INTERESTS AND COMMUNICATIVE NEEDS INDISPENSABLE CONDITIONS FOR THE STIMULATION OF VOCABULARY IN PRESCHOOL INFANCY

Authors

  • Yanmila Hidalgo Rosabal Universidad de Ciencias Pedagógicas de Granma. Manzanillo
  • Carmen Eulalia Quesada Ramírez Universidad de Ciencias Pededagógicas de Granma. Manzanillo
  • Alexis Benancio Álvarez Cortés Universidad de Ciencias Pededagógicas de Granma. Manzanillo

Keywords:

interests, communicative needs, vocabulary

Abstract

The identification of interests and communicative needs constitutes an important premise to make the dynamics of the educational process of communication in babyhood perfect and it constitutes the central axis of this article looking out on offering theoretic practical considerations referred to its influence, in the stimulation of vocabulary in preschool infancy like indispensable component for the development of communicative activity.

Author Biographies

Yanmila Hidalgo Rosabal, Universidad de Ciencias Pedagógicas de Granma. Manzanillo

Profesora de la Carrera Licenciatura en Educación Preescolar. Profesor Auxiliar

Carmen Eulalia Quesada Ramírez, Universidad de Ciencias Pededagógicas de Granma. Manzanillo

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Decana de la Facultad de Educación Infantil. Profesor Titular

Alexis Benancio Álvarez Cortés, Universidad de Ciencias Pededagógicas de Granma. Manzanillo

Doctor en Ciencias Filológicas. Director del Centro de Estudios de Educación de Granma

References

Abascal, Ruiz., A. (1987) Literatura infantil. Editorial Pueblo y Educación, La Habana. Acosta Padrón. R y Alfonso Hernández J. (s/a) Didáctica interactiva. Monografía. Arés Muzio, Patricia. (1998) Familia, ética y valores en la realidad cubana actual. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

Azcoaga J.E. (2003) Del lenguaje al pensamiento verbal. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana. Báez García Mireya. (2006) Hacia una comunicación eficaz. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana. Betancourt Torres y otros. (2003) La comunicación educativa en la atención con niños con necesidades educativas especiales. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana. Brumé, G. M. (1983) La lengua materna en el Círculo Infantil. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Castro, P. L. (1996) Cómo la familia cumple su función educativa. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Colectivo de Autores. (1992) Entorno al Programa de Educación Preescolar, La Habana. Editorial Pueblo y Educación. Colectivo de Autores. (2001) La enseñanza de la lengua materna en la escuela primaria Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana. Colectivo de Autores. (2004) Lecturas para Educadores. I, II, III, IV,V,VI. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana. Colectivo de Autores. (1998) Programa educación preescolar. Cuarto ciclo. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana. Colectivo de Autores. (1998) Programa educación preescolar. Tercer ciclo. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana. Colectivo de Autores. (1995) Psicología para Educadores. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana. Colectivo de Autores. (1998) Compilación de modelos curriculares en la educación inicial y preescolar (México, Ecuador, Colombia, Venezuela, Costa Rica, Rusia, España, Francia, Brasil y otros). La Habana. CELEP, 1998. Davidov. V (1988) La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Editorial Progreso. Moscú. Domínguez Pino, Martha. Franklin Martínez Mendoza. (2001) Principales Modelos Pedagógicos de la Educación Preescolar. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana. Enciclopedia de los padres. (1998) Ed. Grijalbo, Barcelona. Esteva, B. Mercedes. (2001) El juego en la edad preescolar. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Fernández González A.M y otros. (2002) Comunicación Educativa. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana. Figueredo, E. (1982) Psicología del lenguaje. Editorial Pueblo y educación, La Habana. Figueroa, Esteva M. (1982) Problemas de teoría del lenguaje. Editorial Ciencias sociales, La Habana. Figueroa, Esteva M. (1983) La Dimensión Lingüística del hombre. Editorial de Ciencias Sociales. La Habana. González, Rey, F. (1995) Comunicación, personalidad y desarrollo. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

Ibarra Mustelier, L. M. (1999) Una mirada a la orientación desde el enfoque histórico-cultural. En Revista Cubana de Psicología. Vol. 16, No. 3.

Legaspi, de A. Pedagogía Preescolar. (1997) Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana. Lenguaje Infantil. Psicopedagogía Taine. Htm / rincón del vago. com / Lenguaje Infantil. Psicopedagogía.htm. López Hurtado J. (2001) Un nuevo concepto de la Educación Infantil. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana. Luria, A.R. (1982) El papel del lenguaje en el desarrollo de la conducta. Editorial Pueblo y Educación, La Habana. Mañalich, R. (1999) Taller de la palabra. Editorial Pueblo y educación, La Habana, Matos Hernández, L y otros. (1987) Lexicología y Semántica Españolas. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana. 1987 Matos Hernández, L y otros. (2004). Lenguaje Oral. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana. Ojalvo Mitrany, Victoria. (1999) Comunicación Educativa. Ciudad de la Habana. CEPES. Petrovky, A. (1978) Psicología pedagógica de las edades. Editorial Progreso. Moscú. Petrovki A. V. (1978) Psicología Pedagógica. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana. Rodríguez Mondeja M. Hiraida. (1994) La adquisición del lenguaje. Metodologías I. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad Habana. Rodríguez Mondeja M. Hiraida. (1998) La adquisición del lenguaje. Metodologías. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad Habana. Rodríguez Mondeja, Hiraida y López Lemus, Virgilio (1998) Contribución al estudio de la Literatura para Preescolares. Editorial Gente Nueva. Ciudad Habana. Roméu Escobar A. (2007) El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana. Roméu Escobar A. (2007) Teoría y Práctica. Editorial Pueblo y Educación .Ciudad de la Habana. Rosental, M. (1973) Diccionario Filosófico. Editorial Política. Ciudad de La Habana, 1973. Sales Garrido L. (2007) Comprensión, Análisis y Construcción de textos. Ciudad de La Habana. Ciudad de la Habana. Saussure de F. (1973) Curso de Lingüística General del hombre. Editorial de Ciencias Sociales. La Habana. Vigotsky. L.V. (1982) Pensamiento y Lenguaje. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana.

Published

2013-07-27

How to Cite

Hidalgo Rosabal, . Y. ., Quesada Ramírez, C. E., & Álvarez Cortés, A. B. (2013). INTERESTS AND COMMUNICATIVE NEEDS INDISPENSABLE CONDITIONS FOR THE STIMULATION OF VOCABULARY IN PRESCHOOL INFANCY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(3), 123–134. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/187

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Most read articles by the same author(s)