Proposal for a system of criteria for the evaluation of educational innovation experiences

Authors

  • Madelaine Reynosa Yero Dirección General de Educación Provincial, Las Tunas
  • Juan Migüel Barrios Dirección General de Educación Provincial, Las Tunas

Keywords:

innovation, good practices, methodologies, criteria

Abstract

The changes that are being made in educational institutions with the objective of transformation within the framework of the Third Improvement require innovation processes in the methodologies of General Education teachers. The members who are part of the Governance Competencies in Education (PICGE) project, committed to the challenge of innovating from our teaching practices, present this article, the result of analysis, reflection and collaboration, which aims to support management teams in the promotion of innovation processes and promoting the reflection of the establishment's professionals about the possibilities of innovating with the purpose of contributing to the strengthening of leadership capabilities within educational institutions. Validated criteria are proposed as good practices in the innovation process in the General Directorate of Provincial Education and in pedagogical schools. The first section addresses conceptual and theoretical aspects related to innovation in education, which are the framework of reference for, in the second part, proposing some criteria and indicators that guide reflection on proposals, strategies, methodologies or projects considered innovative. in the field of teaching practice in different disciplines.

KEYWORDS: innovation, good practices, methodologies, criteria

Author Biographies

Madelaine Reynosa Yero, Dirección General de Educación Provincial, Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad de Marxismo-Historia. Master en Ciencias de la Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular.

Juan Migüel Barrios, Dirección General de Educación Provincial, Las Tunas

Licenciado en Ciencias Sociales. Master en Ciencias de la Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. 

References

Arisó, A. (2022). Presentación. En Planeta Formación y Universidades, Informe Innovación Educativa. 3ª Conferencia Mundial de Educación Superior de la UNESCO (WHEC 2) (pág. pp.40). Grupo Planeta Formación y Universidades/UNESCO.

Banerjee, B. (2017). Why innovate? En: Banerjee, B., & Ceri, S. (Eds.), Creating Innovation Leaders. A Global Perspective (pp. 3-24). Switzer-land: Springer International Publishing.

Barraza Macías, A. (2005). Una conceptualización comprehensiva de la innovación educativa. Innovación Educativa, 5(28).

Cañal de León, P. (2002). La Innovación Educativa. Madrid, España. Editorial Akal.

Chávez, N. (2021). Análisis de la cultura de innovación en Instituciones de Educación Superior. Revista Ciencia Administrativa. Vol. 2. ISSN 1870-9427. https://www.uv.mx/iiesca/files/2022/04/02CA2021-2.pdf, pp.14-29.

Chocarro, E., Sobrino, A. y González-Torres, M.C. (2013). Scholarship of Teaching and Learning: un modelo de desarrollo profesional de los profesores universitarios. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 16(1), 5-14.

Foray, D., & Raffo, J. (2012). Business-Driven Innovation: Is it Making a Difference in Education? An analysis of educational patents. OECD Education Working Papers 84, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/5k91dl7pc835-en

Gamboa, M.E., Castillo, Y. y Parra, J.F. (2019). Caracterización de la competencia de dirección en educación para el ejercicio pedagógico en el escenario educativo tunero. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(3).

López Cruz, C. S. y Heredia Escorza, Y. (2017). Escala i. Marco de referencia para la evaluación de proyectos de innovación educativa. Guía de aplicación. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, México.

Macanchi, M., Orozco, B. y Campoverde, M. (2020). Innovación educativa, pedagógica y didáctica. Concepciones para la práctica en la educación superior. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), 396-403

Magda, A. J., & Buban, J. (2018). The state of innovation in higher education: A survey of academic administrators. Louisville, KY: The Learning House.

Martínez Vicente, J. M., Peralta Sánchez, F. J., Ureña Uceda, A. y Jiménez Martínez, M. D. (Eds.). (2021). La innovación educativa en la práctica docente de Educación Secundaria (Vol. 80). Universidad Almería.

Organización de las Naciones Unidas. (ONU). (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/70/L.1&Lang=S

Pacheco Salazar, B. (2020). Siete claves para la innovación educativa. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI), oficina de República Dominicana.https://elpais.com/elpais/2020/07/31/planeta_futuro/1596204508_015285.html.

Parra, J. F., Gamboa, M. E. y González, M. (2021). Pautas del directivo competente. Editorial Académica Española.

Reynosa, M., Quintero, M. y Parra, J.F. (2021a). Procedimiento para el desarrollo de la innovación educativa como competencia de dirección en educación. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación. (Páginas 204-228) Vol (No 3), con ISSN: 2224-2643,2021.

Reynosa, M., Quintero, M. y Parra, J.F. (2021b). Competencia de dirección en educación. Progresos en instituciones tuneras. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación. (Páginas 210-234) Vol 12(5), con ISSN: 2224-2643,2021.

Rodríguez-Dueñas, W., Denegri, J. y Alcocer, M. (2017) Innovación pedagógica: Una oportunidad para la comunidad universitaria en donde todos ganan. Reflexiones Pedagógicas UROSARIO, 11, 1-12

Sánchez, M., y Fueyo, E. M. (2021). Hacia la construcción de escenarios emergentes de innovación docente. En M. Sánchez & J. Escamilla (Eds.), Innovación educativa en educación superior: Una mira- da 360 (pp. 141-162). Red de Innovación Educativa (RIE360). bit.ly/3r698d3 [ Links ]

Tierney, W. G., & Lanford, M. (2016). Conceptualizing innovation in higher education. In Higher education: Handbook of theory and research (pp. 1-40). Springer, Cham.

Vincent-Lancrin, S., Urgel, J. Kar, S. y Jacotin, G. (2019). Measuring Innovation in Education 2019: What Has Changed in the Classroom?, Educational Research and Innovation, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264311671.

Published

2024-12-19

How to Cite

Reynosa Yero, M., & Migüel Barrios, J. . (2024). Proposal for a system of criteria for the evaluation of educational innovation experiences. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(6), 294–313. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2158

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK