PROCEDURE FOR THE DEVELOPMENT OF EDUCATIONAL PREVENTION AS A MANAGEMENT COMPETENCE IN EDUCATION

LA PREVENCIÓN COMO COMPETENCIA DE DIRECCIÓN EN EDUCACIÓN

Authors

  • Jorge Luis Reyes Izaguirre Dirección Provincial de Educación. Las Tunas, Cuba
  • Yudannys Cano Merino Dirección Provincial de Educación de Las Tunas, Cuba
  • Jorge Félix Parra Rodríguez Departamento Pedagogía-Psicología de la Universidad de Las Tunas, Cuba.

Abstract

This article deals with prevention as a system of actions aimed at ensuring that the educational and socio-environmental conditions in which children, adolescents and young people are educated are the most conducive to their healthy development. It implies research, knowledge of the reality, reflection, planning, teamwork, evaluation and vision of the whole, which guarantees to be trained and prepared to avoid the risks or consequences that a problem may produce. However, possessing prevention management skills does not mean being competent in this area. Therefore, this research presents a procedure that emphasizes the prevention process as a Competence of Management in Education, so that in its instrumentation it favors the development of the educational management process. The rigorous treatment of the scientific method used in the pedagogical process, object of educational management, was carried out. This was carried out by members of the team of the research project "Educational Management Competence", of the University of Las Tunas

Author Biography

Jorge Luis Reyes Izaguirre, Dirección Provincial de Educación. Las Tunas, Cuba

Licenciado en Educación, especialidad Educación Especial. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Subdirector Provincial de Educación. Las Tunas, Cuba.

References

Caplan, G. (1964). Principles of Preventive Psychiatry; Nueva York, Basic Books.

Fernández, L. (2006). Autovaloración como formación de la Personalidad. Pensando en la Personalidad. Selección de lecturas. La Habana: Editorial Ciencias Médicas.

Gamboa, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).

Gamboa, M.E. (2019). Libro Excel EsComDE como recurso para medir la Competencia de Dirección en Educación. Boletín Redipe, 8(3), 149-184.

Gamboa, M.E. y Parra, J.F. (2017). Diseño de una escala para medir la competencia de dirección en Educación. En E. Santiesteban y J. C. Arboleda (Eds.), Ciencia e Innovación Tecnológica (1), (pp. 542-552). Las Tunas, Cuba: Sello Editorial Edacun-Redipe.

Gamboa, M.E. y Parra, J.F. (2019). Recursos para investigar sobre Competencia de Dirección en Educación. Ejemplos de buenas prácticas en su aplicación. OmniScriptum Publishing Group, Mauritius: Editorial Académica Española.

González, F. (2009). Epistemología y Ontología: un debate necesario para la Psicología hoy. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 5(2), 205-224.

Ministerio de Educación. (2017). Resolución ministerial 111/2017. Recuperado de https://psicopedagogo.cubava.cu/2019/01/21/procedimiento-para-el-diseno-ejecucion-y-control-del-trabajo-preventivo/

Parra, J.F., Gamboa, M.E. y Cuba, J.L. (2018). Procedimiento científico para caracterizar el nivel de desarrollo de la competencia de dirección en educación. En E. Santiesteban (Ed.), Ciencia e Innovación Tecnológica (2), (pp. 5210-5221). Las Tunas, Cuba: Sello Editorial Edacun.

Parra, J.F., Gamboa, M.E. y González, M. (2019). Competencia de dirección en educación. Aproximación teórica y realidad. OmniScriptum Publishing Group, Moldova: Editorial Académica Española.

Parra, J.F., Gamboa, M.E. y Miguel, J. (2018). Competencia de dirección en educación. Algunas consideraciones teóricas generales en los umbrales del siglo XXI. En N. Piñeda (Presidencia), Cursos. Curso llevado a cabo en el Evento provincial del Congreso Internacional Pedagogía 2019, Las Tunas, Cuba.

Parra, J.F., Gamboa, M.E., Miguel, J., Santiesteban, Y. y González, M. (2019). La competencia de dirección en educación: algunas consideraciones epistemológicas generales en los umbrales del siglo XXI. Grupo Editorial de la Universidad de Las Tunas, Las Tunas: Editorial Académica Universitaria.

Parra, J. F., Ramayo, Y. y Santiesteban, Y. (2017). Las competencias de dirección en educación. Una aproximación a su definición, estudio e interrelaciones en un contexto moderno, globalizado y complejo. Opuntia Brava, 9(1), 280-290.

Pérez, R.L., Gamboa, M.E. y Barly, L. (2020). Competencia de Dirección en Educación en el Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas de Las Tunas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(1), 104-125.

Proyecto de Investigación Competencias de Dirección en Educación. (2017). Procedimiento científico para el diagnóstico del nivel de desarrollo de la Competencia de Dirección en Educación. Recuperado de https://drive.google.com/open?id=1fkKvxSfm13HQVYx6DlZh8sha7z-p_f6o

Tejada, J. (2012). La alternancia de contextos para la adquisición de competencias profesionales en escenarios complementarios de educación superior: marco y estrategia. Educación XX1, 15(2).

Published

2021-07-07

How to Cite

Reyes Izaguirre, J. L., Cano Merino, Y., & Parra Rodríguez, J. F. (2021). PROCEDURE FOR THE DEVELOPMENT OF EDUCATIONAL PREVENTION AS A MANAGEMENT COMPETENCE IN EDUCATION: LA PREVENCIÓN COMO COMPETENCIA DE DIRECCIÓN EN EDUCACIÓN. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(3), 165–180. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1201

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>