Didactic Planning by Reference Contexts in training Physics, Chemistry, and Mathematics Teachers for Secondary Education

Authors

  • Michel Enrique Gamboa Graus Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas
  • Regla Ywalkis Borrero Springer Universidad de Las Tunas

Abstract

This methodology aims to train teachers of Physics, Chemistry, and Mathematics (FQM, acronyms in Spanish) capable of igniting a passion for science in their students, as well as providing future teachers with tools for innovative didactic planning that transcends traditional models and connects with classroom reality. It offers a transformative methodology to guide teaching students in the complex world of didactic planning for these sciences in Secondary Education. Through this result, the power of reference pedagogical contexts can be introduced as a key resource for planning, allowing future teachers to visualize and adapt theory to different classroom scenarios, break away from traditional planning schemes, and guide students in constructing a more flexible, contextualized, and meaningful pedagogical approach. The new methodology introduces the "Didactic Planning by Reference Contexts" procedure, a pedagogical tool designed to transform the training of teachers (FQM) in Secondary Education. Through a clear structure, it guides the application of this procedure, which integrates into the well-known ABCE method (Learning Based on Teaching Cases). The analysis of "reference pedagogical contexts," real teaching-learning scenarios, allows future teachers to understand the complexity of didactic planning, connect theory with real classroom practice, develop a critical perspective, make informed pedagogical decisions, and foster creativity, innovation, and collaborative work.

Author Biographies

Michel Enrique Gamboa Graus, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

 Licenciado en Educación, especialidades Matemática-Computación y Lenguas Extranjeras (Inglés). Doctor en Ciencias Pedagógicas. 

Regla Ywalkis Borrero Springer, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Química. Doctor en Ciencias de la Educación. Departamento de Química

References

Borrero Springer, R. Y., Gamboa Graus, M. E. y López Toranzo, J. (2024). Planificación del Proceso de Enseñanza-Aprendizaje. Buenas prácticas en la formación de docentes de Química. Editorial Académica Española.

Gamboa Graus, M. E. (2023). Guía práctica para redactar tu tesis doctoral. Orientaciones efectivas para aportar una metodología desde la investigación educativa. Editorial Académica Española.

Gamboa Graus, M. E., Borrero Springer, R. Y. (2023). Planificación didáctica basada en la contextualización. Un enfoque para docentes de Física, Química y Matemática en Educación Secundaria. Editorial Académica Española.

Gamboa Graus, M. E., Borrero Springer, R. Y. (2024). Enseñando a enseñar Física, Química y Matemática. Planificación didáctica con el poder de contextos reales. Editorial Académica Española.

Gamboa Graus, M. E., Borrero Springer, R. Y. y Cruz Leyva, G. (2024). Formación Laboral-Investigativa de Profesores de Ciencias. Buenas prácticas universitarias por implementar en escuelas pedagógicas. Editorial Académica Española.

Gamboa Graus, M. E., Borrero Springer, R. Y. y Velasco Méndez, A. (2024). Planificación didáctica en Educación Secundaria. Estudio de caso en la formación de docentes de Física, Química y Matemática. Editorial Académica Española.

Garduño Durán, J. (2022). Enseñanza auténtica para desarrollar competencias profesionales en la Licenciatura en Educación Física. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(2).

Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge University Press.

Loughran, J. (2006). Developing a pedagogy of teacher education: Understanding teaching and learning about teaching. Routledge.

Merseth, K. K. (1996). Cases and case methods in teacher education. In J. Sikula, T. J. Buttery, & G. Guyton (Eds.), Handbook of research on teacher education (pp. 722–744). Macmillan.

Mungarro Robles, G. D. C. (2021). Interacciones didácticas en clases de matemáticas. Un análisis en la formación inicial docente. [Tesis doctoral, Universidad de Sonora]. Tesis de Posgrado. http://repositorioinstitucional.unison.mx/handle/20.500.12984/6151

Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. Basic Books.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14.

Soto Fraga, M. C. (2021). La competencia argumentativa en la educación. Encuentro y desencuentros teóricos para una propuesta didáctica en Colombia. Conrado, 17(82), 152-163.

Sperber, D., & Wilson, D. (1986). Relevance: Communication and cognition. Blackwell.

Thorndike, E. L. (1911). Animal intelligence: Experimental studies. Macmillan.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Published

2024-10-28

How to Cite

Gamboa Graus, M. E. ., & Borrero Springer, R. Y. . (2024). Didactic Planning by Reference Contexts in training Physics, Chemistry, and Mathematics Teachers for Secondary Education. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(4), 339–369. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2133

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >>