Project-based learning for the training of medical professionals in Molecular Biology.
Keywords:
Learning, Project, Molecular Biology and Medicine.Abstract
Nowadays, the institutions that train health professionals are engaged in improving the methods and styles of teaching and learning from a professional didactic approach, in order to improve the quality of the training of medical students in accordance with the demands and challenges imposed by the health care, teaching and administrative process in the health work entities, so they need their own conception about the way, the path to follow for learning in accordance with the most updated of the world science. This article proposes a methodology of professional learning based on projects for the formation of the professional of the career of Medicine in the subject Molecular Biology, which is based on the integration of the academic component, with the labor and research component. The analysis, synthesis, induction, deduction, document review and systemic methods were used. It is concluded that the project-based professional learning methodology is an approach that currently contributes to improve the training of medical students due to its integrating and interdisciplinary nature.
Downloads
References
Alonso, L A., Cruz, M. A. y Aguilar, V. (2022). La formación profesional de los estudiantes universitarios a través de las aulas invertidas. Revista Mendive 20 (2). 422-436 https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2781
Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Ronquillo, L. E. (2022). Enseñanza – aprendizaje profesional para formar trabajadores competentes. Editorial Libro Mundo, Manta, Ecuador. https://editoriallibromundo.wordpress.com/editorial-libro-mundo/colecciones/educacion-contemporanea/ensenanza-aprendizaje-profesional-para-formar-trabajadores-competentes/
Alonso, L. A.; Larrea, J. J.; Bazurto, J. A.; Vera, E. & Macías, A. (2019). Propuesta metodológica para la formación de competencias profesionales de estudiantes en nivel medio Mecánica Industrial, caso de estudio. Revista Espacios, 40 (29). https://www.revistaespacios.com/a19v40n29/19402916.html
Alonso, L. A., Leyva, P. A. y Mendoza, L. L. (2019). La metodología como resultado científico: alternativa para su diseño en el área de ciencias pedagógicas. Revista Opuntia Brava, 11 (Especial 2), 231-247. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/915
Álvarez Sintes, R. Plan de estudio de medicina: ¿nueva generación? Revista Habanera de Ciencias Médicas. 2017 16(5):680-685. http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/2123
Cañizares Luna, O, Sarasa Munñoz, N. y Morales Molina, X. (2018). Didáctica de las Ciencias Básicas Biomédicas. Un enfoque diferente. — Editorial Ciencias Médicas, La Habana.
Cardellá Rosales LL, Hernández Fernández RA, Ortíz Rodríguez F, Gómez Álvarez AM, Rodríguez Cabrera I. (2019) Programa de la asignatura Biología Molecular. Plan E. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana.
Cervantes, A. B., Cruz, M., Cintero, A. y Escaris, L. (2020). La superación del graduado de medicina en aspectos relacionados con la medicina natural y tradicional. Actualidad y perspectivas. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 8 (2), 220-233. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3262/2009
Chi Maimó, A., Hernández González, Y., & Difour Milanés, J. (2018). Modelo de integración básico-clínica para las ciencias básicas biomédicas. Medimay, 25 (3), 214-222. http://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/1280/1587
Guillén, G. (2017). La formación pediátrica del estudiante de la carrera de Medicina. [Tesis de doctorado, Universidad de Holguín, Cuba]. http://repositorio.uho.edu.cu/jspui/handle/uho/2414
Hernández, Y., Hernández, V.J., Batista, E y Tejeda, E. (2017) ¿Chi cuadrado o Ji cuadrado?. Revista Medicentro Electrón 21 (4) pp. 294-296. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30432017000400001
Milán, D., García, M., Cabrera, C., Hernández, Y., Rodríguez, Y, Miralles, E. (2020). Perspectiva de profesores y estudiantes de Medicina sobre la implementación de las estrategias curriculares. Revista de Educación Médica Superior 34 (3). http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2111
Ministerio de Salud Pública. (2019). Modelo del profesional para la formación de médicos. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana.
Miranda, D., Prieto, R., Tosar, M. A., Sánchez, M. E., Ruisanchez, I. y Tamayo, A. (2019). Referentes teóricos para la preparación pedagógica de los tutores de la carrera de Medicina. Revista de Educación Médica Superior 33 (2). http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1497
Pupo, A., Verdecia, O. y Ramon, J. E. (2020). Metodología para la educación médica de los estudiantes de Medicina durante la rotación por Urología. Formación y Calidad Educativa 8 (2) http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3250
Salas, R. y Salas, A. (2017). Modelo de formación del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas. Editorial: Ecimed. Ciencias Médicas, La Habana, Cuba.
Salas, R. Salas, L. y Salas, A. (2022). Las competencias y la educación médica cubana. Ciudad de La Habana: Editorial Ciencias Médicas, 2022. Disponible en: http://www.bvscuba.sld.cu/libro/las-competencias-y-la-educacion-medica-cubana
Téllez Laso, L. (2005). Modelo didáctico del proyecto como forma de organización de la práctica preprofesional del técnico medio en electricidad. Tesis de doctorado.
Valera, L. y Téllez, L. (2019). El proyecto profesional como forma de organización de la disciplina principal integradora de la carrera Licenciatura en Contabilidad y Finanzas. Revista Opuntia Brava, 8 (11). https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/678
Velázquez, V. A., Alonso, L. A., Leyva, P. A., Velázquez, G. A. y González, R. M. (2021). La formación laboral del residente en Bioestadística para la prevención de la COVID-19. Revista Educación Médica Superior, 35 (Suplemento Especial Covid:e2796).
Verdecia Ramírez, M., Alonso Betancourt, L.A., Mendoza Tauler, L.L., Aguilar Hernández, V. (2022). Estrategia didáctica para la evaluación de competencias laborales en los estudiantes de Medicina. Revista Mendive, 20 (3). 1003-1021. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3009
Villegas, C., Hamui, A. y Vives, T. (2020). Modelo de rol, experiencias y capacidades comunicativas en estudiantes de Medicina. Revista de Educación Médica Superior 34 (2). http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1875
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2024 Silvio Emilio Niño Escofet, Bárbara Lidia Doce Castillo, Yamila Cuenca Arbella
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.