Philosophical perspective of the use of the category ‘measure’: its use in doctoral thesis

Authors

  • Hernán Feria Avila Universidad de Las Tunas
  • Silverio Mantecón Licea Universidad de Las Tunas
  • Maikel Víctor Lluch Rodríguez Universidad de Las Tunas

Keywords:

category, measure, jump, quality, quantity, contradiction

Abstract

This work constitutes a first approach from the authors to the measure category, view from a philosophical perspective, given its transcendence like a part of the philosophical foundations of the doctoral investigations, in the area of the knowledge of the Sciences of the Education, in those which, in general sense, the student of doctorate doesn't make of the same one a reasoned use and explicit, in spite of the referred transcendence of this category. An example is presented, from a recently defended doctoral thesis, in which, you can infer the employment of this category, all time that, the authors of this work have not found explicit reference to the same one in these kind of theses.

Keywords: category, measure, jump, quality, quantity, contradiction

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hernán Feria Avila, Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular y Profesor Emérito. Profesor departamento Geografía.

Silverio Mantecón Licea , Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias Geográficas, Profesor Titular e Investigador Agregado. Profesor Departamento Geografía.

Maikel Víctor Lluch Rodríguez , Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias de la Educación, Profesor Asistente e Investigador Agregado. Jefe Oficina Provincial de Hidrografía y Geodesia y Profesor del Departamento Geografía.

References

Blacutt, M. (2021). Leyes de la Dialéctica Materialista. En El desarrollo local complementario (Un Manual para la Teoría en Acción). https://bibliotecadigital. usam.edu.sv

Blanco, M. A., Rodríguez, T. L. y Morales, G. A. (2011). Algunas aplicaciones delas leyes de la dialéctica a la enseñanza de la clínica. Revista Habanera de Ciencias Médicas 10(4). http://scielo.sld.cu

Bunge, M. (1996). La ciencia, su método y su filosofía (1ª ed.). Editorial Panamericana. www.philosophia.cl

Cardentey, J., Pupo, R., Fabelo, J., Núñez, J., Díaz, J. A., Fuentes, J. F., Acanda, J. L., Pino, R., Hidalgo, C. E., González, J., Pi, M., Zardoya, M., Portuondo, G., López, L., Suárez, C., Sabater, V., Bendichu, M., Morales, N. y Salomón, L. (2016). Lecciones de Filosofía Marxista-Leninista. Tomo I. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Consejo de Estado de la República de Cuba. (2019). Decreto-Ley No. 372: Del Sistema Nacional de Grados Científicos. Publicado en Gaceta Oficial de la República de Cuba, No. 65 (Edición Ordinaria), del 5 de septiembre. GOC-2019-772-O65. La Habana.

Díaz, D. A. (2021). Leyes de la dialéctica. Según G. W. F. Hegel, Engels y Marx. https://view.genially.com

Feria, H., Matilla, M. y Feria, Z. (2023). La lógica formal como fundamento filosófico en las tesis pedagógicas de formación académica. Revista Didáctica y Educación, 14(5 -Edición Especial-). https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1773

Ferrater, J. (2022). Diccionario de Filosofía. https://www.diccionariodefilosofia.es

Filosofía en español. (2022). https://filosofia.org/enc/ros/forma.htm

Engels. F. (1979). Anti-Dühring (4ª ed.). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Konstantinov, F. (1980). Materialismo dialéctico. La Habana: Editorial Ciencias Sociales.

Lage, A. (2001). La ciencia y la cultura: las raíces culturales de la productividad. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 15(2),189-205.http://www.bvs.sld.cu/revistas/ems/vol15_ 2_01/ems08201.htm

Lavado, L. (2018). Mario Bunge y la estrategia de la investigación científica. Entrevista. http://ww.der.unicen.edu.ar

Lenin, V. I. (1990). Materialismo y Empiriocriticismo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Linares, F., Guadarrama, P. y Araujo, R. (2017). Lecciones de Filosofía Marxista-Leninista.

Tomo I. La Habana: Editorial Ciencias Sociales.

Lluch, M. V. (2024). El contenido del Diccionario Geográfico Provincial, en el proceso de enseñanza aprendizaje, con estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación. Geografía [Tesis doctoral no publicada]. Universidad de Las Tunas.

Matos, E. y Fuentes, H. (2004). El informe de tesis: un tipo de texto argumentativo, sus contradicciones [Manuscrito no publicado]. Centro de Estudios de Educación Superior Manuel F. Gran, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.

Oxford University Press. (2023). Medida. En Diccionario en español. Oxford, U. K.: Oxford Languages.

Rams, A. R. (2022). La dialéctica. En Selección de artículos sobre filosofía, salud y sociedad. https://aulavirtual.sld.cu

Real Academia Española de la Lengua. (RAE). (2023). Diccionario de la Lengua Española (23ª. ed). http://dle.rae.es/aulavirtual.sld.cu

Riábchikov, A. M. (1976). Estructura y dinámica de la esfera geográfica. Moscú: Editorial Mir.

Rosental, M. e Iudin, P. (1981). Diccionario filosófico. La Habana: Editora Política.

Spirkin, A. y Yajot, O. (1983). Materialismo dialéctico e histórico. La Habana: Editorial Ciencias Sociales.

Published

2025-04-25

How to Cite

Feria Avila, H., Mantecón Licea , S. ., & Lluch Rodríguez , M. V. . (2025). Philosophical perspective of the use of the category ‘measure’: its use in doctoral thesis . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(2), 269–293. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2165

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)