REFLECTION ON UNIVERSITY ACADEMIC VIRTUALIZATION AT THE UNIVERSIDAD ESTATAL DE BOLIVAR IN ECUADOR

Authors

  • Edelmira Lila Guevara-Iñiguez
  • Maria Elena Pardo Gómez
  • José Manuel Izquierdo Lao

Keywords:

academic virtualization, university formative processes.

Abstract

The article is aimed at reflecting on university academic virtualization, particularly in the Universidad Estatal de Bolívar (UEB), Ecuador, as a requirement of these times for higher education.
The present advances of academic virtualization in the UEB and the analysis of the factors that obstruct its good functioning are presented, all of which undermine the level in which this university is located before the challenges posed by the Information and Communication Technologies (TIC) to the university formative processes.

Author Biographies

Edelmira Lila Guevara-Iñiguez

Master en Ciencias de la Educación, mención Informática. Profesora principal de la Universidad Estatal de Bolívar; Ecuador.

Maria Elena Pardo Gómez

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular de la Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba

José Manuel Izquierdo Lao

3Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular de la Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba.

References

Cabero, J. (2000) "La formación virtual: principios, bases y preocupaciones". En: Pérez, R. Redes, multimedia y diseños virtuales. España: Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad de Oviedo. En: http://tecnologiaedu.us.es. [Consultado el 9 de diciembre de 2016]

Ecuador (2008) Constitución de la República del Ecuador.

Ley Orgánica de Educación Superior (2010).

UEB. (2007) Estatuto de la Universidad Estatal de Bolívar.

_____. Planificación Estratégica de Desarrollo Institucional. Disponible en: http://www.ueb.edu.ec/web1/images/docuementos_pdf/planes/ Planificacion.pdf. [Consultado el 5 de febrero de 2017]

Lévy, P. (1999) ¿Qué es lo virtual? Barcelona: Editorial Paidós,

Rama, C. (2012). La reforma de la virtualización de la universidad. El nacimiento de la educación digital. Disponible en: http://virtualeduca.org/documentos/observatorio/libro_la-reforma-de-la-virtualizacion-dela-universidad-claudio-rama-udg-2012.pdf [Consultado el 7 de enero de 2017]

Izquierdo, J. M. (2004) La gestión académica del proceso docente-educativo en la educación superior sustentada en las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. CEES "Manuel F. Gran". Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

Pardo, M. E. (2004) Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la dinámica del proceso docente educativo en la educación superior. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. CEES "Manuel F. Gran", Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

Tapia M. H. (2014) Estrategia didáctica para la formación profesional en Entornos Virtuales de Enseñanza Aprendizaje. En SANTIAGO, 135, pp.537-547.

Published

2017-11-03

How to Cite

Guevara-Iñiguez, E. L. ., Pardo Gómez, M. E., & Izquierdo Lao, J. M. (2017). REFLECTION ON UNIVERSITY ACADEMIC VIRTUALIZATION AT THE UNIVERSIDAD ESTATAL DE BOLIVAR IN ECUADOR. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(7), 235–242. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/724

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Most read articles by the same author(s)