REASONED SOLUTIONS FOR ENTRANCE MATHEMATICS EXAMS IN HIGHER EDUCATION

Authors

  • Segundo Gilfredo Aliaga Céspedes Universidad de Ciencias Pedagógicas de Granma Blas Roca Calderío. Manzanillo.
  • Alberto Rodríguez Rodríguez Universidad de Ciencias Pedagógicas de Granma Blas Roca Calderío. Manzanillo.
  • Guillermo Calixto González Labrada Universidad de Ciencias Pedagógicas de Granma Blas Roca Calderío. Manzanillo.

Keywords:

Admission to Higher Education; entrance mathematics exams; logical thinking.

Abstract

Admission to Higher Education requires each day of a youth worker or better prepared, in the process of teaching and learning of mathematics is necessary to work on the development of skills and abilities that contribute to the understanding and advancement of science in general. The increasing development facing Cuba today has generated new policies in correlation with the challenges posed by the advance of science and technology, which requires better preparation of young people and workers who graduate from pre-university centers and Educational Adult. At work that exposes the author of this research based on a brochure which displays different routes that provide solutions to math exams assessed on admission to higher education which is a valuable research that can contribute to the purposes preparation of students and useful to be used by teachers who perform such preparation, the answers raised by the author of the same have been prepared with originality and easily understood by both students and teachers by taking into account the experience that it has more than 40 years as a professor of mathematics at different levels that allow you to convey the same methods and procedures of mathematics in a way that contributes to abstract logical thinking and students who aspire to join the Education superior.

Author Biographies

Segundo Gilfredo Aliaga Céspedes, Universidad de Ciencias Pedagógicas de Granma Blas Roca Calderío. Manzanillo.

Profesor Auxiliar a tiempo parcial de la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Granma. Actualmente trabaja como profesor de Matemática en un Centro de Educación de Adultos que prepara estudiantes para ingresar a la Educación Superior.

Alberto Rodríguez Rodríguez, Universidad de Ciencias Pedagógicas de Granma Blas Roca Calderío. Manzanillo.

Docente de la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Granma. Manzanillo. Cuba.

Guillermo Calixto González Labrada, Universidad de Ciencias Pedagógicas de Granma Blas Roca Calderío. Manzanillo.

Docente de la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Granma. Manzanillo. Cuba.

References

Aliaga, S. (2011a): Material de preparación Matemática para el ingreso a la Educación Superior. En CD del CITMA de la provincia Granma y presentado en el FORUM provincial.

Aliaga, S. (2011b): Proceder didáctico en la asignatura Matemática para los estudiantes que aspiran ingresar a la Educación superior desde la Educación de Adultos. Ponencia presentada en el Congreso Internacional Pedagogía 2011.

Álvarez, M. (2008). Consideraciones sobre las posibles causas de errores matemáticos de los alumnos y alumnas. En Memorias del V Congreso de Didáctica de las Ciencias, La Habana.

Ballester, S (1999). La sistematización de los conocimientos Matemáticos. Editorial Academia, La Habana.

García, E.M. (2011). Orientaciones Metodológicas para la sistematización de los contenidos matemáticos del programa de ingreso a la Educación Superior. Ponencia presentada en el Congreso Internacional.

Published

2015-07-01

How to Cite

Aliaga Céspedes, . S. G. ., Rodríguez Rodríguez, A., & González Labrada, G. C. (2015). REASONED SOLUTIONS FOR ENTRANCE MATHEMATICS EXAMS IN HIGHER EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(2), 105–126. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/365

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Most read articles by the same author(s)