DYNAMICS OF CURRICULUM DESIGN FOR ANTHROPOLOGICAL COMPETITION IN TEACHER TRAINING FROM BASIC EDUCATION IN CHIMBORAZO NATIONAL UNIVERSITY FROM RIOBAMBA-ECUADOR
Keywords:
anthropological competition; dynamics of curriculum design; cultural formation; human formation.Abstract
The dynamics of curriculum design for anthropological competition in teacher training is understood from adequate educational concept to consider the human and cultural formation of these teachers for better professional performance. Such considerations support the idea of developing a curriculum on epistemological and methodological foundations to consider the essential aspects of human formation. The dynamics of curriculum design competition for anthropological models from the Scientific Conception of Holistic-configurational than two dimensions, the anthropological cultural-educational design and other anthropological and professional methodological, both dialectically related configurations expressing movement in the mode of being and make teachers in training.
References
Alonso, L. y Espinosa, M. (2006). Propuesta metodológica para el diseño curricular de programas de asignaturas técnicas en la Educación Tecnológica y Profesional. Álvarez de zayas, C. (2001). Diseño Curricular. La Habana-Cuba. Editorial Pueblo y Educación. Augé, M. (1995). Hacia una antropología de los mundos contemporáneos. Barcelona: Editorial Gedisa, (1995). Original aplicación de los principios de la antropología al análisis de la época contemporánea.
Bouché, H. (2004). Educar para un nuevo espacio humano. (Perspectivas desde la Antropología de la Educación). Madrid. Dykinson. (2.a edic.). Carrithers, M. (1995). ¿Por qué los humanos tenemos culturas?: una aproximación a la antropología y la diversidad social. Madrid: Alianza Editorial. Ensayo sobre la diversidad cultural, con análisis sobre temas esenciales de la antropología cultural.
Fuentes, H. (2001). Proceso de transformación curricular. Modelo curricular con base en competencias profesionales. Bogotá: Fundación Escuela Superior Profesional INPAHU;
Fuentes, L. (2005). La formación contextualizada de los profesionales en los Estudios Socioculturales ante el proceso de Universalización. Santiago de Cuba: CeeS. “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente.
Juliano D. (1996). "Antropología de la educación", en Prat, J. Y Martínez, A. (Eds.) Ensayos de antropología cultural: Homenaje a Claudio Esteva-Fabregat. Barcelona: Ariel.
Quintana, J. M. (1998). Pedagogía axiológica. Madrid. Dykinson.
Stenhouse, L. (1986). "Investigación y Desarrollo del Currículum". Madrid. Morata.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Edgar Segundo Montoya Zúñiga, María de los Ángeles Reyna González, Jorge Montoya Rivera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.