THE DEVELOPMENT OF THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF THE WRITTEN TEXT COMPREHENSION IN FIFTH AND SIXTH GRADE PRIMARY STUDENTS WITHIN THE PROCESS OF EDUCATIONAL IMPROVEMENT

Authors

  • Ada Nidia Fonseca Sanz Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo. Granma.
  • Carmen Eulalia Quesada Ramírez Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo. Granma.
  • Alexis Benancio Álvarez Cortés Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo. Granma.

Keywords:

comprehension; educational improvement; teaching; learning; mother tongue instruction.

Abstract

The teaching and learning of the text comprehension in the primary educational level has been the object of study and a point of concern to the Cuban educational system. As an example of this system there is its continuous improvement since the triumph of the revolution in 1959. This article is presented it aims at evaluating the process of teaching and learning the written text comprehension through the different stages of the educational improvement within the primary educational level, especially within the fifth and sixth grades. The results of this study allow to know the achievements that have been accomplished during this process and to determine the theoretical and methodological insufficiencies that motivate new studies on this topic and, at the same time, to maintain this process of improvement that is continuous and systematic.

Author Biographies

Ada Nidia Fonseca Sanz, Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo. Granma.

Profesora del Departamento de Educación Primaria de la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Granma, con más de 20 años de trabajo en la Educación Superior, cuya línea de trabajo ha sido la enseñanza de la Lengua Española en la escuela primaria en los programas del área de lengua y de la didáctica de esta asignatura.

Carmen Eulalia Quesada Ramírez, Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo. Granma.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Decana de la Facultad de Educación Infantil. Profesor Titular, con 24 años de experiencia en la enseñanza de la lengua y la literatura en la formación de maestros y profesores.

Alexis Benancio Álvarez Cortés, Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo. Granma.

Profesor Titular. Doctor en Ciencias Filológicas. Director del Centro de Estudios de Educación de Granma. Miembro de Tribunal Oriental de Grados Científicos con sede en la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Santiago de Cuba.

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Published

2015-10-08

How to Cite

Fonseca Sanz, . A. N. ., Quesada Ramírez, C. E., & Álvarez Cortés, A. B. (2015). THE DEVELOPMENT OF THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF THE WRITTEN TEXT COMPREHENSION IN FIFTH AND SIXTH GRADE PRIMARY STUDENTS WITHIN THE PROCESS OF EDUCATIONAL IMPROVEMENT. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(3), 91–106. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/397

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

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