state found into an ideal state, resulting in a high level of quality. Hence, the relevant importance of this process. The Spanish language is the basis of the rest of the course curriculum of primary education and also through the entire curriculum of teaching. It is the one that ensures an adequate development of communicative competence. That is to say, schoolchildren learn to use oral and written language correctly, and to establish effective communication in different communicative situations. The paper presents methodological considerations on how to approach the evaluation of learning the Spanish language course from the integration of linguistic components, a process that should be aimed at assessing the level of development of cognitive competence, communicative and sociocultural school, taking into account the specificity of the degree, which is based on the concepts of the Historical-Cultural School and the Discursive

Author Biographies

Juaniyarmis Díaz de la Cruz, Universidad de Ciencias Pedagógicas de Guantánamo

Máster en Ciencias de la Educación. Licenciada en Educación. Especialidad: Educación Primaria. Asistente del Departamento de Educación Primaria de la Facultad de Educación Infantil de la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Guantánamo” Raúl Gómez García”.

Cristina Savón Leyva, Universidad de Ciencias Pedagógicas de Guantánamo

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Máster en Ciencias de la Educación. Licenciada en Filología. Especialización: Lingüística Hispana. Profesora Auxiliar del Centro de Estudios de la Educación de la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Guantánamo” Raúl Gómez García”

Humberto Marrero Silva, Universidad de Ciencias Pedagógicas de Holguín

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Máster en Educación Primaria. Licenciado en Educación. Especialidad: Educación Primaria. Profesor Auxiliar del Centro de Estudios de la Educación de la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Holguín ”José de la Luz y Caballero”

References

Abarca Fernández, Ramón. (2010)Vocabulario Filosófico y Científico (en línea) Disponible en: http://www.ucsm,edu.pe/rabarca-voficioo.htm(Consultado el 1de octubre de 2011) Addine Fernández, Fátima. (2002)Modelo para el diseño de relaciones interdisciplinarias en la formación de profesionales de perfil amplio – ISP Enrique José Varona. Acevedo Pineda, E. B. Núñez Jover, J. (2005) Apreciación social de la ciencia en la periferia. Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia. Universidad de la Habana, Cuba. Cátedra Colombia de CTS+I COLCIENCIAS – OEI. Álvarez de Zaya, Carlos M. (1996) Hacia una escuela de excelencia. La Habana: Academia. Blanco, Pérez Antonio (2003). Filosofía de la Educación. Selección de Lecturas. La Habana. Borrego Díaz, Orlando (200). Calidad Educativa y diagnóstico del aprendizaje. (2000) México: CEIDE. Buendía Eisman, Leonor. (1999) Concepciones de los Profesores de Educación Secundaria sobre Evaluación. Educación. España. No. 2- pp. 125 - 153. Castillo Arredondo, Santiago. (1999) El sentido educativo de la educación secundaria. Educación. España. Castro Pimienta, Orestes. (1996<) Evaluación de la escuela. ¿Reduccionismo o desarrollo? ISP. ETP. La Habana. Castro Pimienta, Orestes. (1996b) Evaluación y excelencia personalizada. La Habana. Castro Pimienta, Orestes. (1999) Evaluación integral del paradigma a la práctica. La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2012-10-24

How to Cite

Díaz de la Cruz, J. ., Savón Leyva, C., & Marrero Silva, H. (2012). LEARNING ASSESMENT IN THE SUBJECT SPANISH LANGUAGE SINCE THE INTEGRATION OF THE LINGUISTIC COMPONENTS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 3(4), 17–30. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/110

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)