IMPROVEMENT OF CURRICULUM DESIGN: MODELING THE PROFESSIONAL FUTURE OF SYSTEMS ENGINEERING AT UNIVERSITY LAICA ELOY ALFARO OF MANABI

Authors

  • José Cristóbal Arteaga Vera Correo Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Luzmila Benilda López Reyes Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Jorge Iván Pincay Ponce Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Keywords:

Systems engineering; Improvement; Curriculum Design; Curricular model.

Abstract

The curriculum design of the Systems Engineering is a complex process, because it tries to give answers to professional demands from society, to the development in science and technology, academic rigor and harmonization of curricula at national and international levels, where different actors and sectors from different perspectives converge; This requires a structure that constitutes a guiding component in the teaching-learning process that can be relied on as a whole and can integrate the academic part, the research and the university extension through the dimensions of macro, meso and micro curriculum context from a systematic approach to declare the functions, describe the relationships between the subsystems and the interaction among its elements, based on the determination of curriculum situation that leads to the characterization of the problem and the object to be improved, concatenated with the explicit relationship between university- society through the systematization of the career curriculum, in order to establish and streamline the process of teaching and learning in the training of systems engineer . This work is based on a doctoral research in Pedagogical Science by the authors and includes a proposal model to improve the Systems Engineering career at Eloy Alfaro Lay University - Manabí-Ecuador.

Author Biographies

José Cristóbal Arteaga Vera Correo, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Profesor Titular – Investigador de la carrera de Ingeniería en Sistemas de la Facultad de Ciencias Informáticas. Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí del Ecuador.

Luzmila Benilda López Reyes, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Profesora Titular - Investigador de la carrera de Ingeniería en Sistemas de la Facultad de Ciencias Informáticas. Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí del Ecuador.

Jorge Iván Pincay Ponce, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Profesor –Investigador de la carrera de Ingeniería en Sistemas de la Facultad de Ciencias Informáticas. Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí del Ecuador.

References

Addine, F. y colectivo de autores (2003). Diseño Curricular. Cuba: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño.

Díaz y Lugo (2003). La Investigación Curricular en México. La década de los noventas. México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa.

Fuentes, H. (s.f.). Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior. (s.l.): Universidad de Oriente, 2009

Fuentes, H. (2007). El Proceso de Investigación Científica Orientada a la Investigación en Ciencias Sociales. Guaranda-Ecuador

Horroutiner, P. (2007). La universidad cubana: El modelo de formación. Cuba: Revista Pedagogía Universitaria.

Sierra, R. (2002). Modelación Estratégica: Algunas consideraciones desde una perspectiva pedagógica. COMPENDIO DE PEDAGOGÍA (p. 319). Cuba: Pueblo y Educación.

Tejeda y Sánchez (2012). La Formación basada en competencias profesionales en los contextos universitarios. Ecuador: Editorial Mar Abierto

Modelo Educativo (2013). Manual de Información y Orientación Académica de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Ecuador: Editorial Mar Abierto

Fuentes electrónicas

Addine (2000). Enfoques y modelos curriculares. Disponible en: http://dcedutecnica.wikispaces.com/file/view/Enfoques+y+Modelos+Curriculares.pdf [Consultado el 22 de octubre de 2014]

ABET (2014). Computer Science ABET Acreditation. Disponible en: http://www.abet.org/

Consejo de Educación Superior del Ecuador. CES (2012). CES. Resolución de carreras. Disponible en: http://www.ces.gob.ec/gaceta-oficial/actas-y-resoluciones/sesiones-ordinarias [Consultado el 29 de octubre de 2014]

Consejo de Educación Superior del Ecuador. CES (2013). CES. Resolución de carreras. Disponible en: http://www.ces.gob.ec/gaceta-oficial/actas-y-resoluciones/sesiones-ordinarias [Consultado el 29 de octubre de 2014]

Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad del Ecuador. CEAACES (2012). Modelo genérico de carrera. Disponible en http://www.ceaaces.gob.ec/sitio/ [Consultado el 29 de octubre de 2014]

Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad del Ecuador. CEAACES (2014). Régimen Académico: Programa de acompañamiento a las Universidades y Escuelas Politécnicas (UEP) en la implementación del Reglamento de Régimen Académico (RRA). Disponible en: http://www.ces.gob.ec/régimen-académico/plan-de-acompanamiento/taller-dia-01 [Consultado el 28 de octubre de 2014]

Larrea, E. (2013). El currículo de la Educación Superior desde la complejidad sistémica. Disponible en: http://www.ces.gob.ec/régimen-académico/plan-de-acompanamiento/taller-dia-01?download=609:el-curriculo-de-la-educacion-superior-desde-la-complejidad-sistémica [Consultado el 28 de octubre de 2014]

Plan Estratégico de Desarrollo Insitucional de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. (2013). Disponible en: www.ULEAM.edu.ec/ [Consultado el 20 de septiembre de 2014]

Published

2015-07-01

How to Cite

Arteaga Vera Correo, . J. C. ., López Reyes, L. B., & Pincay Ponce, J. I. (2015). IMPROVEMENT OF CURRICULUM DESIGN: MODELING THE PROFESSIONAL FUTURE OF SYSTEMS ENGINEERING AT UNIVERSITY LAICA ELOY ALFARO OF MANABI. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(2), 45–62. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/361

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones