THE PROFESSIONAL ORIENTATION. AN EDUCATIONAL CHALLENGE

Authors

  • Deysi Bárbara Remón Fonseca
  • Yakelín Gómez Morales
  • Pavel Ernesto Arribas Llópis

Keywords:

Professional orientation; vocation; preparation

Abstract

The work that is presented carries out a study systematized about the professional orientation in the Preparatory School of the Central University Marta Abreu of The Villages where he/she has been able to verify that it exists in some students, educational and families, ignorance about the professional orientation and in fact with the election of the career for the sake of the future acting and concretion of the project of life. In the work important conceptual elements are approached starting from the analysis of documents, the theoretical contrastación and for sources, besides the data contributed by methods of the empiric level as, the interviews, surveys, the product of the activity and others of great were worth investigative, the article is centered in a specific aspect that is the professional orientation, highlighting that this process should help to sum up the elected project of life for the students for that that the actions that you explicitan constitutes methodological and theoretical tools for the successful development in such a zeal, it is for it that is vital today for the Cuban university to articulate from the precedent teachings the work toward the professional orientation.

Author Biographies

Deysi Bárbara Remón Fonseca

Máster en ciencias, Profesora Asistente Universidad Central "Marta Abreu” Las Villas, Santa Clara, Villa Clara, Cuba Colegio de Formación Básica.

Yakelín Gómez Morales

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular. Universidad Central "Marta Abreu” Las Villas, Santa Clara, Villa Clara, Cuba Centro de Estudios de Educación Gaspar Jorge García Galló.

Pavel Ernesto Arribas Llópis

Máster en ciencias, Profesor Asistente. Especialista del Centro de Atención a Menores. Villa Clara.

References

Del Pino, J., Matos, Z. d., & Parra, I. S. (2016). Concepción de la Formación Vocacional y la Orientación Profesional para el trabajo en el Ministerio de Educación de la República de Cuba. La Habana.

González Gómez, J. P. (2003). Orientación profesional. ISBN 84-8454-286-0 Editorial Club universitario San Vicente Alicante.

González Maura, V. (2010). Perspectivas teóricas de la orientación profesional: una visión desde el enfoque Histórico-Cultural del desarrollo humano. En Del Pino, J. L. y Recarey, S. (E d.), Orientación Educativa. Primera Parte (pp. 101-113). La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

_______. (2000). Estrategia educativa de orientación profesional para la Formación de intereses profesionales y la responsabilidad del estudiante Universitario. Informe de investigación. Universidad de La Habana.

_______. (2002). Educar el interés profesional. ¿Cuándo y cómo? Debate. Revista iberoamericana de Educación. http://www.campus-oei-orq/revista/open17.htm

_______. (2002a). Orientación educativa-vocacional. Una propuesta metodológica para la elección y desarrollo profesional responsable. Congreso internacional. Universidad 2002. Curso. La Habana.

_______. (2002b). La orientación profesional en la Educación Superior: Alternativateórico - metodológica para la formación de Profesionales competentes. Ponencia. Congreso internacional. Universidad 2002. Universidad de La Habana.

Guerra L. M, Simón, O. (2010). La orientación profesional hacia las Carreras de Educación Superior: Alternativas metodológicas. Centro Azúcar 37(1), pp. 64-98.

Llerena, O. (2013). Modelo de orientación profesional para el desarrollo de la motivación hacia la profesión en estudiantes de la modalidad semipresencial de carreras sociohumanísticas. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas, Ciego de Ávila, Cuba.

Pérez, I. (2011). Sistema didáctico para el desarrollo de la identidad profesional de la Licenciatura en Enfermería. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Félix Varela”, Santa Clara, Cuba.

Pomares, J. (2016). Consideraciones conceptuales sobre motivación. Medisur [Internet]. 2008 [citado 21 Nov 2016];6(1):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/410/561

Rodríguez del Castillo, M. A., Buenavilla Recio, R., del Sol López, M. A., Piñera Concepción, Y. C. (2011). El ideal estético de formación profesional pedagógica: reflexiones desde el pensamiento de José Martí. La Habana: Editorial Educación Cubana.

Published

2019-12-31

How to Cite

Remón Fonseca, D. B. ., Gómez Morales, Y. ., & Arribas Llópis, P. E. . (2019). THE PROFESSIONAL ORIENTATION. AN EDUCATIONAL CHALLENGE . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(6), 91–103. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1085

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial