PROCEDURE FOR THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL MOTIVATION AS A MANAGEMENT COMPETENCE IN EDUCATION
LA MOTIVACIÓN PROFESIONAL: COMPETENCIA DE LA DIRECCIÓN EN EDUCACIÓN
Keywords:
Educación; motivación profesional; competencia; dirección.Abstract
Professional motivation is important for the achievement of efficient workers, with high competence, in any of the spheres in which it is developed. In Education, it is decisive in the conduct of all processes, especially in educational management. As a result of a characterization carried out on leaders of the educational sphere, by a team of the research project "Education Management Competence" of the University of Las Tunas, some shortcomings were identified that affect the good performance of their managerial role. Among these shortcomings, those referring to their motivation, especially professional motivation, stood out. This article presents a procedure based on the use of the scientific method, which emphasizes motivation as a Management Competency in Education, as a way of contributing to the preparation and better performance of managers in the territory. Indicators and levels of development are provided that can be used to measure such competence.
References
López, C. (2002). La jerarquía de necesidades de Maslow. En:
https://www.gestiopolis.com/jerarquia-necesidades-maslow/
González Serra, D. J. (2008). Psicología de la motivación. La Habana: Ciencias
Médicas.
González Rey (1983). Motivación profesional en adolescente y jóvenes. La Habana:
Editorial de Ciencias Sociales.
González Rey (2009). La motivación en el proceso de enseñanza aprendizaje. En:
Estrategias de aprendizaje en la nueva Universidad. La Habana: Universitaria.
Hervada, A. (2013). El autocontrol emocional. En: https://hervadapsicologos.com/el-autocontrol-emocional/
L. G. Schiffman y L. L. Kanuk (1987). Comportamiento del consumidor. En:
https://www.researchgate.net/scientific-contributions/Leon-G-Schiffman-20709648
Parra, J. F., Gamboa, M. E., Miguel, J., Santiesteban, Y. y González, M. (2019). La
competencia de dirección en educación: algunas consideraciones epistemológicas
generales en los umbrales del siglo XXI. Grupo Editorial de la Universidad de Las
Tunas, Las Tunas: Editorial Académica Universitaria.
Vega, E. (2020). Modelo de Motivación de Porter y Lawler. En:
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 Yoenia Virgen Barbán Sarduy, Damaris Blanca Rodríguez Pérez, Jorge Félix Parra Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.