METHODOLOGICAL STRATEGY FOR THE AXIOLOGICAL FORMATION ON THE FUTURES PROFESSIONAL

Authors

  • Liván Álvarez Arzuaga Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte. Facultad de Granma. Bayamo. Granma
  • Melquiades Mendoza Pérez Universidad de Granma.
  • Liana Fuentes Seisdedos Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Keywords:

axiological formation; compromised and transcendent performance.

Abstract

The current article evidences a methodological strategy for the axiological formation on the future professionals. It was applied as consequence of some studies carried out on the Physical Culture Faculty. Taking into account the uttered difficulties in the social practice, it was considered a scientific investigation which projected, a methodological strategy directed to form a compromised and transcendent performance on the future professionals. It supports a system of actions focused on students and professors which, together with the methodological activities, favored the formative process in such sense, contributing to achieve an improved formative process, in which the student assumed, in a conscious and compromised form, its individual constructive process.

Author Biographies

Liván Álvarez Arzuaga, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte. Facultad de Granma. Bayamo. Granma

Máster en Ciencias. Profesor Auxiliar. Imparte docencia en la asignatura de Filosofía y Sociedad. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte. Facultad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

Melquiades Mendoza Pérez, Universidad de Granma.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Imparte docencia de postgrado. Centro de Estudios de Educación Superior. Universidad de Granma. Cuba.

Liana Fuentes Seisdedos, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Auxiliar. Imparte docencia de postgrado y pregrado. Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran” Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

References

Addine Fernández, F. (1998). Didáctica y optimización del proceso de enseñanza-aprendizaje. La Habana, Cuba. (en línea). Disponible en: www.eumed.net/.../... [Consulta: 27 sept. 2012].

Fuentes González, H. (2007). Concepción y Teoría Holístico Configuracional: una alternativa epistemológica en la construcción del conocimiento científico. Editorial MEGACENT. Cuba.

Gárciga, Rogelio. (1999). Estrategia de enseñanza aprendizaje. La Habana, Cuba. (en línea). Disponible en: www.ecured.cu/index.php/Estrategia_de_informatización. [Consulta: 19 jul. 2012].

Marimón Carrazana, J y Guelmes Valdés, E. (2005). Aproximación al modelo como resultado científico. CECIP Villa Clara. (en línea). Disponible en: www.multimedgrm.sld.cu/articulos/2009/v13-3-4/13.html [Consulta: 27 sept. 2012].

Mendoza Pérez, M. (2004). Alternativa para la dirección didáctica del proceso de formación del profesional de la educación. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba. Cuba. (p. 11)

Published

2013-10-18

How to Cite

Álvarez Arzuaga, L. ., Mendoza Pérez, M., & Fuentes Seisdedos, L. (2013). METHODOLOGICAL STRATEGY FOR THE AXIOLOGICAL FORMATION ON THE FUTURES PROFESSIONAL. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(4), 21–30. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/192

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Most read articles by the same author(s)