Teacher professionalization in Prevocational Institutes of Exact Sciences: evaluation and contextualization

Authors

  • Luis Tellez Universidad de Las Tunas https://orcid.org/0000-0001-6712-8269
  • José Alberto Rogers Gómez Universidad de Las Tunas
  • Oel Hernández Laguna Instituto Prevocacional de Ciencias Exactas "Luis Urquiza Jorge"

Keywords:

teacher professionalization, continuous training, evaluation, contextualization

Abstract

The changes that occur in society generate permanent needs for updating in teaching groups and in training contexts, which is why it is a challenge for education to address the dynamics with which teaching and learning are taught and learned in the face of evolution and transfer. of educational technologies, with a great diversity of areas and social demands. In this sense, the MINED and the country's leadership identified attention to the Prevocational Institutes of Exact Sciences (IPVCE) as a priority, which allowed us to delve deeper into the problem of the contextualization of teaching professionalization according to the characteristics of the IPVCE. The objective was to evaluate the potential and limitations for the professionalization of teachers in this type of educational institution. The theoretical systematization method, interview, survey, scientific observation, study of the products of pedagogical activity, as well as Pearson correlation and data triangulation were used. The operationalization of the variable is presented: contextualization of teaching professionalization, its dimensions and indicators for its evaluation during the continuous training of the professional. As a result of the measurement and statistical processing, the results are revealed in those sampled (teachers, students and managers), it was possible to verify that the IPVCE is conceived as a general pre-university course, neglecting the particular characteristics and its mission; The preparation of the faculty stands out, however, a systematic update is necessary in the use of contemporary educational technologies and attention to talent with all students.

Author Biographies

José Alberto Rogers Gómez, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Informática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas, Cuba.

Oel Hernández Laguna, Instituto Prevocacional de Ciencias Exactas "Luis Urquiza Jorge"

Licenciado en Educación, especialidad Geografía. Máster en Ciencias de la Educación. Instituto Prevocacional de Ciencias Exactas Luis Urquiza Jorge, Cuba

References

Addine, F., Recarey, S., Fuxá, M. y Fernández, S. (2020). Didáctica: Teoría y Práctica. Pueblo y Educación.

Añorga, J. A. (2014). La Educación Avanzada y el mejoramiento profesional y humano. Revista Varona, (58), 19-31.

Asún, R. A., Rdz-Navarro, K., & Alvarado, J. M. (2016). Developing multidimensional Likert scales using item factor analysis: The case of four-point items. Sociological Methods and Research, 45(1), 109-133.

Bollen, K.A. & Barb, K.H. (1981). Pearson's r and coarsely categorized measures. American Sociological Review, 46(2), 232-239.

Cáceres, M., Díaz, L., León, C. M., Cruz, R., López, G., Iglesias, C., y Chaviano, O. (2003). La formación pedagógica de los profesores universitarios. Una propuesta en el proceso de profesionalización del docente. Revista iberoamericana de educación, 33(1), 1-15.

Chacón, N. L. (2014). El enfoque ético, axiológico y humanista aplicado a la educación. Varona, (59), 14-22.

Coronado, J. (2007). Escalas de medición. Paradigmas, 2(2), 104-125.

De la Rosa, A. S., Ramírez, C. G., y Salazar, R. M. (2017). Profesionalización pedagógica de los profesores de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa. 4(3), 25-42.

Faljoni, A. y Wartha, J. (2005). El concepto de contextualización presente en los libros de texto de química brasileños. Revista Educación química, 16(4e), 151-158.

Gamboa Graus, M. E. (2022). Escalas de medición estadística. Didasc@lia: Didáctica Y educación, 13(1), 341–366.

Gamboa Graus, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).

Gamboa Graus, M.E. (2020). Escala estadística y software para evaluar coherencia didáctica en procesos de enseñanza-aprendizaje de Matemáticas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(1), 140-165.

Hernández, A. L. (2017). Políticas institucionales en la profesionalización docente para la innovación pedagógica de Educación Superior en El Salvador. Anuario de Investigación, 6. https://diyps.catolica.edu.sv/wp-content/uploads/2017/09/3politicasAN17.pdf

Ibarra, M.A. (2022). La profesionalización docente: hacia un liderazgo escolar efectivo. Revista Formación Estratégica, 6(02), 145-160.

Leyva Figueredo, A., Mendoza Tauler, L. y Martínez Cuba, O. (2018). La orientación profesional: retos en la práctica educativa. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 9(2), 219–230.

Ortiz, E. y Mariño, M.Á. (2005). La profesionalización del docente universitario a través de la investigación didáctica desde un enfoque interdisciplinar con la Psicología. Revista Iberoamericana de Educación Universidad de Holguín. https://rieoei.org/historico/deloslectores/888Ortiz.PDF

Pérez, R.L., Gamboa, M.E. y Barly, L. (2020). Competencia de Dirección en Educación en el Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas de Las Tunas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(1), 104-125.

Rojas, C.A. (2017). La profesionalización del docente universitario: un reto actual. Revista Mendive, 15 (4), 98-110.

Sánchez, R., y Echeverry, J. (2004). Validación de escalas de medición en salud. Revista de Salud pública, 6, 302-318.

Solís, V. M. (2014). ¿Por qué algunos aún prohíben utilizar estadística paramétrica para analizar datos ordinales? Enseñanza e Investigación en Psicología, 19(2).

Tenti, F. (2018). Algunas tendencias en el desarrollo del oficio docente. Pedagogía, formación e innovación, 16. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/49207/9789587813470.pdf?sequ#page=16

Trujillo, Y., Avila, Y de la C. y Cortina, V. M. (2019). Los medios de trabajo y la profesionalización del docente en formación de la especialidad Educación Laboral. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10 (4), 507-522.

Vaillant, D. y Marcelo, C. (2021). Formación inicial del profesorado: modelo actual y llaves para el cambio. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 55-69.

Published

2023-10-24

How to Cite

Tellez, L., Rogers Gómez, J. A., & Hernández Laguna, O. (2023). Teacher professionalization in Prevocational Institutes of Exact Sciences: evaluation and contextualization. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(4), 354–378. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1846

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK