Strategy for teacher professionalization at the Pre-university Vocational Institute of Exact Sciences
Keywords:
educational strategy, teacher professionalization, continuing educationAbstract
This article is the result of a research project associated with the Sector Program of the Ministry of Education of the Republic of Cuba, which has among its priorities the continuous improvement of the Cuban educational system. The professionalization of teachers is the problem addressed in the research process. The objective was the elaboration of a work strategy for the professionalization of teachers, contextualized to the Pre-university Vocational Institutes of Exact Sciences (IPVCE). The foundations of the strategy, its internal structure and the procedure for its implementation in the context of the IPVCE Luis Urquiza Jorge of Las Tunas province were systematized. The strategy was based on the evaluation of the teacher professionalization variable, whose results were taken into account for the strategic diagnosis, the design of actions and the proposal of indicators to be measured. The methods used were modeling, the system approach and theoretical systematization. The main results were: the determination of the mission and vision of the strategy; the identification of strengths, weaknesses, opportunities and threats; the precision of the strategic dimensions with their system of actions; as well as the proposal of the strategic objectives to be evaluated with their measurement criteria and measurement scale.
References
Barraza, H. J. (2019), “¿Cuál es la diferencia entre Propósito, Misión y Visión?”, Revista Entrepreneur en https://www.entrepreneur.com/article/294059
Barrios G., O., & Diez F., T. (2018). Estrategias: Una sistematización de definiciones en el campo educacional. Varona. Revista Científico Metodológica, (66).
Castellanos, L. (2015). Estrategia y planificación estratégica. Maracaibo, Zulia, Venezuela: IE Venezuela.
Ciprés, M. S., & Llusar, J. C. B. (2004). Concepto, tipos y dimensiones del conocimiento: configuración del conocimiento estratégico. Revista de economía y empresa, 22(52), 175-196.
Cruz, R. C. (2007). Valores-Misión-Visión. Contribuciones a la Economía, (2007-10), recuperado de: http://www.eumed.net/ce/2007b/rcc-0710.htm
Chandler, J. A. (2001). Local government today. New York, Third edition Manchester University Press
Grimá, T. J., & Tena, M. J. (1991). Análisis y formulación de estrategias empresariales. Barcelona: Editorial Hispano Europea.
Halten, K. J. (1987). El pensamiento estratégico. Madrid, Editorial Prentice Hall Hispanoamericana.
Koontz, H., Weihrich, H., & O'Donnell, C. (1985). Administración. New York, Editorial McGraw Hill.
Maldonado-Mera, B., Espinosa, K. B., & Cabrera, J. B. (2017). Análisis dimensional del concepto de estrategia. Revista Ciencia UNEMI, 10(25), 25-35.
Meza, A. (2013). Estrategias de aprendizaje. Definiciones, clasificaciones e instrumentos de medición. Propósitos y Representaciones, 1(2), 193-213. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2013.v1n2.48
Narváez Muñiz, L. T., Avilez Merino, R. D. L. M., & Galeas Guijarro, E. E. (2018). Estrategias y dimensiones competitivas de las empresas. Orientaciones metodológicas. Opuntia Brava, 10(4), 71-76.
Quinn, J. B. (1991). El Proceso Estratégico. Conceptos, contextos y casos. New York, Editorial Irwin.
Téllez, L. L., Rogers, G. J., & Hernández, L. O. (2023). Profesionalización docente en los Institutos Prevocacionales de Ciencias Exactas: evaluación y contextualización. Revista Didáctica y Educación, 14(4), 354–378.
Torán, F. (2012). Misión y Visión. Emprendiendo con sentido y rumbo. Colombia. Ediciones Corona Borealis.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2024 Luis Tellez Lazo, José Alberto Rogers Gómez, Oel Hernández Laguna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.