Assessment of Mathematics learning based on metacognitive reflection in Senior High School

Authors

  • Felix Roselia Estrada Urbina Preparatoria No. 32 de la Universidad Autónoma de Guerrero
  • Michel Enrique Gamboa Graus Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Keywords:

Mathematics, didactic strategies, evaluation, metacognitive reflection

Abstract

The scientific novelty of investigating the evaluation of learning in Mathematics III based on metacognitive reflection in senior high school lies in the need to improve evaluative practices in the educational field, especially in the area of mathematics. This novelty is based on the recognition that the evaluation of learning is a key tool for improving educational quality, and that metacognitive reflection can help students better understand their own learning processes and, therefore, improve their performance in the subject. Additionally, there is currently greater awareness of the importance of metacognition in learning mathematics and its relationship to improving academic performance. Therefore, research in this field has the potential to contribute significantly to the development of effective teaching and evaluation strategies and practices in mathematics in upper secondary education. This article, an international inter-institutional collaboration, projects the doctoral research of the principal author, advised by the co-author. The population consists of all students of Preparatory School No. 32 of the UAGro in Iguala de la Independencia, Guerrero, who are taking Mathematics III. The sample is intentionally selected from the groups with which the researcher works. Furthermore, it was possible to verify that research in this topic can contribute to improving the evaluation process of learning in Mathematics III in the institution.

Author Biographies

Felix Roselia Estrada Urbina, Preparatoria No. 32 de la Universidad Autónoma de Guerrero

Ingeniera en Agroecología y Máster en Ciencias de la Educación.

Michel Enrique Gamboa Graus, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidades Matemática-Computación y Lenguas Extranjeras (Inglés). Doctor en Ciencias Pedagógicas.

References

Ali, M. A., & Amiruddin, M. (2020). Metacognitive reflection and academic achievement: A systematic review of research. Active Learning in Higher Education, 21(3), 353-367.

Bautista, A., Díaz, L. y Guevara, J. (2021). Evaluación formativa y estrategias metacognitivas en la enseñanza de la matemática. Educación y Ciencia, (25), 79-90.

Cai, J., Moyer-Packenham, P., & Fan, H. (2017). Metacognitive reflection in mathematics problem solving: implications for teacher education. Journal of Mathematics Teacher Education, 20(1), 77-98.

Cárdenas-Rodríguez, N., León-Mantero, C. y Reyes-Castillo, P. (2021). La reflexión metacognitiva en el aprendizaje de las matemáticas: una revisión teórica. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 51(1), 1-21.

Espinoza, F. y Téllez, A. (2019). La reflexión metacognitiva como estrategia de enseñanza y evaluación en el aprendizaje de las matemáticas. Revista de Investigación Académica, 57.

Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry. American psychologist, 34(10), 906-911.

Flores-Martínez, A. y Landa-Juárez, H. (2020). Metacognición y aprendizaje de las matemáticas en la educación media superior. Investigación en Educación Médica, 9(37), 187-192.

Gamboa Graus, M. E. (2019). La zona de desarrollo próximo como base de la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(4), 33–50.

Gamboa Graus, M. E. (2020). Escala estadística y software para evaluar coherencia didáctica en procesos de enseñanza-aprendizaje de Matemáticas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(1), 140-165.

Gamboa Graus, M. E. (2022). La enseñanza de las matemáticas y el desarrollo del pensamiento en la Educación Básica. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 4(1).

Gamboa Graus, M. E. (2023). Mejorando la Coherencia Didáctica. Editorial Académica Española.

Gamboa Graus, M. E. y Borrero Springer, R. Y. (2020). Recursos estadísticos para investigar sobre coherencia didáctica. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(2).

Gamboa Graus, M. E. y Borrero Springer, R. Y. (2023). Planificación didáctica basada en la contextualización. Editorial Académica Española.

Huang, R., & Yang, Y. (2020). The effects of metacognitive reflection on mathematical learning outcomes: a systematic review. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 51(1), 54-69.

Salazar-Campillo, P. y Álvarez-Salazar, M. (2021). Metacognición en matemáticas: análisis de su relación con el rendimiento académico. Revista de Investigación Académica, 57, 1-12.

Sánchez, Y. y Sánchez, J. (2019). La metacognición y su impacto en la enseñanza de la matemática. Revista Científica I+D Tecnológico, 1(1), 48-57.

Schraw, G., & Dennison, R. S. (1994). Assessing metacognitive awareness. Contemporary Educational Psychology, 19(4), 460-475.

Silva, J. L., Gamboa, M. E. y Domínguez, A. (2019). Actividades de evaluación sistemática para la enseñanza de la Matemática en la secundaria básica. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(1).

Stiggins, R. J. (1994). Student-centered classroom assessment (2nd ed.). Merrill.

Published

2023-07-19

How to Cite

Estrada Urbina, F. R. ., & Gamboa Graus, M. E. . (2023). Assessment of Mathematics learning based on metacognitive reflection in Senior High School. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(3), 259–276. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1718

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 > >>