Contribution of curricular strategies to the comprehensive training of the university student from the training components
Keywords:
curriculum, curricular strategies, training componentsAbstract
Curricular strategies are transversal axes of the curriculum that promote the quality of the training of professionals and their high preparation, not only in the specialty they study, but also in other contents that give it a comprehensive culture, from the concurrence of all disciplines. and subjects and their treatment from the integration of the training components. The article aims to argue from the academic, labor, research and extension components the treatment of curricular strategies and their contribution to the comprehensive training of students in higher education. The article shows an analysis of the treatment of curricular strategies in Higher Education in Cuba. For this purpose, a study was carried out on the E Study Plans of the 85 careers attached to the Ministry of Higher Education, as well as their disciplines and subjects. In addition, other documents were taken into account such as indications and circular letters issued by different organizations requesting the inclusion of other curricular strategies in university courses. The relationship between curricular strategies with the strategic sectors and sustainable development objectives and their treatment from the training components is exposed. Theoretical level methods such as analysis-synthesis and theoretical systematization were used, which made it possible to analyze the study of the documents, reach conclusions and prepare the proposal.
References
Aguilera, E., Trujillo, Y., y Portuondo, O. L. (2022). Estrategia curricular Tecnologías de la Información y las Comunicaciones e investigación en la carrera Medicina. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(5), 78–97. Recuperado a partir de https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1486.
Almaguer, A. E., y Tamayo, J. L. (2022). Las estrategias curriculares en la formación del Licenciado en Educación, especialidad Biología. Didáctica y Educación, ISSN 2224-2643, 13(5), 37–55. Recuperado a partir de https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1377
Avila, Y., Espinosa, L., y Andaya, D. (2022). El consumo sostenible en la formación ambiental de los estudiantes de la licenciatura en Educación, especialidad en Biología. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(4), 67–88. Recuperado a partir de https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/137
Gaceta Oficial de la
González, S., Pérez, N. y Tamayo, E. (2021). La implementación de las estrategias curriculares en la formación de profesionales de Ciencias Pedagógicas. [Ponencia]. 10ma Conferencia Científica Internacional 2021, Holguín, Cuba. Recuperado a partir de https://eventos.uho.edu.cu/index.php/ccm/cci10
Horruitiner, P. (2012). La universidad cubana: el modelo de formación. Editorial Universitaria.
Jiménez, L. (2014). La interdisciplinariedad y las estrategias curriculares en la formación humanista del profesional de la educación cubano. Una experiencia en la especialidad Marxismo-Leninismo e Historia. Revista Atenas, 1 (25). 103-117. https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/558
Matos, Y. y Sánchez, J. V. (2016). Procederes metodológicos: vía para implementar las estrategias curriculares. Revista Educación y Sociedad, 14 (1). 52-61. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/149
Milian, Y. y Valdivia, M. A. (2016). Las Estrategias Curriculares en la formación profesional pedagógica del Licenciado en Educación Matemática-Física. Revista Atenas, 3 (35). 80-88. https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/413
Ministerio de Educación Superior. (2016). Planes de Estudio E. Carreras del MES. Félix Varela.
Naciones Unidas (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G. 2681-P/Rev. 3), Santiago. Recuperado a partir de https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d87-4e79-8e7a-ad5279038718/content
Pérez, F., Díaz, J., Hurtado, G., Araña, Y. y Angulo, L. (2021). Estrategias curriculares: su implementación en el primer año de Licenciatura de Enfermería. Revista Medisur, 19(2): http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4717
Rodríguez, M. E. y Carrasco, M. de los Á. (2017). Metodología para la implementación de estrategia curricular de investigación e informática en la carrera de medicina. CCM [Internet]. 2017 Jun [citado 01/04/2019]; 21(2): [aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812017000200010&lng=es
Rodríguez, M. L., y Burgos, M. Y. (2014). El trabajo metodológico con la estrategia curricular de atención al 1 año: un reto desde el enfoque interdisciplinario en la carrera primaria. Revista Pedagógica Maestro y Sociedad, 11 (1), 54-60. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MiS/article/view/1648
Salazar, M., Coloma, O. y Salazar, D. M. (2018). La implementación de la estrategia curricular dominio de la lengua materna desde la construcción textual. Didáctica y Educación, IX (6) 225-242. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/8242
Salgado, R. E., Céspedes, F. J. y Sanchez, N. (2017). Implementación de estrategias curriculares en la formación del profesional en ciencias pedagógicas. ROCA. Revista científico - educacional de la provincia Granma, 13(4), 170- 181. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/275
Sandrino, M., Hernández, N., Madrazo, Y., Valdés, L. y Dopico, D. (2020). Implementación de estrategias curriculares en la asignatura Propedéutica Clínica y Semiología Médica. Revista de Ciencias Médica de Pinar del Rio, 24 (1). http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4151
Valdés, M., Hernández, T., Alfonso, M. y Remedios, J. M. (2017). La concepción e implementación de estrategias curriculares. Un reto a la calidad de la formación inicial. Gaceta Médica Espirituana, 19 (3). http://scielo.php?script=sciarttext&pid=S1608-89212017000300003
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2024 Gadiel Salgado Díaz, Indira Ismaela Salcedo Algarín, Deysi Fraga Cedré
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.