DYNAMICS OF CURRICULUM DESIGN FOR ANTHROPOLOGICAL COMPETITION IN TEACHER TRAINING FROM BASIC EDUCATION IN CHIMBORAZO NATIONAL UNIVERSITY FROM RIOBAMBA-ECUADOR

Authors

  • Edgar Segundo Montoya Zúñiga Escuela Superior Politécnica de Chimborazo-ESCPOCH
  • María de los Ángeles Reyna González Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
  • Jorge Montoya Rivera Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Keywords:

anthropological competition; dynamics of curriculum design; cultural formation; human formation.

Abstract

The dynamics of curriculum design for anthropological competition in teacher training is understood from adequate educational concept to consider the human and cultural formation of these teachers for better professional performance. Such considerations support the idea of developing a curriculum on epistemological and methodological foundations to consider the essential aspects of human formation. The dynamics of curriculum design competition for anthropological models from the Scientific Conception of Holistic-configurational than two dimensions, the anthropological cultural-educational design and other anthropological and professional methodological, both dialectically related configurations expressing movement in the mode of being and make teachers in training.

Author Biographies

Edgar Segundo Montoya Zúñiga, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo-ESCPOCH

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor de la Universidad Nacional de Chimborazo (UNACH). Escuela Superior Politécnica de Chimborazo (ESPOCH) Riobamba, Ecuador.

María de los Ángeles Reyna González, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Departamento de Filosofía. Facultad de Ciencias Sociales.

Jorge Montoya Rivera, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Departamento de Filosofía. Facultad de Ciencias Sociales.

References

Alonso, L. y Espinosa, M. (2006). Propuesta metodológica para el diseño curricular de programas de asignaturas técnicas en la Educación Tecnológica y Profesional. Álvarez de zayas, C. (2001). Diseño Curricular. La Habana-Cuba. Editorial Pueblo y Educación. Augé, M. (1995). Hacia una antropología de los mundos contemporáneos. Barcelona: Editorial Gedisa, (1995). Original aplicación de los principios de la antropología al análisis de la época contemporánea.

Bouché, H. (2004). Educar para un nuevo espacio humano. (Perspectivas desde la Antropología de la Educación). Madrid. Dykinson. (2.a edic.). Carrithers, M. (1995). ¿Por qué los humanos tenemos culturas?: una aproximación a la antropología y la diversidad social. Madrid: Alianza Editorial. Ensayo sobre la diversidad cultural, con análisis sobre temas esenciales de la antropología cultural.

Fuentes, H. (2001). Proceso de transformación curricular. Modelo curricular con base en competencias profesionales. Bogotá: Fundación Escuela Superior Profesional INPAHU;

Fuentes, L. (2005). La formación contextualizada de los profesionales en los Estudios Socioculturales ante el proceso de Universalización. Santiago de Cuba: CeeS. “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente.

Juliano D. (1996). "Antropología de la educación", en Prat, J. Y Martínez, A. (Eds.) Ensayos de antropología cultural: Homenaje a Claudio Esteva-Fabregat. Barcelona: Ariel.

Quintana, J. M. (1998). Pedagogía axiológica. Madrid. Dykinson.

Stenhouse, L. (1986). "Investigación y Desarrollo del Currículum". Madrid. Morata.

Published

2016-03-03

How to Cite

Montoya Zúñiga, . E. S. ., Reyna González, M. de los Ángeles, & Montoya Rivera, J. (2016). DYNAMICS OF CURRICULUM DESIGN FOR ANTHROPOLOGICAL COMPETITION IN TEACHER TRAINING FROM BASIC EDUCATION IN CHIMBORAZO NATIONAL UNIVERSITY FROM RIOBAMBA-ECUADOR. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(1), 9–18. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/452

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Most read articles by the same author(s)