CURRENT INVESTIGATIONS ON THE PORTFOLIO EVALUATION IN THE EDUCATIONAL CONTEXT

Authors

  • Arturo Martínez Mora Universidad de Camagüey
  • Olga Lidia Pérez González Universidad de Camagüey
  • Ramón Blanco Sánchez Universidad de Camagüey

Keywords:

Portfolio; evaluation; reflection; educational context; investigation perspective

Abstract

The objective of the research is to specify the perspectives of the investigations that at the moment are carried out on the evaluation portfolio. The method of literature revision is used, the methodology is developed through: study type, source of data, investigation questions, search strategy, inclusion approaches and exclusion, summary of data and the analysis of results. The obtained results indicate that at the present time, Spain is the country where more works have been published on the topic, followed by Mexico, and that there is a prevalence of the empiric investigations, which generally describe experiences. Very scarce are the theoretical studies and the revision investigation which focuses are: the portfolio like evaluation tool and like teaching modality. The investigation perspectives are framed in the digital and not digital portfolio. It can be concludes that the perspective of more works investigated is the reflection, continued in smaller measure, the formation of competitions, development of the student's responsibility, tutorships and significant learning. It is not investigated in relation to the assignment of the tasks for the poortfolio, according to the characteristics peculiar of the learning of the students, as well as the diversity in ways, styles and learning rhythms.

Author Biographies

Arturo Martínez Mora , Universidad de Camagüey

Profesor de la Preparatoria 1, Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Estudiante de Doctorado en Ciencias de la Educación en la Universidad de Camagüey, Cuba.

Olga Lidia Pérez González, Universidad de Camagüey

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora titular de la Universidad de Camagüey, Premio Nacional de la Academia de Ciencias de Cuba en Ciencias Sociales y Humanísticas, Premio Nacional de la Sociedad Cubana de Matemática y Computación en Enseñanza de la Matemática.

Ramón Blanco Sánchez, Universidad de Camagüey

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor titular y consultante de la Universidad de Camagüey, Premio Nacional de la Academia de Ciencias de Cuba en Ciencias Sociales y Humanísticas.

References

Bozu, Z., & Imbernón, F. (2012). El portafolio docente como estrategia formativa innovadora del profesorado novel universitario: un estudio de casos. REVISTA DE EDUCACIÓN (358), 238-257.

Cabezas-Clavijo, A., & Delgado-López-Cózar, E. (2013). Google Scholar e índice h en biomedicina: la popularización de la evaluación bibliométrica. Retrieved Julio 26, 2013, from Cabezas-Clavijo, A., & Delgado-López-Cózar, E. (2013). Google Scholar e índice h en biomedicina: la popularización de la evaluación bibliométrica..: http://dx.doi.org/10.1016/j.medin.2013.01.008

Cañedo, R., Rodríguez, R., & Montejo, M. (2010). Scopus: la mayor base de datos de literatura científica arbitrada al alcance de los países subdesarrollados. ACIMED, 21(3), 270-282.

Delgado, E., & Fernández, A. (2002, Marzo). El estudio de casos en las bases de datos del Science Citation Index, Social Science Citation Index y Arts and Humanities Citation Index (1992-2000). ARBOR, 171(675), 609-629.

Jarauta, B., & Bozu, Z. (2013). Teaching portfolio as a tool for building the university lecturers professional knowledge. EDUCACIÓN XX1, 16(2), 343-362 doi: 10.5944/educxx1.16.2.2646.

Jarero, M., Landa, E., & Sosa, L. (2013, ). Pruebas escritas como estrategia de evaluación de aprendizajes matemáticos un estudio de caso a nivel superior. REVISTA LATINOAMERICANA DE INVESTIGACIÓN EN MATEMÁTICA EDUCATIVA, 16(2), 213-243.

Maldonado, Á., Giménez, E. B., González-Albo, B., Corera-Álvarez, E., & Aguillo, I. (2013). Evaluación Científica, Indicadores y Bases de Datos Bibliográficas. (G. d. CSIC, Ed.) Retrieved Agosto 8, 2013, from Digital.CSID: http://hdl.handle.net/10261/73139

Ocampo, D., Reyna, F., & Vaca, Y. (2012). Evaluación por portafolio en la formación de profesores de Inglés. (U. Mestre, Ed.) REVISTA DIDASC@LIA: DIDÁCTICA Y EDUCACIÓN, 3(3), 29-38

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA. (n.d.). Retrieved Agosto 8, 2013, from http://www.rae.es/rae.html

SCIELO - Scientific Electronic Library Online. (1997). Retrieved Agosto 8, 2013, from http://www.scielo.org.mx/scielo.php

Serna, E., & Serna, A. (2013). ¿ Está en crisis la ingeniería en el mundo? Una revisión a la literatura. , (66), . REVISTA FACULTAD DE INGENIERÍA, Universidad de Antioquia(66), 199-208.

Sociales, S. D., & Fernández, F. (2013). Raves y consumo de drogas desde una perspectiva epidemiológica y psicosocial: una revisión bibliográfica sistemática Raves and drug use from an epidemiologic and psychosocial approach: a bibliographic systematic review. ADICCIONES, 25(3), 269-279.

Published

2014-12-20

How to Cite

Martínez Mora , A. ., Pérez González, O. L., & Blanco Sánchez, R. (2014). CURRENT INVESTIGATIONS ON THE PORTFOLIO EVALUATION IN THE EDUCATIONAL CONTEXT . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 5(4), 37–52. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/320

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)