LITERACY AS THE BASIS FOR THE DEVELOPMENT OF ANALYTICAL THINKING OF THE UNIVERSITY STUDENT
Keywords:
Literacy; development; thought; student.Abstract
Literacy is the closest path to experiencing learning to know. Barrios (2009) argues that the current man, needs to develop skills to process a large amount of information, the student requires processes of synthesis, analysis and understanding to organize and categorize new knowledge. Consequently, Coromoto and Gutiérrez (2012) point out that the process of reading and writing in academic formation from initial to higher education has to be conceived as a reflexive action that allows immediate application in concrete situations of what has been learned. The foregoing will generate in the student internal transformations that are concreted in skills. At the beginning of their university career, it is very common to find in students difficulties in drawing conclusions from the texts they read. They also show difficulties when writing a summary or expanding the writing of a given text, as well as writing a composition of several paragraphs. UNESCO (2005) has pointed out that books and the act of reading constitute the pillars of education and the diffusion of knowledge, the democratization of culture and the overcoming of individual and collective human beings. In this vision, UNESCO recognizes that literacy is a necessary capacity in itself and is the basis of other vital skills. Sharing a text makes think and feel, imagine, create other spaces, discuss opposing situations, issue and exchange opinions or judgments, these activities allow closer links to generate or expand other possibilities of interpreting the reality of the university student environment
References
Arrieta, B. y Meza, R. (s/f). La comprensión lectora y la redacción en estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Educación (ISSN: 1681-5653).
Barrios, M. (2009). Memorias del Congreso Internacional Lectura 2009: Para leer el XXI. Tolima. Colombia.
Campos, A. y Trujillo, J. (2012). Análisis y detección de carencias en lectoescritura en alumnos/as de ESO. Estudio de un caso en la ciudad autónoma de Melilla. Revista de inclusión inclusiva Vol. 5 No. 2 pág. 61-74
Carlino, P. (2001). Hacerse cargo de la lectura y la escritura en la enseñanza universitaria de las ciencias sociales y humanas. I Jornadas sobre La lectura y la escritura como prácticas académicas universitarias. Departamento de Educación, Universidad Nacional de Luján, Luján, Prov. De Buenos Aires, 2001. Disponible en http://www.aacademica.org/paula.carlino/178
Coromoto, M. y Gutiérrez, O. (2012). La comprensión de la lectoescritura, en la construcción del conocimiento. En la mirada de estudiantes en la educación superior. Congreso Iberoamericano de las Lenguas en la Educación y en la Cultura / IV Congreso Leer.es. Salamanca, España, 5 al 7 de septiembre de 2012
Fuentes, L. (2009). Diagnóstico de comprensión lectora en educación básica en Villarrica y Loncoche, Chile. Perfiles Educativos | vol. XXXI, núm. 125, 2009 | IISUE-UNAM 23-37
Morales, O. (2002). ¿Cómo contribuir con el desarrollo de las competencias de los estudiantes universitarios como productores de textos? EDUCERE, ARTÍCULOS, AÑO 5, Nº 16, ENERO - FEBRERO - MARZO, 2002 pp. 385-389
Oliveras, B. y Sanmartí, N. (2009). La lectura como medio para desarrollar el pensamiento crítico. Presentado en 8ª convención nacional y 1ª internacional de profesores de ciencias naturales.
Serrano, M. (2008). El desarrollo de la comprensión crítica en los estudiantes universitarios: Hacia una propuesta didáctica. EDUCERE, Artículos arbitrados, ISSN: 1316 – 4910. Año 12, Nº 42. Julio - Agosto - Septiembre, 2008 pp. 505 - 514
UNESCO. (2005). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI: visión y acción. París. Documento en línea. Disponible: www. unesco.org/educación/educprog/wche/declaration spa.htlm.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Daniel Oswaldo Cabrera Casillas, Betthy Narcisa Mazacón Roca, Rita Semira Arana Manjarres, Katty Pilar Jadán Solís, Maritza Elizabeth Aguirre Arana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.