SPECIALIZED PURSUIT TO THE CHILD WITH DIFFICULTIES IN LEARNING AND DELAY IN THE PSYCHIC DEVELOPMENT
Keywords:
special education; retard in the psychic development; difficulties of learning; educational special needsAbstract
In the article there was approached a way of favor the integral formation of the children with difficulties in the learning in the pre-school degree. The topic was build from the establishment of the relation in the conceptual existing binomial between the category I retard in the Psychic Development and Difficulties in the Learning. Theoretical elements obtained of the analysis were contributed epistemology and of empirical procedures used during the accomplishment of a study of transverse case to the diagnosis psychopedagogical of the RDP. This way the authoresses thought that this entity is one of the grounds that impede the learning of the children of the pre-school degree, for what they defended his existence as an independent category inside the general group of the Difficulties in the Learning. With the obtained results it was contributed to the development of the diagnosis psychopedagogical and of the educational attention of the children who manifest it and is distinguished the paper that there recover the specialists of the Centro of Diagnosis and Orientation in the different educational levels and the diversity of educational contexts.
References
Álvarez, C. (2006) ¿Cómo determinar la zona de desarrollo próximo? p. 23-32. En: El trabajo de los centros de diagnóstico y orientación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 2006.
Álvarez, C. (2010) Diagnóstico y diversidad. CD. Carrera Educación Especial. La Habana: {s.a.} 16 p.
Abreus, A. Análisis conceptual del término Retardo del Desarrollo Psíquico (RDP). Disponible en: http://www.monografias.com/trabajos41/retardo-psiquico/retardo-psiquico3.shtml. [Consulta: 27, dic., 2012].
Aguilera, A. (2004). Introducción a las dificultades de Aprendizaje. EditorialMcGRAWHILL / INTERAMERICANA DE ESPAÑA, Madrid.
Allen Frances, M.D. [et al.] (1994). Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales (DSM IV). Asociación Americana de Psiquiatría, Estados Unidos, 1994.
Álvarez, J.; Crespo, N. Trastornos de aprendizaje en pediatría de atención primaria España. Centro de Salud Mendillorri y Clínica Universitaria de Navarra. Disponible en: http://www.spapex.org/pdf/aprendizaje.pdf. [Consulta: 10 dic, 2010].
Arias, G. (2006) Diagnóstico y valoración del desarrollo del niño de edad temprana y preescolar. Tema 1. Fundamentos generales del diagnóstico del desarrollo. Clase 2. Maestría en Ciencias de la Educación. Mención de Educación Preescolar {Videocasete}, (2006).
Arias, G. (2010). Educación, desarrollo, evaluación, y diagnóstico desde el enfoque histórico cultural.- - CD. Carrera Educación Especial. La Habana: {s.l., s.e., s.a.} 214 p.
Betancourt, J.; González, A. (2003). Dificultades en el aprendizaje y trastornos emocionales y de la conducta. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 2003.
Betancourt, J… [et al.]. (1992). Selección de temas de Psicología Especial. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 1992.
Calzadilla, O. (2003) Estimulación temprana de las premisas para el aprendizaje de la lectura. 2003. 120h. Tesis (Doctor en Ciencias Pedagógicas). ISP “José de la Luz y Caballero”, Holguín, 2003.
Fernández, G. (2008) La atención a la edad temprana en Cuba. Su impacto en la Educación Especial. CD. Curso Pre-evento en Congreso Internacional “Educación y Pedagogía Especial”. La Habana: julio del 2008.
García, G… {et. al.}. (20010) Concepciones fundamentales de la educación inicial y preescolar / p. 2-8. En Maestría en Ciencias de la Educación. Mención en Educación Preescolar. Módulo II. Tercera parte, 2010.
Gayle, G. (2008). Un reto para la educación básica. [Libro en soporte digital]. La Habana, 2006.
González, D. ¿Qué es el aprendizaje? [Material en soporte digital]. La Habana, s. f.
Herrera, L. (1990) La diferenciación del Retardo en el Desarrollo Psíquico de estados afines. Conferencia II en Curso de postgrado “Aspectos teóricos metodológicos, terapéuticos y correctivos del Retardo en el Desarrollo Psíquico. Universidad de Las Villas, Santa Clara, 1990.
López, J. y Siverio, A. (2005) El proceso educativo para el Desarrollo Integral de la Primera Infancia. UNICEF. La Habana 2005.
Morenza, L. (1993). Caracterización de los niños que presentan dificultades en el aprendizaje. Ponencia Evento Pedagogía 93, La Habana, 1993.
National Dissemination Center For Children With Disabilities (NICHCY).Problemas de aprendizaje. Academy for Educational Development, Estados Unidos de América. Disponible en: http://www.clinicapsi.com/problemas%20de%20aprendizaje.html. [Consulta: 17 jul, 2010].
Torres, M., Domiskievich S., Herrera, L. (1990). Selección de lecturas sobre retardo en el desarrollo psíquico. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 1990.
Torres, M., y Quintana, M. (1998). El niño con dificultades en el aprendizaje. [Material en soporte digital]. Instituto Superior Pedagógico "Enrique José Varona”, La Habana, 1998.
Ugarte, C. (2010). Niños con Dificultades Generales del Aprendizaje: Pontificia Universidad Católica y Ceril (Centro del desarrollo Infanto Juvenil), Chile Disponible en: http://ceril.cl/publicaciones.htm. . [Consulta: 17 jul., 2010].
Vlasova, T.; Lubovski, V.; Tsipina, N. (1992). Niños con retardo en el desarrollo psíquico. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 1992.
Vigotski, L. S. Obras Completas, Tomo V. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1989.
Kirk, S. (1992). Educating exceptional children Boston: Hooghton Miffin, 1992 (Conferencia).
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Ana María Pérez Mora, Doralis Leyva Arévalo, Onaida Calzadilla González, Iosvani Hernández Torres
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.