The integration of contents in the teaching learning process of Speech Therapy

Authors

  • Niubys Alvarez Rodriguez Universidad de Las Tunas
  • Blanca Nieves Rivas Almaguer Universidad de Las Tunas
  • Isabel Pérez Amores Universidad de Las Tunas

Keywords:

integration, contents, teaching and learning process

Abstract

Designing the teaching-learning process that favors the integration of contents is essential, since the pedagogical practice demands a future education professional who has the knowledge and skills that will result in competent modes of action to solve the problems inherent to the object of his profession. In order to contribute to the solution of the problem, the following objective is formulated: design of integrative teaching tasks, as a didactic resource, which allows the integration of contents of the psychological, didactic and speech therapy sciences in the teaching-learning process of students of the Speech Therapy career. The integrative teaching tasks favored the integration of knowledge and provided this student with professional pedagogical skills to face his future professional activity in better conditions.

Author Biographies

Niubys Alvarez Rodriguez, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Logopedia. Profesora asistente del Departamento de Educación Especial

Blanca Nieves Rivas Almaguer, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación Especial. Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular de la disciplina Formación Pedagógica General del departamento de Educación Especial

Isabel Pérez Amores, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación Primaria. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora asistente del Departamento de Educación Especial.

References

Alarcón, R. (2015). La Ciencia de la Educación en una Universidad integrada e Innovadora. En R. Alarcón (Presidencia), Congreso Pedagogía 2015. Conferencia inaugural llevada a cabo en el XIV Congreso Internacional de Pedagogía, La Habana, Cuba. http://www.uh.cu/Conferencia-del-Dr-Rodolfo-Alarcon-Ortiz-Ministro-de-Educacion-Superior-de-Cuba-en-el-Congreso-Pedag

Blanco, A. (2003). Filosofía dela educación, seleccióndelecturas. Pueblo y Educación.

Blanco, A. (2001). Introducción a la Sociología de la Eucación. Pueblo y Educación.

Constitución de la República de Cuba. (2019). Publicación oficial del Ministerio de Justicia. La Habana.

Labarrere, G. y Valdivia, G. E. (2009). Pedagogía. Pueblo y Educación.

Gamboa, M.E. (2019). La Zona de Desarrollo Próximo como base de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(4), 30-50.

Gamboa, M.E., Carmenates, O.A. y Amat, M. (2010). El legado de Vigotsky en la profesión educativa. Opuntia Brava, 2(2).

Gamboa, M.E. y Carmenates, O.A. (2011). Influencia del pensamiento vigotskiano en el nivel micro del diseño curricular. Opuntia Brava, 3(1).

Guillén, E., Ramírez C. y Guillén, A. (2020). La Tarea docente integradora en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Física. Did@scalia: didáctica y educación, 11(2), 106-116.

Martínez Rubio, B. N. (2004). La formación de saberes interdisciplinarios en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Preescolar [Tesis doctoral inédita Centro de estudio para la Educación Superior Manuel F. Gran]. Universidad de Oriente. Cuba.

Ministerio de Educación Superior (2015). Modelo del profesional. Carrera Licenciatura en Educación Logopedia.

Montero, E., Almenares, D. y Martínez, M. (2017). La integración de contenidos en la formación permanente de los recién graduados en las Ciencias Pedagógicas. Olimpia, 46.

Partido Comunista de Cuba (2016). Actualización de los Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. Congreso del Partido en abril de 2016.

Zporozhet, A. V. (1985). Obras Completas de Vigotski .(Tomo 5). Pueblo y Educación.

Published

2022-12-16

How to Cite

Alvarez Rodriguez, N., Rivas Almaguer, B. N. ., & Pérez Amores, I. . (2022). The integration of contents in the teaching learning process of Speech Therapy. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(6), 217–233. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1559

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK