THE INTERDISCIPLINARY RELATION IN THE TEACHING OF NATURAL SCIENCES IN THE ENGINEERING CARREERS

Authors

  • Alfredo Méndez Leyva Universidad de Guantánamo. Guantánamo.
  • Carlos Pérez Ganfong Universidad de Guantánamo. Guantánamo.

Keywords:

INTERDISCIPLINARIEDAD, INGENIERÍA, CIENCIAS

Abstract

Beginning from the analysis of the invariant of the development of science and the productive process are established the criteria for the selection of the content in the subjects related to Natural Sciences in the formation of an engineer on the bases of inter-material relationship. Different tools for the elaboration of logic reds are presented as fundamental element for the interdisciplinary fulfillment of the organization and in the performance of the curricular project. Here, it is offered an interdisciplinary approach which tends to the integration of the engineering vision with science to a humanist approach in the study of factors which are held in the production process. This highlights the need to value epistemologically the application of the modular approach: the professional formation beginning from a narrower interaction between subject and the object professional transformation.

Author Biographies

Alfredo Méndez Leyva, Universidad de Guantánamo. Guantánamo.

Docente de la Universidad de Guantánamo

Carlos Pérez Ganfong, Universidad de Guantánamo. Guantánamo.

Miembro de Centro de Estudios de Educación Superior de la Universidad de Guantánamo.

References

ARBATOV, A y Otros. Ecología; APN. Moscú; 1989, 86p.

BUGAEV, A.I. Metodología de la enseñanza de la Física en la escuela media. Editorial Pueblo y Educación, La Habana. 1989. 332p.

BUNGE, M. La investigación científica. Editorial de Ciencias Sociales; La Habana. 1972. 955p.

ENGELS, F. Dialéctica de la naturaleza. Editora Política, La Habana. 1979. 348 p.

HORRUITINER, P. El modelo curricular de la educación superior cubana. En: 2da Convención Internacional de Educación Superior. Programa/ Resúmenes. Editorial “Félix Varela” La Habana, 2000

KOPNIN, P.V. Lógica dialéctica. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. 1983, 560p.

Las ideas básicas de la Física. Redacción de A.T. Grigorian y L.S. Polak. Ediciones Pueblos Unidos S.A. Montevideo, Uruguay, 1962.

MARINKO, G. ¿Qué es la Revolución Científico Técnica? Editorial Progreso, Moscú. 1989. 311p.

Metodología del conocimiento científico. A. C. de Cuba. A.C. de la URSS. Editorial de Ciencias Sociales; La Habana. 1975. 445p.

MIGDAL, A.B. ¿Cómo surgen las teorías físicas? Editorial MIR. Moscú.

Published

2010-01-28

How to Cite

Méndez Leyva, A., & Pérez Ganfong, C. (2010). THE INTERDISCIPLINARY RELATION IN THE TEACHING OF NATURAL SCIENCES IN THE ENGINEERING CARREERS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 1(1), 49–64. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/7