THE DEVELOPEMENT OF THE RESEARCHING SKILL OF THEORIZING THE EDUCATIONAL REALITY IN STUDENTS FROM LABORAL EDUCATION-INFORMATICS’ CARREER

Authors

  • Rafael Ángel Martínez Piña Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío, Manzanillo, Granma
  • Mariela María Martínez Roselló Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío, Manzanillo, Granma
  • Victoria Elvira Torres Moreno Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío, Manzanillo, Granma

Keywords:

strategy; skill; skill of theorizing; educational reality; systematization.

Abstract

Departing from the analysis didactic considerations about the formation of the educational professional as well as the limitations found in this process, in the present paper it is argued about an improving variant. It is supported by the need of forming a professional able to carry out his work, according to the characteristics of the teaching-learning process that he guides. It is designed and structured a didactic strategy to form the skill of theorizing the educational reality, its characteristics and previous conditions for its application by the future professionals when facing, in context, the different forms of organizing the teaching activity and its systematization in the different stages to favor the mastering of this ability, as well as the independence and improvement of the research activities.

Author Biographies

Rafael Ángel Martínez Piña , Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío, Manzanillo, Granma

Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar. Docente a tiempo parcial de la Filial Pedagógica del Municipio Yara.

Mariela María Martínez Roselló, Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío, Manzanillo, Granma

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Docente del Centro de Estudios de Educación de Granma (CEdEG).

Victoria Elvira Torres Moreno, Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío, Manzanillo, Granma

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Docente del Centro de Estudios de Educación de Granma (CEdEG).

References

Álvarez de Zayas, R.M. (s/a). El desarrollo de las habilidades en la enseñanza de la Historia. (Folleto).

Avedaño Olivera, R. (1989). Sabes enseñar a clasificar y comparar. Editorial Pueblo y Educación, Ciudad Habana.

Conferencias de Didáctica. (1995). Material de consulta Maestría en Ciencias de la Educación. Centro de Estudios de la Educación Superior.

Chirino Ramos, M. (2002). La formación inicial investigativa en los Institutos Superiores Pedagógicos: Perfeccionamiento de la formación inicial investigativa de los futuros profesionales de la educación. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana, (soporte magnético).

Chirino Ramos, M. (2004). Profesionalidad y práctica pedagógica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Chirino Ramos, M. (2005a). La formación inicial investigativa en los Institutos Superiores Pedagógicos: Sistema de alternativas metodológicas. Editorial Academia. La Habana, 2005.

Chirino Ramos, M. (2005b). El trabajo científico como componente de la formación inicial de los profesionales de la educación. Editorial Educación Cubana. La Habana, 2005.

Feria Velásquez, F. (1996). Modelo didáctico dirigido a la formación de profesores de Matemática-Computación. Tesis presentada en opción al título de Máster en Didáctica de la Matemática. ISPH.

Ferrás Mosquera, L. (2010). Concepción didáctica para la formación y desarrollo de la habilidad investigativa sistematizar teoría en los profesionales de la educación en formación inicial. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas, José de la Luz y Caballero. Holguín.

Hernández Espinosa, R. (2013). Metodología para el desarrollo de la habilidad resolución de problemas informáticos en la formación inicial de los profesores de Educación Laboral-Informática. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas, Blas Roca Calderío. Granma.

López Balboa, L. (2001). “El desarrollo de las habilidades de investigación en la formación inicial del profesorado de química”. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad Carlos Rafael Rodríguez. Cienfuegos.

Published

2015-10-08

How to Cite

Martínez Piña , R. Ángel, Martínez Roselló, M. M., & Torres Moreno, V. E. (2015). THE DEVELOPEMENT OF THE RESEARCHING SKILL OF THEORIZING THE EDUCATIONAL REALITY IN STUDENTS FROM LABORAL EDUCATION-INFORMATICS’ CARREER. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(3), 51–68. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/381

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Most read articles by the same author(s)