Historical evolution of the professional improvement in environmental education of the Agronomy teacher of the Cuban Technical and Professional Education

Authors

  • Néstor Vargas Anaya Universidad de Granma
  • Omar García Vázquez a:1:{s:5:"es_ES";s:21:"Profesor de Biología";}
  • Delquis Pérez Pérez Universidad de Granma

Abstract

In this research article, the historical trends of professional development in environmental education of the teacher of the Agronomy specialty in Technical and Professional Education in Cuba are identified. The objective was to characterize the historical evolution of the professional improvement in environmental education of the teacher of the Agronomy specialty in Technical and Professional Education in the Cuban context. The research carried out is characterized by its qualitative nature, prevailing the combination of various scientific methods such as: historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive and critical analysis of documents. Finally, the results reveal the main regularities and trends that clarify the level of development reached in each of the stages and the features that mark significant changes in the process studied.

Author Biographies

Néstor Vargas Anaya, Universidad de Granma

Máster en Educación Superior e Ingeniero Químico. Profesor Auxiliar del Centro Universitario Municipal Pilón

Delquis Pérez Pérez, Universidad de Granma

Ingeniero Agropecuario. Profesor Asistente del del Centro Universitario Municipal Pilón

References

Doce, B. L., y La Rosa Padrón, R. I. (2018). Tendencias históricas en el desempeño profesional de los profesores de Construcción Civil. LUZ, 17(3), 85-93.

Favier, N., y Ferrer, Olga. (2018). Desarrollo histórico de la superación de los profesores de Agropecuaria desde 1959 hasta 2015. Revista EduSol, 18(65), 82-92.

García Vázquez, O. (2021). Tendencias históricas del tratamiento al contenido biodiversidad en la Secundaria Básica cubana: una revisión necesaria/Historical trends in the treatment of biodiversitycontent in Cuban Basic Secondary: a necessary review. Mendive. Revista de Educación, 19(3), 982-998.

Herrera Lobo, C. R., Díaz Ercia, B. C., y Stable Chacón, S. H. (2018). La superación profesional de los docentes en la educación técnica y profesional para el tratamiento de los contenidos de la Especialidad Contabilidad. Revista Conrado, 14(63), 177-183.

Machado, D. (2011). Fortalecimiento de la educación ambiental desde el área básica experimental en los técnicos medios en formación de la especialidad Agronomía. (Tesis de Doctorado). Instituto Superior Pedagógico “Capitán Silverio Blanco Núñez”, Sancti Spíritus, Cuba.

Mena, J. A. (2017). La superación profesional en el desarrollo de la cultura ambiental de los docentes de especialidad agronomía. IPLAC, (2), 44-59.

Ministerio de Educación Superior (2019). Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. Resolución 140/2019. Gaceta Oficial No. 65, 5 septiembre. MES.

Cuba, Mined. (2016). Concepción curricular de la Educación Técnica y Profesional en el marco del perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. Proyección estratégica. U. B. Producciones Graficas. MINED.

Ministerio de Ciencia Tecnología y Medio Ambiente. CITMA. (2016). Estrategia Nacional de Educación Ambiental 2016 -2020. La Habana: Centro de Información Gestión y Educación Ambiental.

Pérez Alí Osmán, E.J., Hijuelos Pupo, N. J., y La Rosa Padrón, R. I. (2021). Preparación en educación ambiental para el desarrollo sostenible del profesor de Educación Técnica y Profesional (Revisión). Roca, 17(2), 245-262.

Pérez Alí Osmán, E.J. (2009). La superación profesional para la educación energética de profesores de los Institutos Superiores Pedagógicos. [Tesis de Doctorado]. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín, Cuba.

Pérez-Borroto, T. E., Teresa, E., Pérez-Fleites, O., González-Calderón, M., &María, J. (2016). La superación del profesional de la educación preescolar en el trabajo con la educación ambiental para el desarrollo sostenible. Ra Ximhai, 12(5), 217-227.

Rodríguez Ramos, Z., y Parada Ulloa, A. (2015). Tendencias históricas del desarrollo de la educación ambiental en la formación inicial de futuros profesionales de la educación. Didasc@lia: Didáctica Y educación, 6(2), 133–144.

Roque, M. (2004). Estrategia educativa para el desarrollo de la cultura ambiental de los futuros profesionales. [Tesis de Doctorado]. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”, La Habana, Cuba.

Teresa, L., Buchaca, D., y Rodríguez, R. (2019). Una necesidad en el proceso de formación: La educación ambiental. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(2).

Published

2022-07-13

How to Cite

Vargas Anaya, N. ., García Vázquez, O., & Pérez Pérez, D. . (2022). Historical evolution of the professional improvement in environmental education of the Agronomy teacher of the Cuban Technical and Professional Education. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(3), 299–320. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1438

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK