The use of didactic guides in the subject Chemistry II for in Agroindustrial Processes
Keywords:
didactic guides, Chemistry, engineering, agro-industrial processesAbstract
The teaching-learning process of the Chemistry II subject in the Agroindustrial Process Engineering career presents a high degree of difficulty, so preparing students who are in the second year is a complex task due to the limited number of hours of face-to-face classes, the insufficiencies in laboratories and the impossibility of having printed textbooks contextualized to this subject, this brings with it limitations in student learning. In order to solve these difficulties, didactic guides were prepared on topics I (Organic Compounds of Agroindustrial Interest), II (Biomolecules) and III (Cellular Metabolism). A descriptive research with a qualitative-quantitative approach was carried out at the Faculty of Agricultural Sciences of the University of Ciego de Ávila "Maximo Gómez Baez", during three academic years 2019-2021. Theoretical methods such as analytical-synthetic, inductive-deductive, systemic-structural-functional were used; and within the empirical ones, the documentary review, a survey of students and an interview with teachers stand out. The use of the didactic guides in the Chemical II subject of the Agroindustrial Process Engineering career was valued as very adequate by both the teachers and the students. In general, the latter showed a high degree of satisfaction. The final report of the Chemistry II subject showed satisfactory results in total promotion (100%) compared to the results achieved in the last two school years.
Keywords: didactic guides, teaching-learning process Chemistry II, engineering in agro-industrial processes.
References
Almoguea, M., Hernández, M., y Terrero, W. (2018). El método de enseñanza trabajo independiente en la disciplina Zootecnia General. Revista Conrado, 14(65), 374-380. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
Boza, E. (2018). Guía de estudio de Topografía para el curso por encuentro. [Trabajo de Diploma Ingeniería Civil], Universidad Central “Martha Abreu”. Las Villas.
Casadevall, R. E. e Infante, I. (2016). Las guías de estudio de las asignaturas: Material metodológico para su elaboración en la Universalización de la Educación Superior Cubana. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 4(1), 1-16.
Coello, E. C. (2018). Concepción didáctica del proceso de enseñanza-aprendizaje del Álgebra Lineal. Estrategia para su implementación en la carrera de Ingeniería Agroindustrial de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo-Ecuador. [Tesis de Doctorado], Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca.
García, A., Jiménez, T. y de la Cruz, R. (2019). El proceso de dirección del trabajo independiente en el encuentro semipresencial. Márgenes, 7(1), 1-15. http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/margenes/issue/view/821
Garriga, N. E., Salaert, I., García, J., Mestre, V. A., Naipe, M. C. y Alfonso, J. C. (2019). Guías en función del trabajo independiente para estudiantes de las Ciencias Médicas. Revista Médica Electrónica, 41(5), 1205-1216. http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3151/4559
Horruitiner, P. (2006). La Universidad Cubana: el modelo de formación. Editorial Félix Varela.
Manso, A., Rodríguez, M., Paz, O., Jaime, L., Moya, C. y Mena, E. (2019). Guías didácticas: experiencias de su empleo en la asignatura Introducción a la Medicina General Integral. Edumecentro, 11(1), 121-131. http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v11n1/2077-2874-edu-11-01-121.pdf
Marín, L., Suárez, J., López, Y. y Pelegrín, A. (2018). La clase encuentro en la educación superior: algunas consideraciones teóricas-metodológicas. Rehuso, 3(3), 88-100. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1505
Martínez, G., Zardón, O. y Rodríguez, L. (2022). Aprendizaje basado en problemas para la enseñanza de la Química II en Ingeniería en Procesos Agroindustriales. Didasc@lia: didáctica y educación, 13(3), 163-177.
Ministerio de Educación Superior. (2016). Plan de Estudios E. Carrera: Ingeniería en Procesos Agroindustriales. La Habana.
Murcia, A. (2016). Diseño de guías didácticas para la enseñanza aprendizaje de la Morfología Humana en estudiantes de citohistotecnologia primer semestre Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud –FUCS. [Trabajo de Especialidad], Bogotá, Colombia Docencia Universitaria.
Pérez, L. M., Barrios, M., Milián, M., González, D., Torres, Y., y López. D. (2020). Guías didácticas para un aprendizaje desarrollador en la asignatura Ontogenia y Sistema Osteomioarticular. [Ponencia]. Primer Congreso Virtual Ciencias Básicas Biomédicas. Manzanillo. Granma.
Pino, R., y Urías, G. (2020). Guías didácticas en el proceso enseñanza-aprendizaje: ¿Nueva estrategia? Revista Scientific, 5(18), 371-392. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.20.371-392
Resolución Ministerial No 2/18. (2018). Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico en la Educación Superior. La Habana. Cuba.
Yera, A., Espinosa, E. y Martínez, G. (2021). Guías para el estudio de la química orgánica desde su vínculo con la vida. Didasc@lia: didáctica y educación. 12(5), 129-148.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Gerardo Martinez Jimenez, Rodolfo Luis Reyes Baños, Leyanis Rodríguez Betancourt
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.