IMPROVEMENT OF CURRICULUM DESIGN: MODELING THE PROFESSIONAL FUTURE OF SYSTEMS ENGINEERING AT UNIVERSITY LAICA ELOY ALFARO OF MANABI
Keywords:
Systems engineering; Improvement; Curriculum Design; Curricular model.Abstract
The curriculum design of the Systems Engineering is a complex process, because it tries to give answers to professional demands from society, to the development in science and technology, academic rigor and harmonization of curricula at national and international levels, where different actors and sectors from different perspectives converge; This requires a structure that constitutes a guiding component in the teaching-learning process that can be relied on as a whole and can integrate the academic part, the research and the university extension through the dimensions of macro, meso and micro curriculum context from a systematic approach to declare the functions, describe the relationships between the subsystems and the interaction among its elements, based on the determination of curriculum situation that leads to the characterization of the problem and the object to be improved, concatenated with the explicit relationship between university- society through the systematization of the career curriculum, in order to establish and streamline the process of teaching and learning in the training of systems engineer . This work is based on a doctoral research in Pedagogical Science by the authors and includes a proposal model to improve the Systems Engineering career at Eloy Alfaro Lay University - Manabí-Ecuador.
References
Addine, F. y colectivo de autores (2003). Diseño Curricular. Cuba: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño.
Díaz y Lugo (2003). La Investigación Curricular en México. La década de los noventas. México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa.
Fuentes, H. (s.f.). Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior. (s.l.): Universidad de Oriente, 2009
Fuentes, H. (2007). El Proceso de Investigación Científica Orientada a la Investigación en Ciencias Sociales. Guaranda-Ecuador
Horroutiner, P. (2007). La universidad cubana: El modelo de formación. Cuba: Revista Pedagogía Universitaria.
Sierra, R. (2002). Modelación Estratégica: Algunas consideraciones desde una perspectiva pedagógica. COMPENDIO DE PEDAGOGÍA (p. 319). Cuba: Pueblo y Educación.
Tejeda y Sánchez (2012). La Formación basada en competencias profesionales en los contextos universitarios. Ecuador: Editorial Mar Abierto
Modelo Educativo (2013). Manual de Información y Orientación Académica de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Ecuador: Editorial Mar Abierto
Fuentes electrónicas
Addine (2000). Enfoques y modelos curriculares. Disponible en: http://dcedutecnica.wikispaces.com/file/view/Enfoques+y+Modelos+Curriculares.pdf [Consultado el 22 de octubre de 2014]
ABET (2014). Computer Science ABET Acreditation. Disponible en: http://www.abet.org/
Consejo de Educación Superior del Ecuador. CES (2012). CES. Resolución de carreras. Disponible en: http://www.ces.gob.ec/gaceta-oficial/actas-y-resoluciones/sesiones-ordinarias [Consultado el 29 de octubre de 2014]
Consejo de Educación Superior del Ecuador. CES (2013). CES. Resolución de carreras. Disponible en: http://www.ces.gob.ec/gaceta-oficial/actas-y-resoluciones/sesiones-ordinarias [Consultado el 29 de octubre de 2014]
Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad del Ecuador. CEAACES (2012). Modelo genérico de carrera. Disponible en http://www.ceaaces.gob.ec/sitio/ [Consultado el 29 de octubre de 2014]
Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad del Ecuador. CEAACES (2014). Régimen Académico: Programa de acompañamiento a las Universidades y Escuelas Politécnicas (UEP) en la implementación del Reglamento de Régimen Académico (RRA). Disponible en: http://www.ces.gob.ec/régimen-académico/plan-de-acompanamiento/taller-dia-01 [Consultado el 28 de octubre de 2014]
Larrea, E. (2013). El currículo de la Educación Superior desde la complejidad sistémica. Disponible en: http://www.ces.gob.ec/régimen-académico/plan-de-acompanamiento/taller-dia-01?download=609:el-curriculo-de-la-educacion-superior-desde-la-complejidad-sistémica [Consultado el 28 de octubre de 2014]
Plan Estratégico de Desarrollo Insitucional de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. (2013). Disponible en: www.ULEAM.edu.ec/ [Consultado el 20 de septiembre de 2014]
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 José Cristóbal Arteaga Vera Correo, Luzmila Benilda López Reyes, Jorge Iván Pincay Ponce
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.