A DIFFERENT LOOK TO THE PREVENTIVE CHARACTER OF TEACHING SPELLING IN THE PRIMARY EDUCATION

Authors

  • Francisca Rosa Cedeño Gamboa Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío
  • Mariela María Martínez Roselló Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío
  • Carmen Eulalia Quesada Ramírez Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío

Keywords:

characterization; orthographic learning; prevention; abilities

Abstract

The article characterizes from the point of view of the knowledge theory the teaching-learning process of spelling in the first cycle of the Primary Education, with emphasis in its prevention. Starting from the recognition of the latter aspect as essential in the development of abilities, this process should begin from the stage of acquisition of the consonantal system in a systematic, regulated and organized way. It is remarked in the role of the graphic representations and the meanings in the memory in the formation of the mental actions, and how this formation can be potentiated to get those ends.

Author Biographies

Francisca Rosa Cedeño Gamboa, Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío

Máster en Ciencias de la Educación. Profesora de Pedagogía de la Facultad de Ciencias de la Educación en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo. Granma. Cuba.

Mariela María Martínez Roselló, Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora de Español – Literatura y Secretaria de la Comisión de Grados Científicos de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo. Granma. Cuba.

Carmen Eulalia Quesada Ramírez, Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora de Español – Literatura y Decana de la Facultad de Educación Infantil de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo. Granma. Cuba.

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Published

2014-06-16

How to Cite

Cedeño Gamboa, F. R. ., Martínez Roselló, M. M., & Quesada Ramírez, C. E. (2014). A DIFFERENT LOOK TO THE PREVENTIVE CHARACTER OF TEACHING SPELLING IN THE PRIMARY EDUCATION . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 5(2), 259–272. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/291

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