Curricular strategy Information and Communication Technologies and research in the medical career

Authors

  • Eleanne Aguilera Pupo Facultad de Ciencias Médicas de La Habana, Enrique Cabrera
  • Yanet Trujillo Baldoquín Facultad de Ciencias Médicas de La Habana, Enrique Cabrera
  • Olga Lourdes Portuondo Hitchman Facultad de Ciencias Médicas de La Habana, Enrique Cabrera

Keywords:

medical research, ICTs, curricular strategy

Abstract

In the Medicine career the training of investigative skills is essential, which are enhanced with the use of ICTs. In this sense, curricular strategies ensure the achievement of career objectives that due to their scope, must be assumed by all disciplines or by a group of them, which is not always achieved optimally. For this reason, the research problem in the management of the methodological teaching and scientific work of the Enrique Cabrera Faculty of Medical Sciences is identified and, in correspondence with this, the objective is: to propose a methodological alternative for the use of the curricular strategy of ICTs and Medical Research in the institution. The proposal is part of a project for quality management in this field, and the methodology used is eminently qualitative. A diagnostic study was carried out in the first quarter of 2022, as well as interviews with main professors of disciplines, subjects and heads of years. Preliminary results are presented that favor the design, implementation and evaluation of the strategy and with it, its validation in the training process during the current year.

Author Biographies

Eleanne Aguilera Pupo, Facultad de Ciencias Médicas de La Habana, Enrique Cabrera

Master en Ciencias de la Educación. Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular, Jefe de Departamento de Informática Médica. 

Yanet Trujillo Baldoquín, Facultad de Ciencias Médicas de La Habana, Enrique Cabrera

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular, Profesora Principal de la asignatura Metodología de la Investigación.

Olga Lourdes Portuondo Hitchman, Facultad de Ciencias Médicas de La Habana, Enrique Cabrera

Master en Enfermedades Infecciosas y Reemergentes, Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular, Profesora Principal de la Disciplina Metodología de la Investigación en Salud.

References

Aguilera, P. E., Alemán, P. M. y Portuondo, H. O. (2021). Recursos metodológicos para favorecer la actividad de estudio en la Facultad de Ciencias Médicas Enrique Cabrera. Didasc@lia: didáctica y educación, 7(5), 165-175.

Díaz-Canel, M. M. (2022). Gestión de gobierno basada en ciencia e innovación: avances y desafíos. Conferencia Inaugural del Congreso Universidad 2022. La Habana.

Fonseca, J.J. y Gamboa, M.E. (2017). Aspectos teóricos sobre el diseño curricular y sus particularidades en las ciencias. Boletín Redipe, 6(3), 83-112.

Gamboa, M.E. y Carmenates, O.A. (2011). Influencia del pensamiento vigotskiano en el nivel micro del diseño curricular. Opuntia Brava, 3(1).

Gamboa, M.E. y Velázquez, R.Y. (2013). Implementación del idioma inglés y otras estrategias curriculares para formación integral. Ejemplos desde Probabilidades y Estadísticas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 4(7), 163-179.

García, M. M., Coloma, R. O. y Salazar, S. M. (2021) Integrando las TIC en la formación inicial de docentes a través de Estrategias de aprendizaje. Luz, 20(3), 110-120.

González, N., Garriga, E., Cuesta, Y. y Mas Camacho, M. R. (2019). Estrategia curricular de investigaciones e Informática en la carrera de Medicina. Comisión Nacional de Carrera [CD-ROM] Universidad de Ciencias Médicas de La Habana.

Ministerio de Educación Superior (2019a). Plan de Estudio E de la Carrera Medicina. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana.

Ministerio de Educación Superior (2019b). Programa de Disciplina Metodología de la Investigación en Salud para la carrera Medicina. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana.

Ministerio de Educación Superior (2022). Resolución 47/2022. Reglamento del Trabajo Docente Metodológico. La Habana. Cuba. http://www.hospitalameijeiras.sld.cu/hha/sites/all/informacion/2022/Resoluci%C3%B3n47-2022.pdf

Tamayo, R. (2022). Digitalización de los servicios médicos: otra revolución en salud. Artículo Cubadebate. http://www.cubadebate.cu/noticias/2022/06/21/digitalizacion-de-los-servicios-medicos-otra-revolucion-en-la-salud/

Rodríguez, M. y Carrasco, M. A (2017). Metodología para la implementación de estrategia curricular de investigación e informática en la carrera de medicina. Correo Científico Médico de Holguín, 21(2), 445-457.

Vialart, V. M.N., Vidal, L. M.J., Sarduy, D. Y., Delgado, R. A., Rodríguez, D. A., y Fleitas, E. I. (2018). Aplicación de la salud en el contexto cubano. Revista Panamericana de Salud Pública, https://doi.org/10.26633/RPSP.2018.19

Published

2022-11-23

How to Cite

Aguilera Pupo, E., Trujillo Baldoquín, Y., & Portuondo Hitchman, O. L. (2022). Curricular strategy Information and Communication Technologies and research in the medical career. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(5), 78–97. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1486

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)