LITERACY AS THE BASIS FOR THE DEVELOPMENT OF ANALYTICAL THINKING OF THE UNIVERSITY STUDENT

Authors

  • Daniel Oswaldo Cabrera Casillas Universidad Técnica de Babahoyo Extensión en Quevedo
  • Betthy Narcisa Mazacón Roca Universidad Técnica de Babahoyo
  • Rita Semira Arana Manjarres Universidad Técnica de Babahoyo Extensión en Quevedo
  • Katty Pilar Jadán Solís Universidad Técnica de Babahoyo Extensión en Quevedo
  • Maritza Elizabeth Aguirre Arana Universidad Técnica de Babahoyo Extensión en Quevedo

Keywords:

Literacy; development; thought; student.

Abstract

Literacy is the closest path to experiencing learning to know. Barrios (2009) argues that the current man, needs to develop skills to process a large amount of information, the student requires processes of synthesis, analysis and understanding to organize and categorize new knowledge. Consequently, Coromoto and Gutiérrez (2012) point out that the process of reading and writing in academic formation from initial to higher education has to be conceived as a reflexive action that allows immediate application in concrete situations of what has been learned. The foregoing will generate in the student internal transformations that are concreted in skills. At the beginning of their university career, it is very common to find in students difficulties in drawing conclusions from the texts they read. They also show difficulties when writing a summary or expanding the writing of a given text, as well as writing a composition of several paragraphs. UNESCO (2005) has pointed out that books and the act of reading constitute the pillars of education and the diffusion of knowledge, the democratization of culture and the overcoming of individual and collective human beings. In this vision, UNESCO recognizes that literacy is a necessary capacity in itself and is the basis of other vital skills. Sharing a text makes think and feel, imagine, create other spaces, discuss opposing situations, issue and exchange opinions or judgments, these activities allow closer links to generate or expand other possibilities of interpreting the reality of the university student environment

Author Biographies

Daniel Oswaldo Cabrera Casillas, Universidad Técnica de Babahoyo Extensión en Quevedo

Bioquímico Farmacéutico. Magister en gerencia de servicios de salud. Diploma Superior en Gestión de Desarrollo de los Servicios de Salud. Catedrático de la Universidad Técnica de Babahoyo Extensión en Quevedo. Ecuador.

Betthy Narcisa Mazacón Roca, Universidad Técnica de Babahoyo

Licenciada en Enfermería. Magister en Gerencia en Salud para el Desarrollo Local; Magister en Docencia y Currículo. Especialista en Gerencia y Planificación Estratégica en Salud. Diplomada en Docencia Superior Profesional. Decana de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Técnica de Babahoyo. Ecuador.

Rita Semira Arana Manjarres, Universidad Técnica de Babahoyo Extensión en Quevedo

Médico Cirujano. Magister en Gerencia de Servicios de Salud. Diploma Superior en Gestión de Desarrollo de los Servicios de Salud. Diploma en Investigación para la Innovación Educativa. Catedrática de la Universidad Técnica de Babahoyo Extensión en Quevedo. Ecuador.

Katty Pilar Jadán Solís, Universidad Técnica de Babahoyo Extensión en Quevedo

Economista. Magister en Contabilidad y Auditoría. Catedrática de la Universidad Técnica de Babahoyo. Extensión Quevedo. Ecuador.

Maritza Elizabeth Aguirre Arana, Universidad Técnica de Babahoyo Extensión en Quevedo

Profesora de Segunda Enseñanza en Historia y Geografía. Licenciada en Historia y Geografía. Magister en Docencia y Currículo. Catedrática Universidad Técnica de Babahoyo. Extensión Quevedo. Ecuador.

References

Arrieta, B. y Meza, R. (s/f). La comprensión lectora y la redacción en estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Educación (ISSN: 1681-5653).

Barrios, M. (2009). Memorias del Congreso Internacional Lectura 2009: Para leer el XXI. Tolima. Colombia.

Campos, A. y Trujillo, J. (2012). Análisis y detección de carencias en lectoescritura en alumnos/as de ESO. Estudio de un caso en la ciudad autónoma de Melilla. Revista de inclusión inclusiva Vol. 5 No. 2 pág. 61-74

Carlino, P. (2001). Hacerse cargo de la lectura y la escritura en la enseñanza universitaria de las ciencias sociales y humanas. I Jornadas sobre La lectura y la escritura como prácticas académicas universitarias. Departamento de Educación, Universidad Nacional de Luján, Luján, Prov. De Buenos Aires, 2001. Disponible en http://www.aacademica.org/paula.carlino/178

Coromoto, M. y Gutiérrez, O. (2012). La comprensión de la lectoescritura, en la construcción del conocimiento. En la mirada de estudiantes en la educación superior. Congreso Iberoamericano de las Lenguas en la Educación y en la Cultura / IV Congreso Leer.es. Salamanca, España, 5 al 7 de septiembre de 2012

Fuentes, L. (2009). Diagnóstico de comprensión lectora en educación básica en Villarrica y Loncoche, Chile. Perfiles Educativos | vol. XXXI, núm. 125, 2009 | IISUE-UNAM 23-37

Morales, O. (2002). ¿Cómo contribuir con el desarrollo de las competencias de los estudiantes universitarios como productores de textos? EDUCERE, ARTÍCULOS, AÑO 5, Nº 16, ENERO - FEBRERO - MARZO, 2002 pp. 385-389

Oliveras, B. y Sanmartí, N. (2009). La lectura como medio para desarrollar el pensamiento crítico. Presentado en 8ª convención nacional y 1ª internacional de profesores de ciencias naturales.

Serrano, M. (2008). El desarrollo de la comprensión crítica en los estudiantes universitarios: Hacia una propuesta didáctica. EDUCERE, Artículos arbitrados, ISSN: 1316 – 4910. Año 12, Nº 42. Julio - Agosto - Septiembre, 2008 pp. 505 - 514

UNESCO. (2005). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI: visión y acción. París. Documento en línea. Disponible: www. unesco.org/educación/educprog/wche/declaration spa.htlm.

Published

2016-12-02

How to Cite

Cabrera Casillas, D. O. ., Mazacón Roca, B. N., Arana Manjarres, R. S., Jadán Solís, K. P., & Aguirre Arana, M. E. (2016). LITERACY AS THE BASIS FOR THE DEVELOPMENT OF ANALYTICAL THINKING OF THE UNIVERSITY STUDENT. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(3), 271–278. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/510

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones

Most read articles by the same author(s)