Conceptions of educational directors about the work of the school psycho-pedagogue
Keywords:
Advisory function, school psychopedagogue, educational institution, educational directorsAbstract
The research is part of the project Orientation and psychopedagogical counseling in educational, labor, social and clinical contexts for Cuban socio-educational development, which is developed at the University of Las Tunas, and aims to assess the role of counseling that the school psychopedagogue should play to the main management cadres in educational institutions. It starts from the theoretical analysis of the main references about the training of this professional and the fulfillment of the advisory function, which they are not always able to fulfill due to the application of concepts that are not consistent with what is established by some managers. For the solution to this problem, a preparation program for directors is proposed regarding the knowledge of the counseling potentialities that the psychopedagogue possesses in their professional performance. Therefore, the improvement program will allow to deepen in the fundamental elements of the advisory function that this professional must fulfill, as a member of the board of directors and that will revert to greater achievements of the educational process. Different theoretical and empirical research methods were used that allowed corroborating the need to study this problem.
Downloads
References
Arnaut, A., Bonilla, R.S., Antúnez, S., y Domingo, J. (2006). La asesoría a las escuelas. Reflexiones para la mejora educativa y la formación continua de los maestros. Ciudad México: Secretaría de Educación Pública.
Del Risco López, L.R, García Ruiz, J. y García Quintero, E. (2017). La asesoría del psicopedagogo y la dirección del círculo infantil Transformación, vol.13 no.1. ISSN: 2077-2955, RNPS: 2098, Camagüey ene.-abr. 2017.
Imbert Stable, N y Sierra Salcedo R.A (2020). La preparación para la asesoría psicopedagógica desde la disciplina Formación Laboral Investigativa. Revista Transformación, ISSN: 2077-2955, RNPS: 2098, mayo-agosto.
Leyva, M. (2014). Manual del psicopedagogo escolar. Ed. Pueblo y Educación. La Habana.
MES. (2016) Modelo del Profesional. Plan E. Carrera de Licenciatura en Educación, Pedagogía- Psicología. Ministerio de Educación Superior. La Habana.
Mined. (2021). Resolución Ministerial 25/2021. Ministerio de Educación. La Habana.
Peña Valdés, S.; Condes Pérez, M. y Guerra Borrego, Y. (2021). La asesoría. [Folleto para la docencia]. Universidad de Las Tunas.
Smith, M.C. (2021). La orientación profesional en el proceso formativo de disciplina Didáctica de las Lenguas Extranjeras. [Tesis Doctoral Inédita]. Universidad de Las Tunas, 2021.
Yurell Concepción, I.C. (2017). Programa de asesoría para maestros en el diagnóstico pedagógico. [Trabajo de Diploma]. Universidad de Las Tunas. Las Tunas.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2025 Sonia Peña Valdés, Iraida González Smith, Marco Melaneo Conde Pérez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.









































