THE ATTENTION TO THE INDIVIDUALITIES, IN INCLUSIVE CLASSROOMS, AS A WAY FOR THE DEVELOPING-LEARNING OF MATH IN ELEMENTARY AND JUNIOR LEVELS OF EDUCATION IN COLOMBIA

Authors

  • Jorge Eliécer Villarreal Fernández Licenciado en Matemáticas y Física. Docente de Cátedra. Universidad de Antioquia. Medellín
  • Ulises Mestre Gómez Centro de Estudios de Didáctica. Universidad de Las Tunas
  • Lourdes Leticia Llanes Reyes Docente de la Universidad de Ciencias Pedagógicas "Blas Roca Calderío". Manzanillo. Granma

Keywords:

didactic strategy, developing-learning, diversity and equity

Abstract

This article portratys the preeleminary results of a investigation which has as main objective to elaborate a didactic strategy for the developing-learning of Math. It is supported in a model of attending the individualities within a group, in inclusive classrooms, for the learners of the Elementary and Junior Education in Colombia. The results constitute the first aproximation for the construction and modeling of the adecuate way which would lead to the solution of the main contradiction between diversity and equity. The evaluation of the scientific results has a demostrative, guidance, motivator effect for the transformation and integrator for the determination, control and follow up of the didactic estrategy presented here.

Author Biography

Ulises Mestre Gómez, Centro de Estudios de Didáctica. Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular de Dinámica del Proceso de Enseñanza-Aprendizaje. Licenciado en Educación, Especialidad Física. Más de veinticinco años como profesor universitario. Especialista en enseñanza de la Física para carreras de ingeniería, Desarrollo de habilidades a través de la resolución de problemas, Didáctica de las ciencias, Diseño curricular, Metodología de la investigación e Informática educativa. Coautor de textos para programas de Maestría en Educación Diseño curricular, Dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje. Ciencia, Tecnología y Educación y Entornos Virtuales de Enseñanza-Aprendizaje. Coordinador del Programa de Maestría en Ciencias de la Educación en convenio entre la Universidad Libre de Colombia y la Universidad de Las Tunas, Cuba. Miembro del Tribunal Permanente de Doctorado con sede en la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Santiago de Cuba. Miembro de la Junta de Acreditación Nacional del Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba. Responsable del Grupo de Aprendizaje en Ciencias adscrito a la Red Iberoamericana de Cátedras UNESCO en el tema "Educación Científica". Ha publicado artículos y libros en Argentina, Brasil, Colombia, Costa Rica, Cuba, España y Mozambique.

References

Carretero, Mario (2008). Desarrollo cognitivo y aprendizaje del niño en edad escolar, Posgrado en Constructivismo y Educación, Buenos Aires, FLACSO-Argentina y UAM. Eggen, Paul D. y Kauchak, Donald P (1999). Estrategias docentes. Enseñanza de contenidos y desarrollo de habilidades de pensamiento. Buenos Aires. Fondo de Cultura Económica de Argentina. Ferrari, María Lucía (2003) La inclusión y sus desafíos en el siglo XXI. Conferencia Magistral. Idaituba. Sao Paolo, Brasil. López, Machín Ramón (2006). Diversidad e igualdad de oportunidades en la escuela.Editorial Pueblo y Educación, La Habana, Cuba. MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL (1998). Lineamientos Curriculares. Matemáticas. Bogotá D.C. Editorial Magisterio. MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL (2002). Estándares Básicos de competencias. Bogotá D.C. Editorial Magisterio. Portela, Luis Enrique. Villarreal, Jorge (2007). Planes de estudios por competencias. (Documento Inédito). Medellín.

Sánchez, Margarita A. de. (2004). Desarrollo de habilidades del pensamiento: procesos básicos del pensamiento.

Published

2011-10-27

How to Cite

Villarreal Fernández , J. E. ., Mestre Gómez, U., & Llanes Reyes, L. L. (2011). THE ATTENTION TO THE INDIVIDUALITIES, IN INCLUSIVE CLASSROOMS, AS A WAY FOR THE DEVELOPING-LEARNING OF MATH IN ELEMENTARY AND JUNIOR LEVELS OF EDUCATION IN COLOMBIA. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 2(4), 59–74. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/64

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>