Contribution of curricular strategies to the comprehensive training of the university student from the training components

Authors

  • Gadiel Salgado Díaz Ministerio de Educación Superior
  • Indira Ismaela Salcedo Algarín Ministerio de Educación Superior
  • Deysi Fraga Cedré Ministerio de Educación Superior

Keywords:

curriculum, curricular strategies, training components

Abstract

Curricular strategies are transversal axes of the curriculum that promote the quality of the training of professionals and their high preparation, not only in the specialty they study, but also in other contents that give it a comprehensive culture, from the concurrence of all disciplines. and subjects and their treatment from the integration of the training components. The article aims to argue from the academic, labor, research and extension components the treatment of curricular strategies and their contribution to the comprehensive training of students in higher education. The article shows an analysis of the treatment of curricular strategies in Higher Education in Cuba. For this purpose, a study was carried out on the E Study Plans of the 85 careers attached to the Ministry of Higher Education, as well as their disciplines and subjects. In addition, other documents were taken into account such as indications and circular letters issued by different organizations requesting the inclusion of other curricular strategies in university courses. The relationship between curricular strategies with the strategic sectors and sustainable development objectives and their treatment from the training components is exposed. Theoretical level methods such as analysis-synthesis and theoretical systematization were used, which made it possible to analyze the study of the documents, reach conclusions and prepare the proposal.

Author Biographies

Gadiel Salgado Díaz, Ministerio de Educación Superior

Licenciado en Educación, especialidad Biología. Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Titular. Dirección de Formación del Profesional de Pregrado.

Indira Ismaela Salcedo Algarín, Ministerio de Educación Superior

Licenciado en Educación Especialidad Profesor General Integral de Secundaria Básica. Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Asistente.

Deysi Fraga Cedré, Ministerio de Educación Superior

Licenciado en Educación, especialidad Matemática. Master en Ciencias con mención en ecuaciones diferenciales. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Directora General de Formación de Pregrado.

References

Aguilera, E., Trujillo, Y., y Portuondo, O. L. (2022). Estrategia curricular Tecnologías de la Información y las Comunicaciones e investigación en la carrera Medicina. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(5), 78–97. Recuperado a partir de https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1486.

Almaguer, A. E., y Tamayo, J. L. (2022). Las estrategias curriculares en la formación del Licenciado en Educación, especialidad Biología. Didáctica y Educación, ISSN 2224-2643, 13(5), 37–55. Recuperado a partir de https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1377

Avila, Y., Espinosa, L., y Andaya, D. (2022). El consumo sostenible en la formación ambiental de los estudiantes de la licenciatura en Educación, especialidad en Biología. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(4), 67–88. Recuperado a partir de https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/137

Gaceta Oficial de la

González, S., Pérez, N. y Tamayo, E. (2021). La implementación de las estrategias curriculares en la formación de profesionales de Ciencias Pedagógicas. [Ponencia]. 10ma Conferencia Científica Internacional 2021, Holguín, Cuba. Recuperado a partir de https://eventos.uho.edu.cu/index.php/ccm/cci10

Horruitiner, P. (2012). La universidad cubana: el modelo de formación. Editorial Universitaria.

Jiménez, L. (2014). La interdisciplinariedad y las estrategias curriculares en la formación humanista del profesional de la educación cubano. Una experiencia en la especialidad Marxismo-Leninismo e Historia. Revista Atenas, 1 (25). 103-117. https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/558

Matos, Y. y Sánchez, J. V. (2016). Procederes metodológicos: vía para implementar las estrategias curriculares. Revista Educación y Sociedad, 14 (1). 52-61. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/149

Milian, Y. y Valdivia, M. A. (2016). Las Estrategias Curriculares en la formación profesional pedagógica del Licenciado en Educación Matemática-Física. Revista Atenas, 3 (35). 80-88. https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/413

Ministerio de Educación Superior. (2016). Planes de Estudio E. Carreras del MES. Félix Varela.

Naciones Unidas (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G. 2681-P/Rev. 3), Santiago. Recuperado a partir de https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d87-4e79-8e7a-ad5279038718/content

Pérez, F., Díaz, J., Hurtado, G., Araña, Y. y Angulo, L. (2021). Estrategias curriculares: su implementación en el primer año de Licenciatura de Enfermería. Revista Medisur, 19(2): http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4717

Rodríguez, M. E. y Carrasco, M. de los Á. (2017). Metodología para la implementación de estrategia curricular de investigación e informática en la carrera de medicina. CCM [Internet]. 2017 Jun [citado 01/04/2019]; 21(2): [aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812017000200010&lng=es

Rodríguez, M. L., y Burgos, M. Y. (2014). El trabajo metodológico con la estrategia curricular de atención al 1 año: un reto desde el enfoque interdisciplinario en la carrera primaria. Revista Pedagógica Maestro y Sociedad, 11 (1), 54-60. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MiS/article/view/1648

Salazar, M., Coloma, O. y Salazar, D. M. (2018). La implementación de la estrategia curricular dominio de la lengua materna desde la construcción textual. Didáctica y Educación, IX (6) 225-242. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/8242

Salgado, R. E., Céspedes, F. J. y Sanchez, N. (2017). Implementación de estrategias curriculares en la formación del profesional en ciencias pedagógicas. ROCA. Revista científico - educacional de la provincia Granma, 13(4), 170- 181. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/275

Sandrino, M., Hernández, N., Madrazo, Y., Valdés, L. y Dopico, D. (2020). Implementación de estrategias curriculares en la asignatura Propedéutica Clínica y Semiología Médica. Revista de Ciencias Médica de Pinar del Rio, 24 (1). http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4151

Valdés, M., Hernández, T., Alfonso, M. y Remedios, J. M. (2017). La concepción e implementación de estrategias curriculares. Un reto a la calidad de la formación inicial. Gaceta Médica Espirituana, 19 (3). http://scielo.php?script=sciarttext&pid=S1608-89212017000300003

Published

2024-12-19

How to Cite

Salgado Díaz, G., Salcedo Algarín, I. I. ., & Fraga Cedré, D. . (2024). Contribution of curricular strategies to the comprehensive training of the university student from the training components. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(6), 151–175. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2020

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK