Teacher professionalization in Prevocational Institutes of Exact Sciences: evaluation and contextualization
Keywords:
teacher professionalization, continuous training, evaluation, contextualizationAbstract
The changes that occur in society generate permanent needs for updating in teaching groups and in training contexts, which is why it is a challenge for education to address the dynamics with which teaching and learning are taught and learned in the face of evolution and transfer. of educational technologies, with a great diversity of areas and social demands. In this sense, the MINED and the country's leadership identified attention to the Prevocational Institutes of Exact Sciences (IPVCE) as a priority, which allowed us to delve deeper into the problem of the contextualization of teaching professionalization according to the characteristics of the IPVCE. The objective was to evaluate the potential and limitations for the professionalization of teachers in this type of educational institution. The theoretical systematization method, interview, survey, scientific observation, study of the products of pedagogical activity, as well as Pearson correlation and data triangulation were used. The operationalization of the variable is presented: contextualization of teaching professionalization, its dimensions and indicators for its evaluation during the continuous training of the professional. As a result of the measurement and statistical processing, the results are revealed in those sampled (teachers, students and managers), it was possible to verify that the IPVCE is conceived as a general pre-university course, neglecting the particular characteristics and its mission; The preparation of the faculty stands out, however, a systematic update is necessary in the use of contemporary educational technologies and attention to talent with all students.
References
Addine, F., Recarey, S., Fuxá, M. y Fernández, S. (2020). Didáctica: Teoría y Práctica. Pueblo y Educación.
Añorga, J. A. (2014). La Educación Avanzada y el mejoramiento profesional y humano. Revista Varona, (58), 19-31.
Asún, R. A., Rdz-Navarro, K., & Alvarado, J. M. (2016). Developing multidimensional Likert scales using item factor analysis: The case of four-point items. Sociological Methods and Research, 45(1), 109-133.
Bollen, K.A. & Barb, K.H. (1981). Pearson's r and coarsely categorized measures. American Sociological Review, 46(2), 232-239.
Cáceres, M., Díaz, L., León, C. M., Cruz, R., López, G., Iglesias, C., y Chaviano, O. (2003). La formación pedagógica de los profesores universitarios. Una propuesta en el proceso de profesionalización del docente. Revista iberoamericana de educación, 33(1), 1-15.
Chacón, N. L. (2014). El enfoque ético, axiológico y humanista aplicado a la educación. Varona, (59), 14-22.
Coronado, J. (2007). Escalas de medición. Paradigmas, 2(2), 104-125.
De la Rosa, A. S., Ramírez, C. G., y Salazar, R. M. (2017). Profesionalización pedagógica de los profesores de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa. 4(3), 25-42.
Faljoni, A. y Wartha, J. (2005). El concepto de contextualización presente en los libros de texto de química brasileños. Revista Educación química, 16(4e), 151-158.
Gamboa Graus, M. E. (2022). Escalas de medición estadística. Didasc@lia: Didáctica Y educación, 13(1), 341–366.
Gamboa Graus, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).
Gamboa Graus, M.E. (2020). Escala estadística y software para evaluar coherencia didáctica en procesos de enseñanza-aprendizaje de Matemáticas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(1), 140-165.
Hernández, A. L. (2017). Políticas institucionales en la profesionalización docente para la innovación pedagógica de Educación Superior en El Salvador. Anuario de Investigación, 6. https://diyps.catolica.edu.sv/wp-content/uploads/2017/09/3politicasAN17.pdf
Ibarra, M.A. (2022). La profesionalización docente: hacia un liderazgo escolar efectivo. Revista Formación Estratégica, 6(02), 145-160.
Leyva Figueredo, A., Mendoza Tauler, L. y Martínez Cuba, O. (2018). La orientación profesional: retos en la práctica educativa. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 9(2), 219–230.
Ortiz, E. y Mariño, M.Á. (2005). La profesionalización del docente universitario a través de la investigación didáctica desde un enfoque interdisciplinar con la Psicología. Revista Iberoamericana de Educación Universidad de Holguín. https://rieoei.org/historico/deloslectores/888Ortiz.PDF
Pérez, R.L., Gamboa, M.E. y Barly, L. (2020). Competencia de Dirección en Educación en el Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas de Las Tunas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(1), 104-125.
Rojas, C.A. (2017). La profesionalización del docente universitario: un reto actual. Revista Mendive, 15 (4), 98-110.
Sánchez, R., y Echeverry, J. (2004). Validación de escalas de medición en salud. Revista de Salud pública, 6, 302-318.
Solís, V. M. (2014). ¿Por qué algunos aún prohíben utilizar estadística paramétrica para analizar datos ordinales? Enseñanza e Investigación en Psicología, 19(2).
Tenti, F. (2018). Algunas tendencias en el desarrollo del oficio docente. Pedagogía, formación e innovación, 16. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/49207/9789587813470.pdf?sequ#page=16
Trujillo, Y., Avila, Y de la C. y Cortina, V. M. (2019). Los medios de trabajo y la profesionalización del docente en formación de la especialidad Educación Laboral. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10 (4), 507-522.
Vaillant, D. y Marcelo, C. (2021). Formación inicial del profesorado: modelo actual y llaves para el cambio. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 55-69.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Luis Tellez, José Rogers, Oel Hérnandez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.