¿HOW TO FAVOR THE PEDAGOGICAL AUDIOVISUAL IDENTITY FROM EDUCATION?

Authors

  • Sonia María Martínez Guerra Universidad de Las Tunas
  • Mayra Acebo Rivera Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas.

Keywords:

Values; identity; pedagogical audiovisual identity; audiovisual media; educational profesional.

Abstract

Identity is a human value that integrates various identities within itself, such as the pedagogical audiovisual identity, which must manifest itself in the personality of the education professional. He must feel attracted to his work from the critical decoding of audiovisual messages, which he perceives, where his ideology and culture are reaffirmed. He needs to demonstrate it in his daily performance and by using the audiovisual media that complement his work. Despite this, in educational practice, there are limitations to their training and development, both for teachers and students, which require pedagogical intervention on the basis of knowledge. This article socializes essential aspects for the formation of the pedagogical audiovisual identity value in the education professional, which were validated during activities carried out in the initial training of the education professional at the University of Las Tunas and favor the professional performance mode pedagogical.

Author Biographies

Sonia María Martínez Guerra, Universidad de Las Tunas

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Asistente del Departamento de Tecnología Educativa y Educación a Distancia.

Mayra Acebo Rivera, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas.

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular.

References

Acebo Rivera, M. (2005). La formación del valor identidad latinoamericana en los adolescentes de la Educación Secundaria Básica desde el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia de América. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico “Pepito Tey”, Las Tunas. Cuba.

Avila Aguilera, Y. C. (2011). La educación audiovisual en el proceso de formación inicial del profesional de la educación. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”, Las Tunas. Cuba.

González Morales, J. L. (2015). La formación del valor identidad escolar en relación con el valor patriotismo en los adolescentes de la Educación Secundaria Básica. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas "Pepito Tey", Las Tunas.

González Zaragoza, N. (2010). Mensajes subliminales en los medios de comunicación. Disponible en http://www.eduinnova.es/ene2010/Subliminales.pdf [Consultado el 12 de enero de 2013].

León Acebo, M. (2012). Concepción didáctica de educación en el trabajo para contribuir a la formación del valor identidad profesional médica. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”, Las Tunas.

Martínez Guerra, S. M. (2017). La utilización de los medios audiovisuales en relación con los valores en la formación inicial del profesional de la Educación. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Las Tunas. Cuba.

_______. (2018). Una forma de potenciar la influencia de los medios audiovisuales y los valores en la formación universitaria. (CD-ROM) En Evento Nacional “Universidad y Desarrollo sostenible 2018”. Las Tunas. ISBN 978-959-16-3868-7

Santa Cruz, A. A., Hernández González, I., Álvarez Farfán, M., & Guillot Pérez, H. (2015). Retos de la educación en valores y las TIC en la escuela cubana actual. (CDROM) Memorias del Evento YAYABOCIENCIA2015, III Conferencia Científica Internacional de La UNISS. ISBN: 978-959-312-102-6

Sesento García, L. (2015). La influencia de los medios de comunicación en los jóvenes. En Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales, N. 29 (julio-septiembre 2015). En línea: http://www.eumed.net/rev/cccss/2015/03/informacion-jovenes.html

Published

2020-12-07

How to Cite

Martínez Guerra, S. M. ., & Acebo Rivera, M. . (2020). ¿HOW TO FAVOR THE PEDAGOGICAL AUDIOVISUAL IDENTITY FROM EDUCATION? . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(4), 275–284. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1072

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)