MODEL FOR PERMANENT FORMATIVE TRAINING OF THE PROFESSIONAL OF THE LAW AS A SOCIAL MEDIATOR
Keywords:
social conflicts; professional partner; scientific relevance; culture of mediation; legal assessment.Abstract
The research responds to the need to achieve the transformation of the process of permanent training of the legal professional as a social mediator, to respond to the demands related to social conflicts. This led to the revealing of the inadequacies in the legal value process of legal professionals in relation to social conflicts that limit their socio-professional significance, the objective of the research is the elaboration of a model of permanent formative self-management of the legal professional as mediator Social. As methods of investigation were used, the analysis-synthesis, inductive-deductive, historical-logical; from the empirical level the interview was used, survey; and observation guide for the statistical analysis and the processing of data obtained during the investigative process. Within the main results it is necessary to have revealed an integrative logic of the permanent formative self-management of the culture of social mediation as an expression of the permanent self-training of the legal professional in the legal practice for the solution of social demands in the contemporary world. The scientific relevance of the proposed model and the feasibility of its application were also evaluated and corroborated.
References
Acland, F. (1997).Como utilizar la mediación para resolver conflictos en las organizaciones, España.
Augusto, C. y López, J. (2002). La cultura de la ciencia. Publicado por la UNESCO en "Generación C y T: análisis de experiencia para el fomento de una cultura de la ciencia y la tecnología". En soporte magnético.
Baruch, R. y Coger, J. (1996). La promesa de la mediación. ED. Argentina Granica.
Blanco, M. (2005). Mediación y consumidores. Instituto Nacional de Consumo. Madrid.
Cabrera, x.; Diéguez. (2013). Orientaciones metodológicas para el desarrollo del proceso de formación socio-jurídica en los estudiantes universitarios. Revista Multiciencias, Venezuela, v. 13, n. 1, p. 61- 67, 2013.
Capdet, k. (2011). Dinámica formativa de la cultura bioética profesional. Tesis (Doctor en Ciencias Pedagógicas) - Centro de Estudios Manuel F. Gran, Santiago de Cuba, Cuba, [ Links ]
Castanedo, A. (2001).Mediación, alternativa para la resolución de conflictos. Ed. Colegio Nacional de Ciencias Jurídicas y Sociales, Hermosillo, Sonora, México. pp 6, 10,15, 16, 17.
Faget, J. (1997). La mediation. Essai de politique pénale. Colección Trajets. Editions Érès, Ramonville Saint- Familia. Editorial Reus, Madrid.
Fernández, C. (1992).Justicia alternativa. Revista de Direitto Alternativo.Sao Paolo, no 1,Brasil.
Folger,J y Jones, T. (1997).Nuevas direcciones en mediación. Investigación y perspectiva. Barcelona. Editorial Paidós.
Francois, S. (1999). Dinámica de la mediación. Ed. Paidós.España.
Fried ,D. (1997). “Resolución de conflictos”. Ed. Argentina: Granica.
Fuentes, H (2009).Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior. Desde la Concepción Científica Holística Configuracional. Universidad Estatal de Bolívar, Guaranda, Ecuador.
Gorvein, S. (1999).Divorcio y mediación: construyendo nuevos modelos de intervención en mediación familiar. Maldonado Editores. Tercera edición Mérida, Yucatán, México, pp. 14, 15,74.
Gorvein, S. (1999).Divorcio y mediación: construyendo nuevos modelos de intervención en mediación familiar. Maldonado Editores. Tercera edición Mérida, Yucatán, México, pp. 14, 15,74.
Grosch, J. (1996). La mediación y sus contextos de aplicación: Una introducción para profesionales e investigadores. Ed. Paidós. España.
Jarpa Arriagada & Carmen. (2002). Mediación social: Construcción social de un significado.Theoria, vol. 11, núm. 1, 2002, pp. 89-96 Universidad del Bío Bío Chillán, Chile
Jolger, J. (1997). Nuevas direcciones en mediación. Ed. Paidós Mediación nº 7, Buenos Aires.
Novaro, Gabriela (2003) "Las experiencias en Educación intercultural y bilingüe, reflexiones desde un enfoque antropológico y social". En: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. Sistematización de experiencias en Educación Intercultural Bilingüe en la Argentina. Buenos Aires (en prensa).
Pupo, A (2011). Modelo de autogestión formativa permanente del profesional de Derecho como mediador en conflictos sociales. Tesis defendida en opción al título de Doctora en Ciencias Pedagógicas…..
Rivera, C. (2004). La rebelión de Edipo y otras insurgencias jurídicas, Ediciones Callejón. San Juan, Puerto Rico,
Salomón, L. (2006). La formación del jurista europeo en la sociedad del conocimiento. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, Vol.3. N° 1. Abril. [En línea] www.uoc.edu.rusc (Consulta: mayo 2008).
Silva, J. M. (1997).Sobre la relevancia jurídico-penal de la realización del actos de reparación, en Revista del Poder Judicial, nº 45.90
Singer, L. (1996).Resolución de conflictos. Técnicas de actuación en los ámbitos social, familiar y legal. Ed. Paidós Barcelona.
Tamarit, J. M. (2006). La Justicia reparadora: ¿una justicia para la víctima?, en Manual de Victimología,coord. Baca, E., y Echeburúa, E. Editorial, Tirant Lo Blanch, Valencia.
Torres Arends, I. (2001). "Ciudadanía y cultura jurídica: una aproximación a la identidad jurídica del venezolano". Politeia, nº 27, Caracas, Instituto de Estudios Políticos, Universidad Central de Venezuela.
Torres, I. (2001) .Cultura Jurídica y Estudiantes de Derecho: una medición de Cultura Jurídica en Venezuela. Ediciones de la Facultad de Ciencias Jurídicas y Políticas de la Universidad Central de Venezuela, Caracas, Venezuela.
Touraine, Alain. Un nouveau paradigme: pour comprendre le monde d'aujourd'hui. París: Fayard, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Alba Rosa Pupo Kairuz, Rosa Alba Pupo Kairuz, Dionisio Vitalio Ponce Ruiz, Melquiades Mendoza Pérez, Gonzalo Fabián Viteri Pita
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.