Problem-based learning for the teaching of Chemistry II in Engineering in Agroindustrial Processes
Abstract
The comprehensive training of the engineer in Agroindustrial Processes is fully achieved when chemical contents are present in their cognitive and procedural structure. Without it, it would be impossible to make optimal use of the capabilities of agro-industrial processes, as well as the bio productivity of the species that are the object of their work, in harmony with the environment. However, the teaching of said contents is usually presented in a traditional way and decontextualized from the professional profile of the graduate of this career, this brings as a consequence, limitations in the learning of the students. The objective of this article is to propose didactic procedures based on Problem-Based Learning for teaching the contents of Chemistry II in Agroindustrial Process Engineering at the University of Ciego de Ávila. For its design, the professional problems of the engineer in agro-industrial processes in training and the preparation of the teacher were taken into account; instruments were developed and applied to elucidate the student's learning needs, their attitudes towards learning Chemistry II and expectations regarding the academic space. Thus, the results obtained in the satisfaction surveys represent the best argument to recognize the value and usefulness of this type of teaching methodology in the teaching-learning process of Chemistry II. Students appreciate and are motivated to go from being passive subjects receiving information from the teacher to being directly responsible for their own learning.
References
Alarcón, R. (2016). Universidad innovadora por un desarrollo humano sostenible: mirando al 2030. [Ponencia]. 10mo Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2016, La Habana, Cuba.
Arenas, A. C. (2017). Enfoques de enseñanza basados en el aprendizaje. Ediciones de la U.
Bustamante, D. A. (2021). Estrategia formativa académica sustentada en un Modelo de sistematización experimental para la resolución de problemas ingenieriles. [Tesis doctoral, Universidad Señor de Sipán]. Ciencias de la Educación.
Cañas, M. F. (2018). Aprendizaje Basado en Problemas (Aprendizaje Basado en Problemas), competencias y a enseñanza de química para Ingenieros. [Ponencia]. 16th LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology: “Innovation in Education and Inclusion”, Lima, Perú. http://dx.doi.org/10.18687/LACCEI2018.1.1.66
Contreras, M. L. y Guallpa, M. C. (2015). El Aprendizaje Basado en Problemas (Aprendizaje Basado en Problemas) para la enseñanza de las Ciencias Naturales en Quinto Año de Educación General Básica. [Tesis de Pregrado, Universidad de Cuenca]. Educación General Básica. http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/25319
Escribano, A. y Del Valle, Á. (2015). El Aprendizaje Basado en Problemas (Aprendizaje Basado en Problemas).Una propuesta metodológica en Educación Superior. Narcea Ediciones.
Guerra, D. R. y Montoya, C. (2015). Procedimientos didácticos para la solución de problemas en la enseñanza-aprendizaje de la Biología-Química. EduSol, 15(50), 27-38.
Herrera, D. M. y Jiménez, L. T. (2021). Aplicación del método de aprendizaje basado en problemas Aprendizaje Basado en Problemas para el fortalecimiento de la competencia científica de indagación con estudiantes de grado décimo en el área de Química. [Tesis de Maestría, Corporación Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO] Educación. https://repository.uniminuto.edu/bitstream/10656/13104/1/TM.ED_HerreraDiana-JimenezLady_2021
Maya, C. e Iglesias, J. (2019). Aprendizaje basado en problemas para la enseñanza de la química en la universidad. [Ponencia]. V Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad. Madrid, España. http://dx.doi.org/10.26754/CINAIC.2019.0065
Méndez, A. (2015). Diseño de una guía didáctica para la enseñanza de la química a ingenieros civiles en formación desde el enfoque de aprendizaje basado en problemas (Aprendizaje Basado en Problemas). Revista Educación e Ingeniería, 10(19), 39-48. https://doi.org/10.26507/rei.v10n19.481
Ministerio de Educación Superior. (2016). Plan de Estudios E. Carrera: Ingeniería en Procesos Agroindustriales. La Habana.
Núñez, N. y Escobar, R. (2017). El estado de actual del aprendizaje de la Química Agrícola en la formación del ingeniero agrónomo en la Universidad de Holguín. Revista Cubana Química, 29(2), 255-265.
Parra, M., Gamboa, M.E., López, J. y Borrero, R.Y. (2017). Procedimientos heurísticos para resolver problemas matemáticos aplicados a resolución de problemas químicos. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(1).
Ramos, A. (2018). ¿Cómo producir una experiencia profunda y transformadora en un curso experimental de fisicoquímica? Educación Química, 29(2), 62-73. http://dx.doi.org/10.22201/fq.18708404e.2018.2.63708
Restrepo, B. (2005). Aprendizaje basado en problemas (Aprendizaje Basado en Problemas): una innovación didáctica para la enseñanza universitaria. Educación y educadores, 9, 9-19.
Sánchez, I. A. (2020). Aprendizaje basado en problemas (Aprendizaje Basado en Problemas) como estrategia para el aprendizaje de la estequiometría. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Colombia] Enseñanza de las Ciencias Exactas y Naturales. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/78572
Travieso, D. y Ortiz, T. (2018). Aprendizaje basado en problemas y enseñanza por proyectos: alternativas diferentes para enseñar. Revista Cubana de Educación Superior. 1(1), 124-133.
Varela, H. S., García, M. C. y Correa, Y. (2021). Aprendizaje basado en problemas para la enseñanza de las ciencias naturales. Humanidades Médicas, 21(2), 573-596.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Gerardo Martinez Jimenez, Orelbe Zardón Molerio, Leyanis Rodríguez Betancourt
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.