The integration of contents in the teaching learning process of Speech Therapy
Keywords:
integration, contents, teaching and learning processAbstract
Designing the teaching-learning process that favors the integration of contents is essential, since the pedagogical practice demands a future education professional who has the knowledge and skills that will result in competent modes of action to solve the problems inherent to the object of his profession. In order to contribute to the solution of the problem, the following objective is formulated: design of integrative teaching tasks, as a didactic resource, which allows the integration of contents of the psychological, didactic and speech therapy sciences in the teaching-learning process of students of the Speech Therapy career. The integrative teaching tasks favored the integration of knowledge and provided this student with professional pedagogical skills to face his future professional activity in better conditions.
References
Alarcón, R. (2015). La Ciencia de la Educación en una Universidad integrada e Innovadora. En R. Alarcón (Presidencia), Congreso Pedagogía 2015. Conferencia inaugural llevada a cabo en el XIV Congreso Internacional de Pedagogía, La Habana, Cuba. http://www.uh.cu/Conferencia-del-Dr-Rodolfo-Alarcon-Ortiz-Ministro-de-Educacion-Superior-de-Cuba-en-el-Congreso-Pedag
Blanco, A. (2003). Filosofía dela educación, seleccióndelecturas. Pueblo y Educación.
Blanco, A. (2001). Introducción a la Sociología de la Eucación. Pueblo y Educación.
Constitución de la República de Cuba. (2019). Publicación oficial del Ministerio de Justicia. La Habana.
Labarrere, G. y Valdivia, G. E. (2009). Pedagogía. Pueblo y Educación.
Gamboa, M.E. (2019). La Zona de Desarrollo Próximo como base de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(4), 30-50.
Gamboa, M.E., Carmenates, O.A. y Amat, M. (2010). El legado de Vigotsky en la profesión educativa. Opuntia Brava, 2(2).
Gamboa, M.E. y Carmenates, O.A. (2011). Influencia del pensamiento vigotskiano en el nivel micro del diseño curricular. Opuntia Brava, 3(1).
Guillén, E., Ramírez C. y Guillén, A. (2020). La Tarea docente integradora en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Física. Did@scalia: didáctica y educación, 11(2), 106-116.
Martínez Rubio, B. N. (2004). La formación de saberes interdisciplinarios en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Preescolar [Tesis doctoral inédita Centro de estudio para la Educación Superior Manuel F. Gran]. Universidad de Oriente. Cuba.
Ministerio de Educación Superior (2015). Modelo del profesional. Carrera Licenciatura en Educación Logopedia.
Montero, E., Almenares, D. y Martínez, M. (2017). La integración de contenidos en la formación permanente de los recién graduados en las Ciencias Pedagógicas. Olimpia, 46.
Partido Comunista de Cuba (2016). Actualización de los Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. Congreso del Partido en abril de 2016.
Zporozhet, A. V. (1985). Obras Completas de Vigotski .(Tomo 5). Pueblo y Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Niubys Alvarez Rodriguez, Blanca Nieves Rivas Almaguer, Isabel Pérez Amores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.