PROCEDURE FOR THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL MOTIVATION AS A MANAGEMENT COMPETENCE IN EDUCATION

LA MOTIVACIÓN PROFESIONAL: COMPETENCIA DE LA DIRECCIÓN EN EDUCACIÓN

Authors

  • Yoenia Virgen Barbán Sarduy Universidad de Las Tunas
  • Damaris Blanca Rodríguez Pérez Universidad de Las Tunas
  • Jorge Félix Parra Rodríguez Universidad de Las Tunas

Keywords:

Educación; motivación profesional; competencia; dirección.

Abstract

Professional motivation is important for the achievement of efficient workers, with high competence, in any of the spheres in which it is developed. In Education, it is decisive in the conduct of all processes, especially in educational management. As a result of a characterization carried out on leaders of the educational sphere, by a team of the research project "Education Management Competence" of the University of Las Tunas, some shortcomings were identified that affect the good performance of their managerial role. Among these shortcomings, those referring to their motivation, especially professional motivation, stood out. This article presents a procedure based on the use of the scientific method, which emphasizes motivation as a Management Competency in Education, as a way of contributing to the preparation and better performance of managers in the territory. Indicators and levels of development are provided that can be used to measure such competence.

 

Author Biographies

Damaris Blanca Rodríguez Pérez, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Psicología. Departamento Pedagogía- Psicología.

Jorge Félix Parra Rodríguez, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular del Departamento Pedagogía-Psicología.

References

López, C. (2002). La jerarquía de necesidades de Maslow. En:

https://www.gestiopolis.com/jerarquia-necesidades-maslow/

González Serra, D. J. (2008). Psicología de la motivación. La Habana: Ciencias

Médicas.

González Rey (1983). Motivación profesional en adolescente y jóvenes. La Habana:

Editorial de Ciencias Sociales.

González Rey (2009). La motivación en el proceso de enseñanza aprendizaje. En:

Estrategias de aprendizaje en la nueva Universidad. La Habana: Universitaria.

Hervada, A. (2013). El autocontrol emocional. En: https://hervadapsicologos.com/el-autocontrol-emocional/

L. G. Schiffman y L. L. Kanuk (1987). Comportamiento del consumidor. En:

https://www.researchgate.net/scientific-contributions/Leon-G-Schiffman-20709648

Parra, J. F., Gamboa, M. E., Miguel, J., Santiesteban, Y. y González, M. (2019). La

competencia de dirección en educación: algunas consideraciones epistemológicas

generales en los umbrales del siglo XXI. Grupo Editorial de la Universidad de Las

Tunas, Las Tunas: Editorial Académica Universitaria.

Vega, E. (2020). Modelo de Motivación de Porter y Lawler. En:

https://seuntriunfador.com/modelo-motivacion-porter-lawler/

Published

2021-07-07

How to Cite

Barbán Sarduy, Y. V., Rodríguez Pérez, D. B. ., & Parra Rodríguez, J. F. . (2021). PROCEDURE FOR THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL MOTIVATION AS A MANAGEMENT COMPETENCE IN EDUCATION: LA MOTIVACIÓN PROFESIONAL: COMPETENCIA DE LA DIRECCIÓN EN EDUCACIÓN. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(3), 105–120. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1173

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>