THE TEMPORAL-SPATIAL DIDACTIC RESOURCES IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF HISTORY

Authors

  • Gustavo Josué López Ramírez Universidad Pedagógica “Pepito Tey”. Las Tunas

Keywords:

teaching resources; temporality; spatiality; teaching of History

Abstract

This paper points to basic teaching resources, in the process of teaching and learning of history. The teaching resources are analyzed as a basic link in the realization of temporal-spatial relations. There are listed the national and international authors that have contributed to the study of the temporal-spatial and the major limitations of these considerations. It redefines basic concepts such as temporality and spatiality, with criteria attached to our theoretical conceptions. It raises the methodological requirements necessary to be introduced teaching resources in educational practice. You define the categories of teaching resources for the purpose they have on the contents, just as those offered more teaching resources that can contribute to the integrated approach of the temporal-spatial. In the analysis of teaching resources are available for use didactic criteria that have been validated in educational practice for several courses and in advising the subject History as provincial head of it.

Author Biography

Gustavo Josué López Ramírez , Universidad Pedagógica “Pepito Tey”. Las Tunas

Licenciado en Educación. Profesor de Historia del Departamento de Marxismo-Leninismo e Historia de la Universidad Pedagógica “Pepito Tey”. Las Tunas. Cuba.

References

Álvarez, R.M. (2006). Didáctica de la historia y de las ciencias sociales: Aprender del pasado para ser protagonistas en el presente. Cochabamba. Editorial KIPUS. Álvarez, R.M. y DÍAZ, H. (1978). Metodología de la enseñanza de la Historia. Tomo I y II. La Habana. Editorial Pueblo y Educación. Delgado, E. (2002). El mapa: Importante medio de apoyo para la enseñanza de la historia. En Revista mexicana de investigación educativa. mayo-agosto, vol.7, #15. Díaz, H. (2002): Enseñanza de la historia. Selección de lecturas. Compilación. La Habana. Editorial Pueblo y Educación. Díaz, H. (2007). Objetivos y contenidos de la enseñanza de la historia. Primaria, Secundaria Básica y Nivel Medio Superior. La Habana. Editorial Pueblo y Educación. Gracia, D. (2012). ¿Se puede historiar el presente? En www.monografias.com (Consultado en internet el 15 de agosto de 2012). Hernández, F. y Trepat, C. (2006). Procedimientos en Historia. En http: // www.cch.unam.mx (consultado en Internet 5 de septiembre de 2008). Jevey, A.F. (2007). Concepción didáctica para la formación de nociones y representaciones histórico temporales en los escolares primarios. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Las Tunas. CDIP UCP Pepito Tey. Lolo, O. y Rodríguez, R. (2010). La impronta humana en el tiempo y el espacio, acerca de la enseñanza-aprendizaje de las humanidades. La Habana. Editorial Pueblo y Educación. Lolo, O.; García, M.E.; González, M.C. y otros (2012). Didáctica de las Ciencias Sociales. La Habana. Editorial Pueblo y Educación. López, G. y Rojas, A. (2010). La espacialidad histórica en el contexto de la Educación Preuniversitaria. Málaga. En revista electrónica Cuadernos de Educación y Desarrollo. Diciembre 2010. ISSN (1989-4155). Alojado en http://www.eumed.net/red/ced/22/irrt2.htm. López, G. y Rojas, A. (2011). Concepciones epistemológicas para el abordaje de las relaciones temporales y espaciales en el Preuniversitario. Málaga. En revista electrónica Cuadernos de Educación y Desarrollo. Febrero 2011. ISSN (1989-4155). Alojado en http://www.eumed.net/red/ced/24/irrt2.htm López, G. y Rojas, A. (2011). Relaciones espacio-temporales-tecnología humana, en la enseñanza de la historia para la Educación Preuniversitaria. Málaga. En revista electrónica Cuadernos de Educación y Desarrollo. Febrero 2011. ISSN (1989-4155). Alojado en http://www.eumed.net/red/ced/24/irrt2.htm Macías, M.C. (2003). Espacio y tiempo, dos conceptualizaciones sociales. En http://www.sincronía.mx. (consultado en Internet 22 noviembre 2009). Pla, S. (2011). El presente como tiempo en la Didáctica de la Historia. Ponencia X Congreso de Investigación Educativa, México. Reyes, J.I. (2005). Enseñanza de la Historia en el siglo XXI. En Enseñanza de la Historia (lecturas para los docentes) número 1, marzo (en soporte digital).

Reyes, J.I. y otros (2007). Enseñanza de la Historia para la escuela actual. Curso 26 Congreso Internacional Pedagogía 2007. ISBN 959-18-0206-4. La Habana. Reyes, J.I. y otros (2009) Estrategias de enseñanza y aprendizaje de la Historia en la escuela. Curso 42 Congreso Internacional Pedagogía 2007. ISBN 978-959-18-0450-1. La Habana. Reyes, J.I. y otros (2009). Estrategias de enseñanza y aprendizaje de la historia en la escuela, curso # 42: Pedagogía 2009. Las Tunas. CDIP UCP “Pepito Tey” (En Soporte Digital). Romero, M. (2010). Didáctica desarrolladora de la Historia. La Habana. Editorial Pueblo y Educación. Trepat, C. y Comes, P. (1998). El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales. Barcelona. Editorial Grao.

Published

2013-10-18

How to Cite

López Ramírez , G. J. . (2013). THE TEMPORAL-SPATIAL DIDACTIC RESOURCES IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF HISTORY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(4), 111–124. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/198

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones