CURRENT INVESTIGATIONS ON THE PORTFOLIO EVALUATION IN THE EDUCATIONAL CONTEXT
Keywords:
Portfolio; evaluation; reflection; educational context; investigation perspectiveAbstract
The objective of the research is to specify the perspectives of the investigations that at the moment are carried out on the evaluation portfolio. The method of literature revision is used, the methodology is developed through: study type, source of data, investigation questions, search strategy, inclusion approaches and exclusion, summary of data and the analysis of results. The obtained results indicate that at the present time, Spain is the country where more works have been published on the topic, followed by Mexico, and that there is a prevalence of the empiric investigations, which generally describe experiences. Very scarce are the theoretical studies and the revision investigation which focuses are: the portfolio like evaluation tool and like teaching modality. The investigation perspectives are framed in the digital and not digital portfolio. It can be concludes that the perspective of more works investigated is the reflection, continued in smaller measure, the formation of competitions, development of the student's responsibility, tutorships and significant learning. It is not investigated in relation to the assignment of the tasks for the poortfolio, according to the characteristics peculiar of the learning of the students, as well as the diversity in ways, styles and learning rhythms.
References
Bozu, Z., & Imbernón, F. (2012). El portafolio docente como estrategia formativa innovadora del profesorado novel universitario: un estudio de casos. REVISTA DE EDUCACIÓN (358), 238-257.
Cabezas-Clavijo, A., & Delgado-López-Cózar, E. (2013). Google Scholar e índice h en biomedicina: la popularización de la evaluación bibliométrica. Retrieved Julio 26, 2013, from Cabezas-Clavijo, A., & Delgado-López-Cózar, E. (2013). Google Scholar e índice h en biomedicina: la popularización de la evaluación bibliométrica..: http://dx.doi.org/10.1016/j.medin.2013.01.008
Cañedo, R., Rodríguez, R., & Montejo, M. (2010). Scopus: la mayor base de datos de literatura científica arbitrada al alcance de los países subdesarrollados. ACIMED, 21(3), 270-282.
Delgado, E., & Fernández, A. (2002, Marzo). El estudio de casos en las bases de datos del Science Citation Index, Social Science Citation Index y Arts and Humanities Citation Index (1992-2000). ARBOR, 171(675), 609-629.
Jarauta, B., & Bozu, Z. (2013). Teaching portfolio as a tool for building the university lecturers professional knowledge. EDUCACIÓN XX1, 16(2), 343-362 doi: 10.5944/educxx1.16.2.2646.
Jarero, M., Landa, E., & Sosa, L. (2013, ). Pruebas escritas como estrategia de evaluación de aprendizajes matemáticos un estudio de caso a nivel superior. REVISTA LATINOAMERICANA DE INVESTIGACIÓN EN MATEMÁTICA EDUCATIVA, 16(2), 213-243.
Maldonado, Á., Giménez, E. B., González-Albo, B., Corera-Álvarez, E., & Aguillo, I. (2013). Evaluación Científica, Indicadores y Bases de Datos Bibliográficas. (G. d. CSIC, Ed.) Retrieved Agosto 8, 2013, from Digital.CSID: http://hdl.handle.net/10261/73139
Ocampo, D., Reyna, F., & Vaca, Y. (2012). Evaluación por portafolio en la formación de profesores de Inglés. (U. Mestre, Ed.) REVISTA DIDASC@LIA: DIDÁCTICA Y EDUCACIÓN, 3(3), 29-38
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA. (n.d.). Retrieved Agosto 8, 2013, from http://www.rae.es/rae.html
SCIELO - Scientific Electronic Library Online. (1997). Retrieved Agosto 8, 2013, from http://www.scielo.org.mx/scielo.php
Serna, E., & Serna, A. (2013). ¿ Está en crisis la ingeniería en el mundo? Una revisión a la literatura. , (66), . REVISTA FACULTAD DE INGENIERÍA, Universidad de Antioquia(66), 199-208.
Sociales, S. D., & Fernández, F. (2013). Raves y consumo de drogas desde una perspectiva epidemiológica y psicosocial: una revisión bibliográfica sistemática Raves and drug use from an epidemiologic and psychosocial approach: a bibliographic systematic review. ADICCIONES, 25(3), 269-279.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Arturo Martínez Mora , Olga Lidia Pérez González, Ramón Blanco Sánchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.