THE EDUCATIONAL ORIENTATION FOR THE EFFECTIVENESS OF THE ASSERTIVE MEDICAL PATIENT COMMUNICATION FAMILY IN SURGICAL PEDIATRIC SITUATIONS
Keywords:
Educational orientation; assertive communication; medical patient relation family.Abstract
The family encounters a theoretic systematization about the assertive medical patient communication. The diagnosis revealed the existent insufficiencies in the use of the assertive communication in the medical patient relation family in surgical pediatric situations. It came into question like scientific problem: Insufficiency in the assertive medical patient communication family for an adequate educational orientation in the diagnosis, tracking, recuperation and rehabilitation of the patient. The proposed objective is the elaboration of actions of educational orientation for the effectiveness of the assertive communication in the medical patient relation family in surgical situations, which have like fundamental characteristic, the systematization of the contentses, roads and inherent forms to the preparation of the house physicians in the use of the assertive communication in the medical patient relation family in surgical situations. The practical significance involves making perfect the formation of the health-care professional at the Pediatric Hospital of The Las Tunas (doctors surgeons pediatricians) to confront; In surgical pediatric situations; His guiding intervening show actions addressed to raising the effectiveness of the assertive medical patient communication family. The new thing consists in conceiving the educational orientation like show of the doctor pediatric in surgical situations and the assertive medical patient communication family like means to achieve a prophylactic effective work so much in patients like in his relatives as part of the psychological recuperation and physics of the patient in a process acquired through experience in life integral in the hospitable context. They utilized fact-finding methods of theoretic level like historic logician, analytical synthetic, inductive deductive, modelation. The methods of empiric level utilized were the observation, opinion poll, interview, the pedagogic experience acquired through experience in life, between other ones.
References
Bermúdez, M. R. Pérez, L. (2003). Aprendizaje formativo y crecimiento personal. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
_______. (2002). Dinámica de grupo en educación: su facilitación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Fernández, B. Y García, J. (2004). Tecnología Educativa, ¿solo recursos técnicos? En Didáctica: teoría y práctica. Compilado por F. Addine. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
García, A. (2001). Programa de orientación familiar para la educación de la sexualidad de adolescentes. Tesis presentada en opción al grado de doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín.
González, F. Y Mitjans M. A. (1999) La personalidad. Su educación y desarrollo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, Tercera edición.
Inerarity, M. C. (2017). Técnicas participativas. Colección Educación Popular del Mundo. La Habana: Editorial Caminos.
Ortiz, E. (1997). ¿Cómo desarrollar la competencia comunicativa del maestro? Curso Pre - Congreso Pedagogía 97. La Habana.
Pérez, R. (2007). Concepción de la Orientación Educativa para el aprendizaje de convivencia comunitaria en Secundaria Básica. Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 Greccy Castro Miranda, Litzán Fidel Escalona Velázquez , Manuel Antonio Mulet González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.